וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האנטישמיות 2015: 40% מאזרחי אירופה מחזיקים בדעות נגד יהודים

24.1.2016 / 14:45

השר בנט, בשבתו כשר התפוצות, הציג דוח שעל פיו מרבית התקריות האנטישמיות בשנה החולפת בוצעו על ידי מוסלמים, בראשן הפיגועים בצרפת ובדנמרק. אמנם מספר האירועים האנטישמיים פחת - אך שנאת הזרים המתגברת באירופה והביקורת נגד ישראל ממשיכות להשפיע על היהודים

עריכה: ניר חן

(ריאיון עם מאיר חביב על המחאה המתנגדת לחבישת כיפה בצרפת)

לקראת יום השואה הבינלאומי שיתקיים ביום רביעי הקרוב, הציג היום (ראשון) שר החינוך נפתלי בנט את דוח האנטישמיות העולמי של משרד התפוצות לשנת 2015. על פי הדוח, מקורן של מרבית התקריות האנטישמיות באירופה הוא במוסלמים ביבשת, שבה מחקרים מראים כי יותר מ-40% מאזרחי האיחוד אוחזים בדעות נגד ישראל ונגד היהודים. במסמך מפורטת תופעת "האנטישמיות החדשה", המתאפיינת בשנאת יהודים הנובעת מסלידה ממדיניותה של ישראל ומתמיכה בפלסטינים.

לדברי בנט, "שנת 2015 התאפיינה בשלוש מגמות עיקריות - עליית האנטישמיות המוסלמית שלוותה בפיגועי טרור, הימשכות ניסיונות הדה-לגיטימציה של ישראל והתחזקות מפלגות ותנועות הימין הקיצוני". בדוח מפורט כי האנטישמיות באירופה חוותה מעבר מכזו שמקורה בקבוצות ניאו-נאציות, לאידיאלוגיה שמקורה באירופים ממוצא מוסלמי. על פי שישה מחקרים שונים, אירופים רבים מסכימים עם הטענה שישראל מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים, או לחילופין, מאמינים שישראל מתנהגת כמו הנאצים. "פירושם של הממצאים הללו הוא כי יותר מ-150 מיליון מתוך כ-400 מיליון מאזרחי האיחוד האירופי שהם בני 16 ומעלה מחזיקים בדעות המוגדרות אנטישמיות", אמר בנט.

לקריאה נוספת:
קרי במסר מרגיע לערב הסעודית: "הידידות בינינו חזקה מאי פעם"
מעצר מסתורי בהודו: זוג איראני נתפס עם דרכונים ישראליים מזויפים
בנט ידרוש מנתניהו להפקיע סמכויות משר הביטחון בפינוי מתנחלים

זרים שהונחו מחוץ ל"היפר כשר", לרגל יום השנה לטבח, 6 בינואר 2016. רויטרס
אחד האירועים הקשים ב-2015. זרים מחוץ ל"היפר כשר" בפריז/רויטרס

הדוח טוען כי "שנת 2015 התאפיינה בעליית מדרגה בפיגועים כנגד יעדים יהודים מצד גורמים איסלאמיים, כאשר הבולטים שבהם היו הפיגועים ב"היפר-כשר" בפריז והפיגוע בבית הכנסת בקופנהגן. לצד פיגועי טרור אלה נמשכו תופעות של הטרדה ותקיפה, חילול בתי עלמין, חילול אתרי הנצחה והצתות לכל השנה". עוד נכתב כי האיסלאם הקיצוני הפך למחולל האנטישמיות המרכזי באירופה ובעולם, ומרבית האירועים התרחשו בעיקר בצרפת, בבלגיה, בבריטניה, בגרמניה, בספרד ובמדינות סקנדינביה. עם זאת, האנטישמיות המסורתית מבית מדרשו של הימין הקיצוני עדיין נוכחת ואף מתגברת בצורה משמעותית בחלקים רבים בעולם.

"השנה, הציבה האנטישמיות בפני הקהילות היהודיות איום בסדר גודל שלא נראה כמוהו מזה שנים. איום זה הצית דיון ער אודות העתיד היהודי ביבשת, הן בקהילות היהודיות פנימה והן בקרב המנהיגות", נכתב בדוח. לדברי בנט, "הימנעות גופי האכיפה באירופה מלהצביע באופן מפורש וחד משמעי על מוקד הבעיה ולהתמודד ישירות עם יחסם של המהגרים ליהודים ולישראל, הוא אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני הטיפול בבעיה ומניעתה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי שר החינוך, הימין הקיצוני התחזק בשנה האחרונה באירופה באופן משמעותי, מגמה שצפויה להמשיך בעקבות משבר הפליטים הפוקד את היבשת בעת זו. לטענתו, "התחזקות זו צפויה לפגוע בקהילות היהודיות הן באופן ישיר כתוצאה מהקצנת שיח הקסנופוביה והאווירה הציבורית כלפי מיעוטים, והן בעקיפין - דרך הטלת מגבלות על זכויות דתיות וזכויות מיעוטים במזרח אירופה".

גל המהגרים מסיט את הפוקוס למוסלמים - אך היהודים מואשמים גם בו

למרות תמונת המצב הקודרת, דוח לא מלמד על עלייה במספר האירועים האנטישמיים, ואף מציג מדינות שבהן ירד מספר האירועים. אחת הסיבות לכך, לטענת כותבי הדוח, היא השפעת גל המהגרים שהסיטו אליהם את תשומת הלב הציבורית באירופה ובעולם. "המהגרים מהווים גורם מרכזי בהסברת הירידה במספר האירועים האנטישמיים במחצית השנייה של השנה, וכן בירידה במרכזיותה של האנטישמיות אצל פעילים רדיקליים מכל הקשת הפוליטית", נכתב.

מאידך, אנטישמים ביבשת מצאו לנכון לטעון כי דווקא היהודים הם שאחראים למשבר הפליטים. למשל, ראש עיריית ינה שבגרמניה, אלברכט שרוטר, ספג ביקורת קשה לאחר שהאשים את מדינת ישראל באחריות חלקית למשבר הפליטים באירופה, שנובע בחלקו מהמלחמה בסוריה. לפי הדוח "רעיון זה הופץ שוב ושוב גם באתרי אינטרנט ניאו-נאציים, שטענו כי 'מה שמכונה משבר הפליטים הוא תכנית ציונית רב-שכבתית'".

אנדרטה לזכר ההרוגים בפיגוע הירי בקופנהגן, דנמרק, פברואר 2015. רויטרס
זרים מחוץ לבית הכנסת בקופנהגן שבו נרצחו שני בני אדם בשנה שעברה/רויטרס

גם בצ'כיה הוסבר גל הפליטים על ידי גורמים אנטישמיים כ"ייבוא מאורגן" שאורגן על ידי "הסדר העולמי החדש" – שאותו ניתן לפרש כמזימה אמריקנית או יהודית. היהודים מתוארים פעמים רבות כאחראיים לכמות האדירה של מבקשי המקלט המידפקים על דלתות אירופה, זאת מאחר שלכאורה גרמו למלחמות בסוריה ובעיראק על ידי יצירת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) או באמצעות יצירת ארגון המייבא מהגרים לאירופה.

"הרשות מציגה את היהודים כבעלי תכונות רעות מהיסוד"

הדוח מקדיש פרק מיוחד לאנטישמיות ברשות הפלסטינית, ולטענתו, הרשות השתמשה לאורך כל 2015 באופן שיטתי באנטישמיות באמצעי המדיה השונים. על פי הדוח, "הרשות הפלסטינית מקדמת שנאה דתית באמצעות דמוניזציה של היהדות ויהודים, הפצת עלילות שמציגות את היהודים כמי שמסכנים את הפלסטינים, את הערבים ואת כלל האנושות. הרשות מציגה את היהודים כבעלי תכונות רעות מהיסוד: בוגדניים, מושחתים, רודפי בצע, שקרנים, בעלי ברית עם השטן וצאצאים של קופים וחזירים".

עוד מספר הדוח כי "בשנת 2015, בערוצי הטלוויזיה הרשמיים של הרשות הפלסטינית הוצגו ילדים מדקלמים טקסטים עם תוכן אנטישמי בוטה לפיו היהודים הם 'הרוע המוחלט בקרב הבריאה', 'קופים ברבריים' ו'שטן עם זנב'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully