וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של מתכנת המחשבים שהפך לעורף הראשים האכזרי ביותר בעולם

23.1.2016 / 0:30

"ג'ון הג'יהאדיסט" סימל יותר מכל אחד אחר את האכזריות של דאעש, שאישר השבוע את חיסולו בידי המערב. מהילדות בכווית, דרך המעקב של המודיעין הבריטי ועד ההוצאות להורג - עלייתו ונפילתו של מוחמד אמווזי, שכבר נמצא לו יורש

עריכה: גדי וינסטוק

חודשיים אחרי שבמערב הודיעו כי מוחמד אמווזי, עורף הראשים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהיה ידוע בכינוי "ג'ון הג'יהאדיסט", ככל הנראה חוסל בתקיפה אווירית בעיר א-רקה שבסוריה, השבוע אישר הארגון כי מי שהפך לסמל לאכזריותו ברחבי העולם כבר אינו בין החיים.

בגיליון האחרון של "דאביק", מגזין הארגון, הוספד אמוואזי בן ה-28, שהיגר לבריטניה מכווית בגיל שש. פרטי המבצע שהוביל לחיסולו דומים לאלו שפרסמה ארצות הברית ב-12 בנובמבר – יממה לפני מתקפת הטרור בפריז שהוציא לפועל דאעש. אבו מוהריב אל-מוהג'ר, כפי שכונה במגזין האחרון, הגיח לראשונה באוגוסט 2014, אז הוא הופיע לצדו של העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי וערף את ראשו. מאז הוא נודע בעולם בזכות קור הרוח המקפיא שלו בסרטונים שתיעדו את הוצאתם להורג של חטופים מערביים, מעשי רצח שתרמו להקמת הקואליציה הבינלאומית נגד "המדינה האסלאמית".

לקריאה נוספת:
המבצע מתרחב: ארה"ב תתקוף מטרות של דאעש גם באפגניסטן
תמונות הלוויין חשפו: דאעש הרס את המנזר העתיק ביותר בעיראק
גורמי מודיעין מערביים: פוטין דרש לאחרונה מאסד להתפטר

נחשפה זהותו של "ג'ון הג'יהאדיסט". צילום מסך
רק בפברואר שעבר נחשפה זהותו האמיתית. אמוואזי/צילום מסך

רק בפברואר הקודם נחשפה זהותו האמתית של "ג'ון הג'יהאדיסט", שהשלים תואר במדעי המחשב באוניברסיטת ווסטמינסטר ב-2009. באותה שנה הוא טס עם שני חבריו לטיול בטנזניה, אך הרשויות במדינה המזרח-אפריקנית סירבו לאפשר לו להיכנס מאחר שהוא הושם על כוונת סוכנויות הביון הבריטיות. בלונדון חשדו שהוא עומד להצטרף לארגון הטרור הסומלי א-שבאב, אך הוא שב לממלכה לאחר שלא נמצא דבר נגדו. אמווזי החליט לעזוב את בריטניה ולחזור לגור עם משפחתו של אביו בכווית, אך לאחר ששב לביקור קצר במדינה בוטלה אשרת הכניסה שלו לנסיכות.

באותה תקופה הוא עבר הקצנה דתית וב-2013 נעלמו עקבותיו. הוריו דיווחו על היעדרותו לרשויות וכעבור כמה חודשים הודיעה להם המשטרה כי הוא נכנס לסוריה, שם כבר התחוללה ביתר שאת מלחמת האזרחים. עד להפצצת כלי הרכב שבו נסע על ידי מל"טים מערביים, "ג'ון הג'יהאדיסט" הספיק לערוף את ראשיהם של העיתונאי האמריקני-יהודי סטיבן סוטלוף, של עובד הסיוע הבריטי דייוויד היינס, של נהג המונית הבריטי אלן הנינג, של עובד הסיוע האמריקני פיטר קסיג ושל העיתונאי היפני קנג'י גוטו.

מנהיד דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, מאיים לפגוע בישראל. צילום מסך
איבד את הנציג המפורסם ביותר של ארגונו. אל-בגדאדי/צילום מסך

אמווזי הפך ליעד מרכזי עבור ארצות הברית ובריטניה, שהבטיחו "לסגור עמו את החשבון", על אף שכלל לא הייתה לו חשיבות צבאית. באותה תקופה שבה דווח על המבצע שהביא לחיסולו, אמר ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, שהביע זעזוע רב אחרי כל סרטון שתיעד את מעלליו של "ג'ון הג'יהאדיסט", כי הפגיעה בו הייתה "הדבר הנכון לעשות". בלונדון ייחסו חשיבות רבה לפגיעה במי שהפך לפרצוף של דאעש וראש הממשלה אף הודה כי הם עבדו "מסביב לשעון" כדי לאתר את אמווזי.

חודשים של הכנות לקראת חיסולו הסתיימו במהירות ובהצלחה לפני כחודשיים, אז הגיחו שני מל"טים אמריקניים ואחד בריטי בשמי א-רקה, בירת "המדינה האסלאמית" בסוריה. הטילים ששוגרו פגעו בשיירה שבה נסע וכך מצאו את מותו הנציג המפורסם ביותר של הארגון, אף יותר מהמנהיג אבו בכר אל-בגדאדי.

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון. 22 בינואר 2016.. AP
"חיסול ג'ון הג'יהאדיסט היה הדבר הנכון לעשות". קמרון/AP

למרות ההישג המודיעיני והסימבולי של המערב, שהספיק להישכח בעקבות הפיגועים הקטלניים בפריז ושורת מתקפות נוספות שהארגון הוציא לפועל מאז, ההוצאות להורג של דאעש נמשכות כסדרן ויש כבר מי שאיתר את יורשו של אמווזי, גם הוא בריטי. בסרטון בתחילת החודש תועדה הוצאתם להורג של חמישה בני אדם שהואשמו בריגול עבור בריטניה, בהובלתו של רעול פנים בעל מבטא בריטי, שהתנהג בצורה דומה לזו של "ג'ון הג'יהאדיסט".

בטלוויזיה הבריטית הוא זוהה כסידהארת'ה ד'האר, תושב לונדון שהיה בעבר הינדואיסטי עד שהתאסלם. הוא חבר לארגונים אסלאמיים קיצוניים בבריטניה ונעצר בשנה שעברה, אך הצליח להימלט לסוריה בזמן שהיה משוחרר על תנאי, ומאז נצפה בכמה סרטונים שתיעדו את החיים ב"מדינה האסלאמית". "יום אחד נפלוש לארצכם, שם נשלוט על פי חוקי השריעה", הזהיר ד'האר את קמרון ואת ההנהגה בלונדון בסרטון שבו נורו למוות "המרגלים" הבריטים, שהיה הוכחה נוספת לכך שאמנם הסמל הגדול ביותר של דאעש חוסל, אך הרעיון הרצחני שלו עדיין חי ונושם.

(עדכון ראשון: 22:30)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully