וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונת האימונים הקטלנית בצאלים: פצצת המרגמה נורתה לכיוון הלא נכון

25.1.2016 / 8:15

תחקיר צה"ל על נסיבות מותו של סרן ישי רוסלס, קצין בנח"ל החרדי שנהרג במהלך הכנות לתרגיל מסכם של קורס מ"פים-מג"דים בתחילת החודש, מעלה כי שימוש שגוי במד הטווחים ואי הקפדה על נוהלי בטיחות הובילו לאסון. התחקיר טרם הסתיים. עשרה חיילים ומפקדים נחקרו עד כה במצ"ח

עריכה: ניר חן

מתחקיר צה"ל על נסיבות מותו של סרן ישי רוסלס, קצין בגדוד הנח"ל החרדי שנהרג בתחילת החודש בתאונת אימונים בבסיס צאלים במהלך הכנות לתרגיל מסכם של קורס מ"פים-מג"דים, עולה כי הקפדה על נהלי בטיחות פשוטים הייתה יכולה למנוע את האסון. עם זאת, התחקיר טרם הסתיים ועדיין נותרו שאלות לא פתורות בנוגע למינוי קצין הבטיחות בשטח ובעלי תפקידים נוספים שיכלו להשפיע על האופן שבו התנהל הכוח.

על פי גורם בזרוע היבשה, התחקיר גילה ששימוש שגוי במד הטווחים, המכונה בצה"ל "דיסקה", הוא זה שהוביל לשיגור פצצת המרגמה לכיוון הלא נכון. מדובר במד שבאמצעותו נמדד הטווח מהמקום שבו מבוצע השיגור אל המטרה. שרשרת של פעולות נוספות אמורות לוודא שירי פצצת המרגמה מתבצע לכיוון הנכון. בפועל, פצצת המרגמה נורתה בסטייה קיצונית מהמטרה. עוד נמצא כי הקצין שנכח בעמדה ואמור היה למנוע את הטעות לא ליווה את הלוחם, כמתחייב בנוהלי הבטיחות.

לקריאה נוספת:
מאות השתתפו בהלוויית הקצין שנהרג בתאונת האימונים בצאלים
המערכת קרסה? קצינים במיל': "לבדוק את הקורס שבו נהרג הקצין"
מי נתן את ההוראה והיכן היה קצין הבטיחות: השאלות הקשות מהאסון

מאות בהלוויית סרן ישי רוסלס בבית העלמין הצבאי בהר הרצל,  7 בינואר 2016. יואב דודקביץ'
פצצת המרגמה נורתה לכיוון הלא נכון. הלווייתו של רוסלס/יואב דודקביץ'

לדברי מפקדים, כבר בשלב הראשון היה ברור ששרשרת של טעויות ואי-הקפדה של הכוח על הסעיפים הבסיסיים בתיק התרגיל, שבו הוראות הבטיחות, הובילו לאסון. לכן, החליט מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור, למנות צוות מומחים בראשות אלוף משנה אופיר לוי, ראש תחום שריון במפקדת זרוע היבשה (מז"י), כדי לבחון את תהליך הכשרת הכוח מגדוד 75 שהשתתף בתרגיל המסכם בפרט ואת תהליך ההכשרה על מרגמה 81 מ"מ בחיל השריון בכלל.

במקביל למינוי צוות המומחים, נפתחה חקירת מצ"ח, שבמסגרתה נחקרו כעשרה חיילים ומפקדים שהייתה להם מעורבות ישירה ועקיפה לתרגיל הקטלני. חלק מהמפקדים והחיילים שנחקרו תחת אזהרה מיוצגים על ידי הסנגוריה הצבאית. גורמים המקורבים לחקירה אמרו כי מטרת החוקרים הצבאיים היא להבין אם מדובר ברשלנות או בטעות אנוש.

מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל משתתף בצער משפחתו של סרן ישי רוסלס ז"ל וימשיך ללוותה. האירוע מתוחקר בצה"ל, מפקד זרוע היבשה הקים וועדת בדיקה בראשות אלוף-משנה אופיר לוי שמתחקרת את האירוע ולקחיו יילמדו. במקביל, מתקיימת חקירת מצ"ח בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully