וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפשטות נגיף הזיקה: נשים במדינות שאוסרות הפלות חוששות להפוך לפושעות

30.1.2016 / 0:18

ככל שהנגיף מתפשט באמריקה הלטינית, רופאים ועורכי דין מזהירים כי נשים רבות ינקטו בצעדים שיסכנו את בריאותן. "נראה עלייה בשיעורי ההפלות הלא חוקיות, הפלות לא בטוחות ובעיות נפשיות בקרב נשים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(ארגון הבריאות העולמי: "נגיף הזיקה מתפשט כאש בשדה קוצים")

בעוד נגיף הזיקה הולך ומתפשט בעולם, נשים הרות רבות הנושאות את הנגיף ניצבות בפני דילמה לא קלה וצריכות לבחור בין הפלה לבין המשך ההיריון - תוך סיכון שהתינוקות שלהן ייוולדו עם מומים ושתוחלת חייהם תהיה קצרה. בארגון הבריאות העולמי אמרו שלשום (חמישי) כי הנגיף "מתפשט כאש בשדה קוצים", וכי ביבשת אמריקה לבדה ייתכנו עד ארבעה מיליון מקרים של הידבקות בנגיף בשנה הבאה.

ככל שהנגיף מתפשט למדינות שבהן החוק אוסר הפלות, רופאים ועורכי דין הפועלים בתחום הבריאות חוששים כי נשים רבות ינקטו בצעדים שעלולים לסכן את בריאותן. בנוסף, נשים רבות חוששות ממקרה שבו הן יהפכו ל"פושעות".

לקריאה נוספת:
מדענים אמריקנים מזהירים: "יידרש עשור לחיסון נגד נגיף הזיקה"
נגיף הזיקה מתפשט ביבשת אמריקה - ובעולם מחפשים תרופה
הנחיה לנשים באל סלבדור: אל תיכנסו להיריון עד שנת 2018

תינוק שנולד עם מום במוחו נבדק בבית חולים בברזיל בשל התפשטות נגיף "הזיקה", 27 בינואר 2016. רויטרס
"מה קורה במדינה שבה ההפלה אינה חוקית?". תינוק שנולד בברזיל עם מום במוחו בעקבות הנגיף/רויטרס

"מה קורה במדינה שבה ההפלה לחלוטין אינה חוקית?", אמרה אנג'ליקה ריבאס מ"אקדטי" - ארגון של עורכי דין ללא מטרות רווח מסלבדור, הפועל לבטל את החוק הקובע שהפלה היא פשע. "מה שצפוי לנו הוא שנראה עלייה בשיעורי ההפלות הלא חוקיות, הפלות לא בטוחות ובעיות נפשיות בקרב נשים".

לפחות 4.4 מיליון הריונות הופסקו בשנת 2008 באמריקה הלטינית, כ-95% מהם בוצעו בחשאי ובתנאים לא בטוחים, כך על פי מכון "גוטמכר" שבסיסו בארצות הברית ופועל ללא מטרות רווח לקידום זכויות בריאות בתחום הרבייה. "כשנשים נואשות הן יחפשו את הפתרונות בעצמן", אמרה כרמן בארוסו, מנהלת חצי הכדור המערבי להורות מתוכננת של הפדרציה הבינלאומית. באל סלבדור, לדבריה, מחצית מכל ההריונות אינם מתוכננים.

"אם הייתי עושה הפלה, לא הייתי מספרת לאף אחד"

בברזיל, לדוגמה, ההפלה אינה חוקית למעט במקרים של אונס, סכנה לחיי האם או אנאנצפלוס - מום מולד שבו חסר חלק משמעותי של המוח, הגולגולת והקרקפת וניתן לזהותו כבר בשלב ההתפתחות העוברית. למרות שברזיל היא המדינה היחידה שבה חלה עלייה חדה במקרים של מיקרוצפליה - מום שבעקבותיו נולד התינוק עם ראש קטן, שככל הנראה קשורה ל"זיקה", הרשויות הודיעו שלא יוסיפו את הנגיף לרשימת החריגים.

יתוש Aedes aegypti שאחראי להדבקה בווירוס הזיקה בברזיל ובדרום אמריקה. AP
היתוש שנושא את הנגיף/AP

"אני לא יכולה להגיד מה הייתי עושה, זה לא חוקי להפיל - היו זורקים אותי לכלא", אמרה דינורה מרטינז, בת 26 מסלבדור, שאינה בהיריון אבל יש לה ילד בן חמש. היא ציינה כי ישנן מרפאות חשאיות שבהן נשים כפריות יכולות להפסיק היריון לא רצוי. "אם אני הייתי עושה זאת, לא הייתי מספרת לאף אחד", אמרה.

עד כה שום סוכנות בריאות לא הציעה לנשים בהיריון אשר נדבקו ב"זיקה" לבצע הפלה. הדיווחים על התפשטות הנגיף גרמו לפחד בקרב נשים רבות שכבר בהיריון. "אני חוששת שלתינוק שלי יכולות להיות קצת בעיות", אמרה קרלי רוקיו אריזה בת ה-17 מקולומביה, הנמצאת בחודש החמישי להריונה ואובחנה לאחרונה כנשאית "זיקה". "זה מפחיד אותי כי ראיתי את הסימפטומים שהיו לי בטלוויזיה ואמרו לי שזה מסוכן".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully