וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקף נתניהו: אבו מאזן מנסה לשדר פייסנות לישראלים מבלי להרגיז הפלסטינים

22.1.2016 / 9:22

יו"ר הרשות אירח אמש קבוצת עיתונאים מישראל בניסיון לפנות ישירות לציבור הישראלי בלי מתווכים. הוא הסתייג מהטרור, הכחיש שהוא מבצע הסתה, וביקש מהישראלים "לשאול למה גל הפיגועים הזה התחיל דווקא עכשיו" – אך לא בטוח שתשובתו תתקבל היטב בישראל. פרשנות

צילום: רוני כנפו, רויטרס; עריכה: מתן חדד

קבוצה של כ-15 עיתונאים ישראלים הגיעה אמש (חמישי) למוקטעה ברמאללה כדי לשוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. זו הייתה הפעם הראשונה שהמנהיג הפלסטיני הזמין קבוצה של עיתונאים ישראלים בהיקף כזה לשוחח איתו מאז תחילת האינתיפאדה באוקטובר. האירוע כולו אורגן בחטף, "מהרגע להרגע" כמו שאומרים: ההזמנה הגיעה בשעות הצהריים, ואבו מאזן עצמו התייצב לשיחה עם הכתבים קצת אחרי שבע בערב.

אבו מאזן אוהב להשתמש בכרטיסיות קטנות ומרובעות, שעליהן רשומות בכתב יד צפוף ההערות שהוא מעוניין לעבור עליהן. זאת בניגוד חד לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשתמש בנאומיו ובהופעותיו הפומביות בדפים גדולים, שעליהם מודפסות מילים בודדות המובילות אותו לאורך נאומו, בכתב ברור ובולט.

זו אחת הסיבות לכך שנתניהו לרוב מדבר בזרימה ומשדר נינוחות, ואילו אבו מאזן, אחת לכמה דקות, טובע בתוך הכרטיסייה לכמה רגעים, מתאמץ לזהות מה בדיוק כתב לעצמו, ורק אז ממשיך הלאה. הכרטיסיות כיכבו גם אמש. אבל האמת היא שאת רוב מה שאמר יו"ר הרשות הפלסטינית, הכתבים שהאזינו לו היו יכולים לשנן מתוך שינה.

לקריאה נוספת:
דיווח: ארצות הברית לוחצת על אבו מאזן להמשיך בתיאום עם ישראל
אבו מאזן במסר לישראלים: "הממשלה שלכם מוליכה אתכם שולל"
גורמים ביטחוניים: "אבו מאזן מתוסכל, הוא רק רוצה לדאוג לילדיו"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במפגש עם עיתונאים ישראלים ברמאללה, 21 בינואר 2016. רוני כנפו
דבריו היו צפויים. אבו מאזן, אתמול/רוני כנפו

בנאומו הדגיש אבו מאזן את העובדה שהרשות הפלסטינית ממשיכה בתיאום הביטחוני עם ישראל, למרות שרבים בציבור הפלסטיני מבקרים אותה על כך. הוא הסביר בפעם המאה מדוע אין זה תפקידם של הפלסטינים, לשיטתו, להכיר בישראל כ"מדינה יהודית" כפי שדורש ממנו נתניהו, כשאמר: "בהסכמי השלום עם מצרים וירדן לא ביקשתם את זה. אנחנו הכרנו בישראל כבר ב-1993". בנוסף, קרא לנתניהו לאמץ את יוזמת השלום של הליגה הערבית, המכונה גם "היוזמה הסעודית".

הכותרת המרכזית שיצאה מהפגישה עסקה בנושא שככל הנראה לא מעניין בימים אלה אף ישראלי וגם מעט מאוד פלסטינים: "תהליך השלום". אבו מאזן סיפר כי בחודשיים האחרונים התקיימו מגעים בין לשכתו ללשכת נתניהו, כדי לתאם פגישה ביניהם. הוא האשים את הישראלים בהפסקת המגעים, ללא כל סיבה מתקבלת על הדעת. לשכת נתניהו מיהרה להוציא הכחשה. זאת, אחרי שרק אתמול נתניהו חזר על אמירתו השחוקה ש"אני מוכן להיפגש עם אבו מאזן בכל מקום ובכל זמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

במשחק המוזר עם נתניהו, אבו מאזן מנצח בנקודות

נתניהו ואבו מאזן משחקים משחק מוזר. שניהם מצהירים על נכונותם להיפגש לשיחות, ואז ממהרים להאשים את הצד השני ולהסביר למה אי אפשר להיפגש איתו. מצד אבו מאזן, זה נשמע בערך כך: אני רוצה בשלום ומוכן לדבר עם נתניהו, אבל הוא מרחיב את ההתנחלויות ומחסל את העתיד שלנו, אז על מה אפשר לדבר איתו?

הגרסא של נתניהו, מנגד, היא: אבו מאזן מסית לרצח, אחראי לגל הטרור ואשם בכל דבר רע שקרה פה לאחרונה, אבל בוודאי שאני מוכן לחזור למשא ומתן מולו באופן מידי.

ההצהרות הללו לא נועדו לבנות אמון בין הצדדים, אלא להיפך - לקרוץ לעולם תוך כדי הטלת האשמה על הצד האחר. במאבק העצוב הזה, אבו מאזן בינתיים מנצח, אם כי לא בנוק-אאוט אלא בנקודות. התגברות הביקורת של ארצות הברית ואירופה על ההתנחלויות היא העדות לכך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ יד ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בוועידת האקלים בפריז, נובמבר 2015. רויטרס
מצהירים על נכונותם להיפגש - ואז מאשימים את הצד השני. נתניהו ואבו מאזן בוועידת האקלים, בנובמבר האחרון/רויטרס

אבו מאזן נשאל בצורה ישירה על ההסתה, על תמיכת הרשות הפלסטינית במחבלים הכלואים בישראל, ועל סירובו לגנות את פיגועי הדקירה. להלן תשובותיו: בנושא ההסתה, הוא טען כי יש הסתה חמורה גם בישראל, וכי הפלסטינים הציעו כמה פעמים לכנס מחדש את "ועדת ההסתה" שפעלה בעבר בהשתתפות ארצות הברית, ישראל והרשות הפלסטינית. "כל דבר שהמשקיף האמריקני בוועדה יגיד, אנחנו נקבל", הבטיח.

בנושא המשכורות למחבלים, הסביר כי ברשות "מחויבים לכל אסיר". בנושא הפיגועים, תשובתו הייתה הדבר הקרוב ביותר לגינוי שהשמיע בזמן האחרון, כאשר הבהיר: "כל מעשה רצח הוא אסור. אני עצוב על כל טיפת דם שנשפכת - דם פלסטיני, דם יהודי, דם ישראלי, זה לא משנה, אדם הוא אדם. אנחנו מתנגדים בתוקף לקיצוניות ולמי שמשתמשים בדת לקידום האלימות".

בתשובה לשאלות על פירוק הרשות והתפטרותו, הבהיר אבו מאזן: אני כאן ומתכוון להישאר

לאורך רוב השיחה, יו"ר הרשות נראה במצב רוח חיובי יחסית. הוא החמיא לפרשן וואלה! NEWS אבי יששכרוף על מאמריו העוסקים במציאות בשטחים, ועשה תנועת הצדעה הומוריסטית כאשר נמסר לו שנמצאים בקהל גם עיתונאים מטעם "הרדיו הצבאי הישראלי", הלא הוא גלי צה"ל.

כאשר אחד הנוכחים שאל אותו לגבי "תסריט בו ייבחר להנהגת הרשות הפלסטינית אסיר היושב בכלא הישראלי", אבו מאזן השיב בלי להניד עפעף - "זו בעצם שאלה על מרוואן ברגותי", וענה שמבחינתו, האיש שנשפט למספר מאסרי עולם בשל מעורבותו בפיגועים, יכול בהחלט להתמודד על הנהגת הרשות.

השאלות היחידות שהצליחו להוציא אותו מאיזון עסקו גם הן בפוליטיקה פנים-פלסטינית. "האם בכוונתך להתפטר?", "האם אתה עדיין שוקל לפרק את הרשות?", "מתי ייערכו בחירות?", "האם אפשר כבר לדבר על קרב הירושה ביום שאחריך?". אבו מאזן הדף, לא ממש באלגנטיות, את כל הסוגיות הללו. השורה התחתונה שלו היא - אני כאן ומתכוון להישאר.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס במהלך פגישתם באתונה, דצמבר 2015. רויטרס
פונה לעזרת אירופה. אבו מאזן בפגישה עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, בחודש שעבר/רויטרס

אבו מאזן סיפר גם כי הפלסטינים עוסקים בימים אלה בצעדים חדשים נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם, וכי זה נעשה בתיאום מלא עם מדינות ערב החשובות - מצרים, ירדן, מרוקו וסעודיה. אלא שמעל לדבריו ריחף תיסכול גדול. אבו מאזן ניסה כבר כמה פעמים בעבר לדבר לציבור הישראלי מעל ראשו של נתניהו.

בשנת 2011 הוא הצהיר בראיון פורץ-דרך לערוץ 2 שיהיה מוכן לחזור לביתו בצפת כתייר, ולא מכורח זכות השיבה. בשנת 2014 אירח ברמאללה משלחת של מאות סטודנטים ישראלים, והשיב בסבלנות לשאלותיהם. בין לבין, דיבר עם עיתונאים ישראלים רבים, ונפגש עם חברי כנסת ממפלגות האופוזיציה.

ההשפעה של המאמץ הזה הייתה כמעט אפסית. הציבור הישראלי זוכר בצורה הרבה יותר ברורה את שני נאומיו האחרונים מעל עצרת האו"ם, שבאחד מהם האשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה בעזה, ובשני טען כי היא מנסה לשנות את הסטטוס-קוו בהר הבית.

בצה"ל לא חושבים שאבו מאזן מלבה את גל הטרור

נתניהו טוען בתוקף שהנאום האחרון של אבו מאזן באו"ם, וכמה התבטאויות של יו"ר הרשות שקדמו לו, הציתו את התבערה שעלתה עד כה בחייהם של כשלושים ישראלים. לשיטתו, הכל בגלל ההסתה. בכירי מערכת הביטחון לא מסכימים עם הניתוח הזה - ראש השב"כ דאג לציין בתדרוך לממשלה שאבו-מאזן פועל נגד הטרור ולא מעודד אותו, ואילו בצה"ל רואים את האינתיפאדה הזו כתוצאה של כמה גורמים, שההסתה היא רק אחד מהם, ובוודאי לא החשוב ביותר.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם, 30 בספטמבר 2015. רויטרס
הנאום שליבה את גל הטרור? אבו מאזן באו"ם, בספטמבר/רויטרס

התרומה המרכזית של נאומו של אבו מאזן לגל האלימות, על פי גורמי המקצוע בישראל, הייתה במרכיב הייאוש שנכלל בו. אבו מאזן למעשה הודיע כבר לפני כארבעה חודשים וחצי שהוא מיואש, חסר אמונה ותקווה לגבי העתיד, אובד עצות.

כן, הוא יכול עדיין להביך את ישראל באיזו החלטת או"ם, או להעלות קצת את המורל הפלסטיני עם עוד הכרה סמלית מצד פרלמנט כלשהו באירופה. אבל פתרונות אמיתיים אין ביכולתו לספק, ובינתיים המציאות בשטח לא עוצרת - יש מקרי חיכוך אלימים בין פלסטינים ומתנחלים מדי יום, המתיחות סביב הר הבית עדיין איתנו וכל התפתחות הכי קטנה בנושא מעוררת כותרות ענק. הרשות הפלסטינית מצטיירת כמושחתת, משת"פית של ישראל; והאיש שעומד בראשה נראה עייף וחסר-אונים.

"צריך לדבר על הסיבה לאירועים", אמר יו"ר הרשות. "למה זה לא קרה לפני שנה-שנתיים?"

"צריך לדבר על הסיבה לאירועים שמתרחשים פה", אמר אמש בשיחה עם הכתבים הישראלים. "אתם צריכים לשאול - למה זה קורה עכשיו, ולא קרה לפני שנה ושנתיים? מה גורם לזה להתפרץ פתאום?" אבו מאזן אומר שזה בגלל כל הסיבות שצוינו בפסקה הקודמת, וכך סבורים גם רבים במערכת הביטחונית בישראל.

נתניהו, מצדו, מתעקש שהכל תוצאה של הסתה, בשילוב השראה חולנית של פיגועי דאעש במדינות השכנות. הוויכוח הזה לא צפוי להסתיים בקרוב. וכך גם הפיגועים.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully