וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה: עשרות מפגינים נהרגו; "הממשלה אחראית להסלמה"

הרשויות האשימו את המפגינים בחבל אורומיה ב"קשר עם ארגוני טרור". דוח של ארגון "Human Rights Watch" מעלה כי כ-75 מהם נורו למוות, לאחר שהפגנות סטודנטים נגד פינוי חקלאים התפשטו באזור כולו. "במקום לפתור את הבעיות, רק יורים במפגינים"

הפגנות בני האורומו בהולונקומי, אתיופיה, 17 בדצמבר 2015. רויטרס
הלווייתו של אחד ההרוגים בהולונקומי, מחוז אורומיה/רויטרס

כ-75 בני אדם נהרגו בחודש האחרון בהפגנות של בני האורומו באתיופיה – כך עולה מדוח שפרסם אמש (שישי) ארגון זכויות האדם "Human Rights Watch", בהתבסס על דיווחים מגורמים במדינה. לדברי הארגון, ועל פי דיווחים של פעילים בשטח, כוחות המשטרה והצבא פתחו באש לעבר המפגינים בכמה מקרים.

הרשויות באדיס אבבה טענו כי חמישה מפגינים בלבד נהרגו, ומוקדם יותר השבוע הכריזה הממשלה כי למפגינים, תושבי חבל אורומיה שבדרום המדינה, יש "קשר ישיר עם ארגוני טרור זרים". דובר הממשלה, גתאצ'ו רדא, טען כי "הפגנות בלתי-אלימות" הידרדרו לכדי אלימות, והאשים את המפגינים בכך שניסו "להטיל טרור על האזרחים".

עוד בוואלה! NEWS:
משאל העם ברואנדה: הנשיא קגאמה יוכל לכהן עד שנת 2034
קניה: המשטרה חילצה מאות בנות מטקסי מילת נשים
האיחוד האפריקני על בורונדי: "לא נאפשר עוד רצח עם"

ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסליין. AP
"לא למדו דבר מהמחאה של השנה שעברה". ראש הממשלה היילמריאם דסליין/AP

עם זאת, לזלי לפקוו, סגנית מנהל תחום אפריקה בארגון, הבהירה: "התיוג של המפגינים הבלתי-אלימים בידי הממשלה כ'טרוריסטים' והשימוש בכוחות צבא הם הסלמה מסוכנת למצב הנפיץ הזה". היא קראה לכוחות הביטחון להפסיק את השימוש המופרז בכוח נגד מפגינים, והוסיפה: "התגובה של הממשלה האתיופית למחאת אורומיה הובילה לעשרות הרוגים, ולסיכון הולך וגובר של שפיכות דמים".

ההפגנות החלו ב-12 בנובמבר בגינצ'י, עיירה קטנה במרחק של כ-80 קילומטרים מדרום-מערב לבירה אדיס אבבה, במחאה של סטודנטים נגד תכנית ממשלתית לפינוי יער, על מנת לבנות במקומו פרויקט יוקרתי להשקעה. תוך זמן קצר, ההפגנות התפשטו לאזורים רבים שטח של בני האורומו, הקבוצה האתנית הגדולה באתיופיה, המונה כ-27 מיליון בני אדם, במחאה נרחבת יותר נגד התכנית להרחבת שטחה המוניציפלי של אדיס אבבה, שבמסגרתה, לטענת המוחים, יפונו משטחם כשני מיליון חקלאים.

בנוסף לירי, עדי ראייה דיווחו על תקיפה ועל מעצר של מפגינים, שחלקם נלקחו מבתיהם. כמו כן, בחלק מהאזורים המפגינים השתלטו על מבני ממשל, לאחר שהפקידים נטשו אותם, והקימו מחסומים בכמה אזורים על מנת למנוע את מעבר כוחות הצבא. על פי הדיווחים בכלי התקשורת, כמה חוות חקלאיות בבעלות זרה נבזזו באזור דברה זית, כ-50 קילומטרים מדרום-מזרח לבירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנות בני האורומו בהולונקומי, אתיופיה, 17 בדצמבר 2015. רויטרס
משאית שהוצתה במהלך הפגנות האורומו בדרום אתיופיה, השבוע/רויטרס

תחת "ההצהרה למניעת טרור" שהתקבלה בפרלמנט האתיופי בשנת 2009, הרשויות פועלות נגד מי שמעביר ביקורת על מדיניות הממשלה. במסגרת זאת, נעצרו בשנים האחרונות עשרות עיתונאים, בלוגרים, פעילים חברתיים ומפגינים. ביום רביעי האחרון הכריז ראש הממשלה היילמריאם דסליין כי ממשלתו "תפעל ללא רחמים נגד כל כוח שמנסה להפר את היציבות באזור".

לפני כשנה פרצה מחאה דומה בקרב בני האורומו, שבמשך שנים רבות טענו לקיפוח ולאפליה מצד השלטון באדיס אבבה. רבים מהם נעצרו באשמת השתייכות ל"חזית לשחרור אורומו", שהוגדר על ידי הממשלה ארגון טרור. "כוחות הביטחון לא למדו דבר מהמחאה של השנה שעברה, ובמקום לנסות ולפתור את הבעיות שמביאות למחאה, הם רק יורים ביותר מפגינים", טענה לפקוו.

בני האורומו באתיופיה, 9 בדצמבר 2015. רויטרס
ריקוד מסורתי של בני האורומו, לפני כשבוע/רויטרס
בני האורומו באתיופיה, 9 בדצמבר 2015. רויטרס
בני האורומו באתיופיה, 9 בדצמבר 2015/רויטרס
בני האורומו באתיופיה, 9 בדצמבר 2015. רויטרס
בני האורומו באתיופיה, 9 בדצמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully