וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן על שיחות השלום בנושא סוריה: אם ייכשלו נפנה לפתרון צבאי

סגן נשיא ארצות הברית אמר במסיבת עיתונאים באיסטנבול: "עדיף להגיע לפתרון פוליטי, אבל יש לנו פתרון צבאי להבסת דאעש". הוא הוסיף כי גם טורקיה תיקח חלק בכך. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הביע תקווה כי שיחות השלום ייפתחו ביום שני כמתוכנן

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(עדויות מהעיירה הנצורה מדאיה שבסוריה)

סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר היום (שבת) כי מדינתו וטורקיה ערוכות למהלך צבאי בסוריה אם המאמצים להסדר פוליטי לא יישאו פרי. סגן הנשיא התייחס לנושא לקראת שיחות השלום בנושא מלחמת האזרחים בטורקיה, שאמורות להיפתח ביום שני. "יהיה טוב יותר אם נוכל להגיע לפתרון פוליטי, אבל אנחנו מוכנים. אם פתרון כזה לא יצא לפועל, יש לנו פתרון צבאי למהלך הזה ולהבסת דאעש", אמר במסיבת עיתונאים לאחר שנפגש עם ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו.

ביידן הוסיף כי השניים שוחחו כיצד ניתן להגביר את התמיכה במורדים הסונים הנלחמים בבשאר אסד, ואמר כי המחתרת הכורדית (PKK) מהווה איום על אנקרה לא פחות מאשר "המדינה האיסלאמית" (דאעש). לדבריו, טורקיה חייבת לעשות הכול כדי להגן על עצמה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
למרות לחץ המעצמות: ייתכן שיידחו שיחות השלום בנושא סוריה
גורמי מודיעין מערביים: פוטין דרש לאחרונה מאסד להתפטר
"אוכלים עלים": המצור האכזרי של אסד וחיזבאללה על עיירת מורדים

ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, וסגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בפגישה באיסטנבול, טורקיה, 23 בינואר 2016. רויטרס
ביידן ודאווטאולו בפגישתם באיסטנבול/רויטרס

בתוך כך, שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, המבקר בימים אלה בריאד, בירת ערב הסעודית, אמר היום במסיבת עיתונאים כי הוא בטוח ששיחות השלום לגבי סוריה יתחילו בשבוע הבא כמתוכנן. "אנחנו בטוחים שעם יוזמה טובה, בערך בתוך יום, שליח האו"ם סטפן דה מיסטורה יכנס פגישה ראשונה בנושא בז'נבה", אמר לעיתונאים. דבריו של קרי נאמרו יומיים לאחר שדה מיסטורה רמז כי ייתכן ששיחות השלום בין הממשלה בדמשק לקבוצות המורדים במדינה יידחו מעבר לתאריך היעד שנקבע - 25 בינואר.

במסיבת העיתונאים המשותפת עם שר החוץ של ערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר, הביע קרי את דאגתו מתמיכת איראן בחיזבאללה, ואמר כי רוב הנשק של הארגון הגיע מאיראן, דרך סוריה ומשם ללבנון. לדבריו, חיזבאללה מחזיק בימים אלה ב-80 אלף טילים.

אל-ג'ובייר עצמו אמר כי מדינות המפרץ עובדות בשיתוף פעולה עם וושינגטון כדי לעצור את הניסיונות של איראן לערער את היציבות באזור. "אני לא רואה הידוק יחסים עתידי בין ארצות הברית לאיראן, שנשארה המממן הראשי של טרור בעולם", אמר.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ושר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר במסיבת עיתונאים בריאד בנושא סוריה, 23 בינואר 2016. רויטרס
קרי וג'ובייר במסיבת העיתונאים בריאד, היום/רויטרס

דחיית השיחות בנושא סוריה עלולה להיווצר בשל אי-הסכמה בין המורדים בסוריה לגבי ייצוגם בשיחות, וכן עקב דרישתם שרוסיה תחדל מלהפציץ אזורים מאוכלסים וכי ממשלת סוריה תסיר את המצורים ברחבי המדינה, ובהם זה על העיירה מדאיה.

"לא הייתי מכריז על תאריך, אבל כולנו הסכמנו שמיד אחרי סיום הסבב הראשון של השיחות בנושא סוריה, קבוצת התמיכה הבינלאומית בסוריה תתכנס, וזה יקרה מהר מאוד כי אנחנו רוצים להמשיך בתהליך", אמר קרי. קבוצת התמיכה הבינלאומית בסוריה (ISSG) כוללת את הליגה הערבית, מצרים, עיראק, איראן, ערב הסעודית, האיחוד האירופי, האו"ם ועוד 13 מדינות, שנכחו בשיחות בווינה בנובמבר האחרון.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ושר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר במסיבת עיתונאים בריאד בנושא סוריה, 23 בינואר 2016. רויטרס
"זה יקרה מהר מאוד". קרי ומקבילו הסעודי, היום/רויטרס

ארגוני מורדים בסוריה הודיעו היום כי הם רואים בממשלת סוריה וברוסיה אחראים לכל כישלון של השיחות העתידיות. בהודעתם, טענו הארגונים כי הרוסים "מתערבים בענייני משלחת האופוזיציה" לשיחות, ובכך התייחסו לרצונה של רוסיה להרחיב את נציגות המורדים על מנת לכלול את נציגות הכורדים.

על ההודעה חתום בין היתר ארגון ג'יש אל-איסלאם, שחבר הלשכה המדינית שלו, מוחמד עלוש, הוא יו"ר הוועדה המייצגת את המורדים מול משטר אסד. מנהיג הארגון זהראן עלוש חוסל בחודש שעבר בתקיפה רוסית על מטה הארגון בפאתי דמשק, יחד עם סגנו ו-13 בכירים נוספים.

(עדכון ראשון: 14:45)

ילדה בעיר הנצורה מדאיה שבסוריה, ינואר 2016. רויטרס
המורדים דורשים להסיר את המצור כתנאי סף לשיחות. ילד בעיירה מדאיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully