וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר האסון בצאלים: החלטות הרמטכ"ל נועדו לזעזע את צה"ל

28.1.2016 / 22:10

איזנקוט החליט כי סיפור מותו של סרן ישי רוסלס יהיה לספינת הדגל בכל הקשור לשמירה על נהלים ובטיחות בצה"ל – ולקבוע סטנדרט חדש. עם זאת, גם הרמה המקצועית של לוחמי הגדוד תיבחן

עריכה: גדי וינסטוק

הרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט כי סיפור מותו הטראגי של סרן ישי רוסלס, שנהרג בתאונת אימונים בבסיס צאלים בתחילת החודש, יהיה לספינת הדגל של שמירת נהלי צה"ל. קצינים בצבא אמרו כי מדובר בקביעת סטנדרט חדש וברור לאופן שבו הרמטכ"ל מגבה קצינים במקרה של פעילות מבצעית – ומעניש ביד קשה במקרים אחרים.

בהתאם לכך, בסיכום מסקנות התחקיר הורה איזנקוט על שורה של צעדים פיקודיים חריפים. הבולטים שביניהם, גם בקנה מידה של עשר השנים האחרונות, הם הערה פיקודית למפקד מרכז שריון במרכז לאימוני יבשה בצאלים, אלוף משנה שמעון אדרי, והדחת מג"ד גדוד 75, סגן-אלוף דוד טל, וסגנו.

לקריאה נוספת:
מי נתן את ההוראה והיכן היה קצין הבטיחות: השאלות הקשות מהאסון
תאונת האימונים הקטלנית בצאלים: פצצת המרגמה נורתה לכיוון הלא נכון
תאונת האימונים בצאלים: הודחו מג"ד, סגנו ועוד שני קצינים

ריאיון סקייפ עם אמיר בוחבוט על מותו של ישי רוסלס בצאלים. מערכת וואלה!
מפקד גדוד 75 הודח. ישי רוסלס/מערכת וואלה!

פצצת המרגמה שהרגה את רוסלס נחתה במרחק של 150 מטרים בלבד מהמקום שבו עמד אלוף משנה אדרי, שלא נפגע. תחקיר האירוע מגלה כי בניגוד לנהלים, הוא לא היה חתום על תיק הבטיחות של התרגיל. אלוף משנה אדרי נחשב לקצין בעל עבר עשיר בפעילות מבצעית, שנועד לגדולות. בעבר פיקד על גדוד חי"ר בחטיבת הנח"ל, כיהן מפקד יחידת המסתערבים "דובדבן" - ואף היה לראשון שצומח בתוך שורותיה – ופיקד גם על חטיבת מילואים בהצלחה.

מפקד גדוד 75, סגן אלוף דוד, לא היה אחראי ישירות לירי פצצת המרגמה. עם זאת, נמתחה ביקורת על האופן שבו נכתב תיק התרגיל ותיק הבטיחות באחריותו, כמו גם על העובדה כי היה אמור לעבור בקרה קפדנית תחת עיניו הבוחנות של אלוף משנה אדרי. תהליך זה כחלק משרשרת אישורים נועד לאתר טעויות ופערים בתיק הבטיחות, לפעול ולתקן אותם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מאות בהלוויית סרן ישי רוסלס בבית העלמין הצבאי בהר הרצל,  7 בינואר 2016. יואב דודקביץ'
הלוויתו של רוסלס בתחילת החודש/יואב דודקביץ'

לאורך השנים נכתבו בצה"ל שרשרת פקודות ונהלים לכתיבת תיק תרגיל ותיק בטיחות, כולל הרכבת מנגנוני בקרה למנוע אירועים של אי הבנות וחידוד ההנחיות בשטח. לאור ממצאי התחקיר כי כל מערכי הבקרה והבטיחות בתרגיל נכשלו, הנחה הרמטכ"ל את מפקדי זרוע היבשה לבחון מחדש את האופן שבו נכתב ומאושר תיק הבטיחות, ולבדוק אם נדרשת בקרה נוספת על שרשרת האישורים הקיימים והחניכה במרכז לאימוני יבשה בצאלים, כדי למנוע אירועים דומים בעתיד.

ההחלטות הקשות של הרמטכ"ל אמנם סימנו את האחראים ואת נקודות התורפה, אך ראוי כי הפוקוס לא יפסח על הרמה המקצועית של לוחמי הגדוד - הם שירו את פצצת המרגמה 81 מ"מ. הצבא יבחן גם את תהליך ההכשרה של הפלוגות המסייעות בגדודי השריון, שהפכו בשנים האחרונות לגולת הכותרת בהתחדשות של החיל והתאמתו לזירת הלחימה המשתנה.

במקביל, ממשיכה החקירה במצ"ח של המעורבים באסון. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, עד כה נחקרו עשרה חיילים ומפקדים תחת אזהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully