וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תם המשבר: נתניהו ובנט סיכמו על ערוץ פתוח לתיאום פעולות בהתנחלויות

24.1.2016 / 16:58

תם המשבר בקואליציה: הצדדים הסכימו לשמור על הידברות בסוגיות הקשורות לנושאי ההתיישבות ביהודה ושומרון, אך שתי הסיעות חלוקות על המנגנון. בעוד בבית היהודי טענו שהוקמה ועדה בנושא, בליכוד הסבירו: "מה שסוכם זה שיהיה ערוץ פתוח"

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

על רקע ההצהרות של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ואורן חזן (הליכוד) כי לא יהיו מחויבים למשמעת קואליציונית בהצבעות בעקבות פינוי "מבני המריבה" בחברון ביום שישי, סיכם היום (ראשון) שר החינוך נפתלי בנט עם פורום ראשי הקואליציה על הגברת ההידברות בתיאום בנושא ההתיישבות. התיאום יתקיים בין הממשלה, מערכת הביטחון ונציגי ההתיישבות. בנט ייפגש היום עם שרת המשפטים איילת שקד ושר החקלאות אורי אריאל ייפגשו בהמשך היום ויגבשו מתווה להפעלת הוועדה.

בבית היהודי הצהירו היום כי הסיכום הוביל להקמת ועדה לתיאום פעולות בהתנחלויות. מהלך כזה עלול היה להוביל לכך ששר הביטחון משה יעלון לא יהיה האחראי הבלעדי לפינוי מבנים. אולם בניגוד להצהרות, טענו גורמים בליכוד כי "לא הוקמה שום ועדה, לא לתיאום ולא לא לתיאום. מה שסוכם זה שיהיה ערוץ פתוח (כפי שמתקיים גם היום) לשרת המשפטים ולשר החקלאות בסוגיות הקשורות לנושאי ההתיישבות ביהודה ושומרון". הגורמים הוסיפו כי סמכותו של השר יעלון לא תיפגע.

בינתיים, נתניהו ויעלון אמנם מנסים להוריד את גובה הלהבות, אך עדיין לא ברור אם לקואליציה יהיה רוב בהצבעות מחר בכנסת, וקיימת האפשרות שנושאים המצויים במחלוקת בין הקואליציה והאופוזיציה יוסרו מסדר היום. עם זאת, בכירים בבית היהודי מסרו לוואלה! NEWS כי מחר בישיבת הסיעה ידונו באופן ההצבעה שלהם במליאה.

עוד בנושא:
יועצו של יעלון: "נוכחות הבית היהודי בממשלה מזיקה למדינה"
נתניהו: "מגבה את שר הביטחון" בפינוי המשפחות מחברון
זעם בממשלה: "הפינוי בחברון - קיבעון מחשבתי"; יעלון: "זו מדינת חוק"

חוק העמותות, שאותו מקדמת שקד, יעלה מחר לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. מההצבעה צפויים להיעדר חברי הכנסת חזן וסמוטריץ', אולם בסיעת ישראל ביתנו הבהירו כי הם תומכים בחוק, מה שאמור להקנות לקואליציה רוב.

שר החינוך נפתלי בנט בחמ"ל משרד החינוך, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"פועל מאחורי הקלעים למצוא פתרון". בנט/נועם מושקוביץ

סמוטריץ' וחזן הכריזו כי ישובו להצביע עם הקואליציה רק כשהמשפחות ישובו לבתים שאליהם נכנסו. הכניסה הייתה ביום חמישי, בטענה כי הדירות נרכשו כדין, אולם עשרות המתנחלים פונו משם משום שיש לקבל היתר שהייה משר הביטחון במצבים מסוג זה, ועד שהוא יינתן – הן ייאלצו להמתין.

בסביבתו של בנט אמרו הבוקר לוואלה! NEWS כי הוא "פועל מאחורי הקלעים למצוא פתרון", אולם סירבו להרחיב. ראש הממשלה נתניהו ניסה גם הוא לצנן את המתיחות ואמר הבוקר בישיבת שרי הליכוד כי נושא פינוי המשפחות ייבחן בשבוע הקרוב במטרה להגיע לפתרון מוסכם. חבר הכנסת סמוטריץ' לא התרשם, והגיב על כך בציוץ בטוויטר: "מצוין. אז תוך שבוע ניתן לחדש את ההצבעות בכנסת".

במקביל, בכירים בקואליציה ניסו לשדר עסקים כרגיל, והסבירו כי נקודת המוצא היא שלשני הצדדים אין כוונה ללכת לבחירות, ולכן "גם אם נפסיד 14 הצבעות לא יקרה כלום כי הממשלה לא תיפול". עיקר האתגר של הקואליציה יהיה מחר, ביום שבו יעלו לדיון הצעות חוק בתמיכת הממשלה. לא מן הנמנע שאם לא יושגו הסכמות בין הצדדים, סדר היום יקוצר וההצעות יוסרו מסדר היום כדי להימנע ממבוכה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ח"כ אורן חזן עייף בוועידת הכספים במהלך ליל הדיונים על התקציב, נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
למדו להסתדר בלעדיו. חזן/נועם מושקוביץ

ביום רביעי, היום בשבוע שבו עולות לדיון הצעות חוק פרטיות, הסיטואציה תהיה מורכבת גם כן. ואולם, בקואליציה מעריכים שהאופוזיציה תתקשה להעביר הצעות בניגוד לעמדת הממשלה, משום שבהיעדר חזן וסמוטריץ' יחסי הכוחות יעמדו על שוויון של 59 ולהצעות האופוזיציה לא יהיה רוב.

גורמים בקואליציה הדגישו כי אינם מתרגשים מהיעדרות אפשרית של חזן וכי למדו להסתדר עם היעדרויותיו גם בעבר. בנוגע לאיומים שהשמיע סגן השר איוב קרא ולפיהם יצטרף למחאתם של חזן וסמוטריץ', הבהירו אותם גורמים: "קרא לא יכול לפעול נגד הקואליציה, אחרת יפוטר מתפקידו כסגן שר, ממנו אנחנו לא מוטרדים. הבעיה היא עם שני חברי הכנסת שנגדם לא ניתן להפעיל סנקציה כלשהי.

"אני לא איימתי, אמרתי שאני בעד כל עסקה חוקית שמתבצעת וצריך לגבות אותה ופה ניעשת עסקה כחוק. אי אפשר כל הזמן להתרפס ולברוח צריך לכבד עסקה שנעשתה כדין. אני מכבד אנשים שעשו עסקה שנעשתה כדין, אם זה לא נעשה כדין לא הייתי שם. אני מגנה את העובדה שלא מאפשרים להם להיכנס לבתים. יכולים לומר אל תתיישבו שם עד שתסדרו את הניירת ההליכים, זה דבר נכון אבל לפנות אתום זה דבר מיותר. היה אפשר לקיים משא ומתן בצורה כזאת מאחר שהעסקה נעשתה כדין, ולאפשר להם שהות ולהסדיר את כל העניין, זה קיים בכל מערכת החוק ואני סומך על ראש הממשלה בעניין הזה. הוא בהחלט נותן לגיטימציה לעניין הזה של ההליך שהיה חוקי של הסדרת כל הניירת. אם ראש הממשלה הבטיח להסדיר את כל הניירת והתושבים יכולים להיכנס לבתים, לא צריכה להיות בעיה עם זה רק שלא תהייה משיכת זמן. בסופו של דבר נשב עם התושבים שקנו את הבתים ונפעל ברוח דברים של החוק הסדר והזמן שאמור להיות בסוגיה וסיטואציה.

פינוי המתנחלים מבתי המריבה בחברון. חברים לשעת צרה, מערכת וואלה!
פינוי המבנים בחברון ביום שישי/מערכת וואלה!, חברים לשעת צרה

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אמר קרא: "אי אפשר כל הזמן להתרפס ולברוח, צריך לכבד עסקה שנעשתה כדין. אני מגנה את העובדה שלא מאפשרים להם להיכנס לבתים. יכולים לומר 'אל תתיישבו שם עד שתסדרו את הניירת ההליכים', זה דבר נכון, אבל לפנות אותם זה דבר מיותר.

"אני חושב שבסופו של דבר ככל שתיישב, חוקית, אתה תמגר את הטרור. אם אתה חשוב שבבריחות תוכל למצוא פתרון לטרור אתה טועה, זה לא הוכיח את עצמו, לא בדרום לבנון ולא בגוש קטיף". הוא הוסיף: "

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא הבוקר בישיבת הממשלה ואמר: "הממשלה תומכת בהתיישבות בכל עת, בייחוד בימים הללו שבהם היא נתונה מול מתקפת טרור, ומתייצבת בנחישות ובאומץ לב מול פיגועי טרור. באותה נשימה, אנחנו מדינת חוק ועלינו לכבד את שלטון החוק. ברגע שיאושרו תהליכי הרכישה, אנחנו נאפשר את אכלוס שני הבתים בחברון, כפי שקרה במקרים דומים בעבר. תהליך הבדיקה מתחיל היום, נעשה אותו מהר ככל האפשר, ובכל מקרה, אם הוא לא יסתיים תוך שבוע, אני אדאג שיימסר דוח מצב לקבינט".

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ צחי הנגבי, הגיב גם הוא לנושא ואמר:
"מבחינת הקואליציה לא צפוי השבוע שינוי בסדר היום של הכנסת. דינן של סוגיות השנויות במחלוקת בין סיעות בקואליציה להיות נידונות בדיאלוג פנימי בתוך הקואליציה, ולא להוות עילה לאיומים על הממשלה. כלפי ח"כים שיכשילו את הקואליציה יינקטו צעדים, כפי שאירע בעבר".

(עדכון ראשון: 12:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully