וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחית למאבק בזנות בבית המשפט: "סגירת בתי בושת תפגע בנשים"

22.1.2016 / 0:13

בדיון בתיק על סגירת בית בושת בתל אביב העידה עו"ד נעמי לבנקרון, ממנסחי החוק להפללת לקוחות בתעשיית הזנות. לדבריה, הטיפול שהחוק מציע הוא קוסמטי. "לפעמים כדאי להקשיב לנשים ולא לטפוח להן על הראש בפטרנליזם"

צילום: דוד קורן, מאצ'י הוף; עריכה: יותם וקס, מרום שפיצר, טל רזניק

(עובדת בבית הבושת בתל אביב: "מבטיחה שאני לא סובלת")

"אני לא אומרת שעיסוק בזנות הוא בהכרח נעים ונוח. השאלה במה אנחנו יכולים להועיל ואיך נצמצם את הנזק". את הדברים הללו אמרה השבוע עו"ד נעמי לבנקרון בבית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, בדיון על סגירת בית הבושת ברחוב יצחק שדה בעיר. לבנקרון היא דוקטורנטית במרכז צבי מיתר בפקולטה למשפטים שבאוניברסיטת תל אביב ועבודת המחקר שלה עוסקת ברגולציה של הזנות והסחר בנשים. היא השתתפה בדיון על תקן עדה מומחית מטעם ההגנה.

"זה צריך להנחות את כולנו... הפגיעה הגדולה ביותר תהיה בנשים ולא במי שהחוק מבקש לפגוע בו", הוסיפה לבנקרון. במסגרת התיק המתנהל לסגירת בית הבושת יצאו הזונות שעובדות במקום למאבק שמטרתו להגן על מקום עבודתן, כפי שפורסם בוואלה! NEWS.

עוד בוואלה! NEWS:
"הבתים נקנו כדת וכדין": עשרות מתנחלים נכנסו למבנים נטושים בחברון
מהפיליפינים לישראל: נחשפה רשת שהפיצה "קוקאין אסייתי"
הורי ילדה עיוורת יפוצו במיליונים: "בהיריון אמרו לנו שהיא בסדר"

בית הבושת ביצחק שדה, תל אביב. ראובן קסטרו
הבניין שבו פועל בית הבושת ברחוב יצחק שדה בתל אביב/ראובן קסטרו

לבנקרון ניהלה את המרכז לחינוך משפטי קליני ואת הקליניקה למאבק בסחר בנשים באוניברסיטה העברית. היא מלמדת באוניברסיטאות ומכללות שונות ואף הייתה מאלה שניסחו את החוק להפללת לקוחות בתעשיית הזנות, אולם היא אינה תומכת במתכונתו הנוכחית. לבנקרון לא נפגשה עם הנשים העובדות בבית הבושת וחוות דעתה הינה אקדמית כללית על תעשיית הזנות, והובאה לבקשת עורכי הדין שי גלילי, קטי צווטקוב, ישראל קליין וירוסלב מץ מטעם ההגנה.

"אחד השוטרים דיבר על ניצול חמור כי הן מקבלות 250 שקלים ו-50% עובר למקום. השכר שלי יותר נמוך מזה, אז מה זה ניצול?"

"אין לנו מחלוקת כי נשים בזנות חוות שורה של פגיעות מיניות, פיזיות ורגשיות. אני לא כאן כדי לטעון כי עולם הזנות הוא טוב אלא על הרע במיעוטו. בפרוטוקול שראיתי (של הדיונים בתיק – ג"ג) אחד השוטרים דיבר על ניצול חמור כי הן מקבלות 250 שקלים ו-50% עובר למקום. השכר שלי יותר נמוך מזה, אז מה זה ניצול? תגדירי", אמרה לתובעת.

"הטיפול הקוסמטי שהחוק מציע הוא רק כזה כי נשים יגיעו לזנות אם צריך, כל עוד החובות נערמים ואין טיפול של הרשויות, והמחשבה שהחוק הפלילי זה מה שיתקן זה בעייתי. כל עוד זה קורה האכיפה בעייתית", הוסיפה. "אני בעיקר רוצה שנסתכל ביחד על הנזקים שקיימים בשיטה כיום. אני חושבת שהתפיסה הזו של תודעה כוזבת, יש בה משהו בעייתי. לפעמים כדאי להקשיב לנשים ולא לטפוח להן על הראש בפטרנליזם".

נציגת המדינה: "המסלול הוא סגירה ומעבר לרחוב?"

לבנקרון: "או לבית בושת נצלני יותר, כי ככל שהמשטרה מהדקת התנאים מחמירים. אני לא חושבת שזה יעזור לנשים (לסגור את המקום - ג"ג) כי שם הן שולטות בתנאים. יש כאן פתח עצום לחיזוק תנאי המנצלים ונראה גידול בזנות הרחוב".

"יש כאן פוטנציאל פגיעה גדול"

בתגובה לטענה כי חוות הדעת שלה רלוונטית לשנות ה-60, ציינה לבנקרון: "המגמה קיימת בכל אירופה, של מעבר לדירות סגורות ולא לרחוב... היום בדרום תל אביב כמעט שלא רואים סממנים חיצוניים אבל כן רואים מקומות מהסוג שנידון כאן".

פשיטה של ימ"ר ת"א על בתי בושת בדרום העיר. נובמבר 2013. דרור עינב
"המשטרה משפילה אותנו". פשיטת משטרה על בית בושת/דרור עינב

עוד התעכבה לבנקרון על יחס השוטרים שמגיעים לבצע מעצרים בבתי הבושת. היא התייחסה לדברים שאמרה בחודש שעבר אחת מעובדות בית הבושת לשופט איתי הרמלין. בעדותה סיפרה מיכל (שם בדוי), אם לארבע ועוד מעט סבתא שהחלה לעבוד בזנות לאחר שפוטרה מעבודתה כגננת בשל חשד לפלילים, כי "המשטרה משפילה אותנו. הם באים, מוציאים אותנו החוצה, צועקים, 'תסתמו את הפה אל תדברו מילה, תלכו החוצה'. מוציאים אותנו עירומות לפעמים, יש בחורה ששברו לה את היד".

"אני מבקשת מבית המשפט שיתנו לנו להיות איפה שאנחנו, לחיות בכבוד ושלא ישפילו אותנו בחוץ ברחובות. אנחנו צריכות את המקום הזה. בשנה שעברה נכנסו שוטרים ואמרו לבנות: 'זהו, המקום סגור'. אפילו לא נתנו לנו זמן להתלבש. הוציאו אותנו עם המגבות החוצה, אספנו את הבגדים, הם סגרו את הדלת ושברו את המנעול בתוך הדלת".

לדברי לבנקרון, "יש כאן פוטנציאל פגיעה גדול וזו הביקורת העיקרית שלי. לקחת כל שוטר שלא מנוסה בתחום... אני לא חושבת שכל אחד יכול להיכנס לשם ולהתחיל בחקירה. הטיפול היום בעייתי. אברג'יל ידע יותר טוב להתלונן מאשר קרבן מין". בסיום דבריה הוסיפה: "אם בית המשפט ימצא לנכון לציין בפסק דינו שהוא ממליץ למשטרה לפתוח יחידה קטנה ואיכותית, זו תהיה התרומה הגדולה ביותר של התיק הזה. אם היינו נותנים לנשים להמשיך לעסוק בזנות בבית שלהן, ובתיקים שברור שמדובר בנשים שחולקות דירה, זו האפשרות המיטבית".

(עדכון ראשון: 23:13)

  • עוד באותו נושא:
  • זנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully