וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נתן את ההוראה והיכן היה קצין הבטיחות: השאלות הקשות מהאסון

6.1.2016 / 13:35

יממה לאחר מותו של סרן ישי רוסלס ופציעתו של חייל נוסף בצאלים, החל לחקור צוות מומחים בראשות אל"מ את תאונת האימונים. בין היתר, ייבדק אם בוצע תרגיל "על יבש" טרם ירי המרגמות. מסקנות ראשוניות יובאו מחר למפקד זרוע היבשה. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

מותו הטראגי של סרן ישי רוסלס, קצין בגדוד הנח"ל החרדי שנהרג אתמול (שלישי) בתאונת אימונים בצאלים, ייחקר על ידי צוות מומחים בראשות ראש תחום שריון במפקדת זרוע היבשה (מז"י), אלוף משנה אופיר לוי. מסקנות ראשוניות יובאו כבר ביממה הקרובה לעיונו של מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור, שיידרש לשקול את מועד החזרה לאימונים של כוחות היבשה.

גורמי צה"ל בבסיס צאלים אמרו אמש כי מדובר באירוע קשה שכלל טעויות אנוש. "יש מי שטעה ומי שהתרשל. אין דרך אחרת להסביר את מה שקרה", אמרו. לדבריהם, צוות מומחים יידרש לקבוע כמה מעורבים טעו ואם התרשלו בתפקידם. כמו כן, טרם הוחלט אם לבצע את תצוגת היכולות אליה נערך גדוד 75 בחיל השריון, במסגרת סיום קורס מ"פים ומג"דים.

בתאונה נהרג רוסלס מגדוד "נצח יהודה" וחייל נוסף נפצע באורח קל עד בינוני. מותו של הקצין נקבע בשטח והפצוע פונה במסוק ועליו צוות 669 לבית החולים סורוקה בבאר שבע. השניים נפגעו מרסיסים מפיצוץ פצצת מרגמה שסטתה ממסלולה ופגעה ליד יציע, שסמוך אליו שהו שני הלוחמים. הרסיסים התפזרו ברדיוס של מאות מטרים ומהם נפגעו גם כמה כלי רכב סמוכים. רוסלס, מפקד מחלקה בחטיבת כפיר בן 23 מבית מאיר שליד בית שמש, עלה ממקסיקו לפני כמה שנים.

לקריאה נוספת:
קצין ישראלי בכיר לאתר סעודי: "תגובתנו לחיזבאללה תהיה קשה"
המטען של חיזבאללה: שלב נוסף בהכנות לכיבוש יישוב סמוך לגבול
מטען הופעל על כוח צה"ל בגבול לבנון; חיזבאללה קיבל אחריות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
תחקיר האירוע מעלה שאלות קשות באשר לנסיבות התאונה הקטלנית. ישי רוסלס/מערכת וואלה, צילום מסך

הוועדה תידרש לכמה סימני שאלה גדולים העולים מן האירוע. כך, למשל, ייבדקו המומחים מי נתן את הפקודה לירי ואת נתוני ההזנה למרגמות, וכיצד פעל קצין הבטיחות של התרגיל כדי להדגיש בפני החיילים והמפקדים את "משפך הבטיחות" (גבולות גזרה לירי פגזים, א"ב)?

המומחים ידרשו לענות על שאלות נוספות: מי היה אחראי על חידוד נהלי הבטיחות פרט להקראת תיק התרגיל בפני המשתתפים, מי נכח בזמן הירי ליד החייל שירה את פצצת המרגמה ומה היה המיקום של קצין המרגמות וקצין הבטיחות בזמן הירי. זאת, מאחר שבמהלך ירי מרגמות תמיד ישנה עין נוספת שאמורה למנוע טעות ולוודא שהנתונים שהוזנו הם נכונים. זאת ועוד: האם בוצע ירי "על יבש" לפני הירי החי?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

קצין מילואים בכיר: "יש מרחק בין הנהלים להקפדה בשטח"

אחד הכלים המשמעותיים למנוע תקלות בטיחות חמורות כמו זו שאירעה אתמול במרכז לאימוני יבשה בנגב הוא אישור תיק תרגיל. בשנים האחרונות חלה הקפדה משמעותית על תהליך האישור והצגתו בפני שרשרת פיקוד מקצועית רחבה. קצין חי"ר וצנחנים ראשי, תת אלוף יהודה פוקס, ידוע כמקפיד קלה כחמורה בנושא וכמי שדורש התעמקות מקצועית בכל תהליך שכזה.

עם זאת, קצין מילואים בכיר שהתאמן בשנים האחרונות בצאלים הסביר כי הנהלים לא תמיד מבוצעים במלואם. "זו מערכת משומנת מאוד ומסודרת, אבל יש מרחק בין אישור תיק תרגיל וההקפדה עליו בשטח. זה דורש תהליך בדיקה נוסף", אמר. לדברי הקצין, מרגמה 81 מ"מ היא כלי בעייתי וישן מאוד, אך למרות זאת לא עלו בשנים האחרונות הצעות מעשיות בזרוע יבשה להוציא אותו משירות צבאי.

תאונה בצאלים. קבוצת מדברים תקשורת, מערכת וואלה! NEWS
המרגמה שנורתה היא "כלי ישן ובעייתי". פינוי החייל שנפצע בתאונת האימונים בצאלים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, קבוצת מדברים תקשורת

מתחקיר ראשוני עולה כי חייל מגדוד 75 מחטיבה 7 של שריון, שמשלב יכולות חי"ר, ירה באופן ידני פצצת מרגמה בקוטר 81 מ"מ. חיל השריון התגאה בשנים האחרונות בכך שחיזק את יכולות החי"ר באמצעות הגדלת המשאבים של פלוגות הסיור, אם כי לא בחטיבות. ההחלטה למנות בראש ועדת המומחים את ראש תחום שריון במז"י מעידה על הכוונה לבחון את תהליך הכשרת הכוח, שהיה אחראי לירי, אך גם את תהליך ההכשרה בחיל השריון לירי מרגמות.

עם זאת, מדגישים בצה"ל כי התהליך עוד בחיתוליו. התחקיר המקצועי במז"י רק החל, לכן אין במידע שנאסף עד כה להצביע על מוקד הכשל או על גורם בכוח שהביא לתוצאה הקטלנית.

ירי מרגמות 120 מ"מ מגבול הרצועה אל עבר עזה. 31 ביולי 2014. רויטרס
חלה ירידה בהרוגים בתאונות אימונים. ירי מרגמות ב-2014/רויטרס
תאונה בצאלים. קבוצת מדברים תקשורת, מערכת וואלה! NEWS
התחקיר עוד בחיתוליו. בסיס צאלים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, קבוצת מדברים תקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully