וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: "שוקלים לנקוט צעדים נגד רוסיה לאור ממצאי חקירת מות הסוכן"

דוברת ראש הממשלה הבריטי אמרה כי דוח הוועדה, לפיו ייתכן שפוטין הורה לחסל את סוכן ה-KGB לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו בלונדון, "מטרידה מאוד". כמו כן הוחלט להקפיא את נכסיהם של שני החשודים העיקריים ברצח

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

מסקנות ועדת החקירה הבריטית, לפיהן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "ככל הנראה אישר" את חיסולו של סוכן ה-KGB לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו ב-2006, הובילו להחרפת המתיחות בין לונדון למוסקבה. דוברת ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, אמרה לאחר פרסום המסקנות כי בריטניה שוקלת לנקוט בפעולות נגד רוסיה.

"מסקנות הוועדה לפיהן הרצח אושר בדרגים הגבוהים של רוסיה היא מטרידה מאוד", אמרה הדוברת והוסיפה: "זו אינה דרך ההתנהגות הראויה של אף מדינה, במיוחד כזו החברה באופן קבוע במועצת הביטחון של האו"ם. לאור ממצאי החקירה, אנו שוקלים באילו צעדים נוספים עלינו לנקוט".

עוד כתבות מהעולם:
דיווח: רוסיה מתכננת להקים בסיס קבע אווירי נוסף בצפון סוריה
ועדת החקירה מצאה: פוטין ככל הנראה אישר את חיסול סוכן ה-KGB
ממשל אובמה יכריז: נגביל כניסת מוסלמים לארצות הברית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שוקלים צעדים נגד רוסיה". ליטוויננקו ופוטין/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, שרת הפנים של בריטניה, תרזה מיי, אמרה היום כי הממשל יזמן את שגריר רוסיה בלונדון כדי להביע "אי-שביעות רצון" מחוסר שיתוף הפעולה של מוסקבה בחקירת הרצח. לדבריה, המסקנה לפיה ייתכן שרוסיה אחראית לרצח היא "מדאיגה מאוד". היא תיארה את המקרה כ"הפרה גסה ובלתי-מתקבלת של החוק הבינלאומי ושל ההתנהגות המתורבתת".

מיי, האחראית לענייני משפט, הוסיפה כי בריטניה תקפיא את נכסיהם של אנדריי לוגובוי ודמיטרי קובטון – שני החשודים במרכזיים בחיסולו של ליטיוונקו. לפי ממצאי הוועידה, השניים, שנפגשו עם ליטיוונקו בעת שלגם תה מורעל בפולוניום 210, היו אחראיים למותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אנדריי לוגובוי, דמיטרי קובטון חשודים. רויטרס
נכסיהם יוקפאו. דמיטרי קובטון/רויטרס

לוגובוי, אשר מכהן בימים אלה כחבר פרלמנט, אמר מוקדם יותר כי ממצאי החקירה הם "אבסורדיים". "תוצאות החקירה שהוכרזו היום שוב מאשרים את העובדה שהעמדה האנטי-רוסית של לונדון, כמו גם את חוסר הרצון של הבריטים לבסס את הסיבה האמיתית של המוות".

הוא התעקש כי החקירה מאפשרת לבריטניה להרחיב את אינטרסיה הפוליטיים, ואמר: "אני מקווה כי משפט הפולוניום הזה יחשוף את חוסר האובייקטיביות של מערכת המשפט הבריטית". לוגובוי חסין בפני הסגרה למדינה זרה. החשוד השני, קובטון, אמר כי הוא לא מעוניין להגיב לנושא עד שיהיה בידיו מידע נוסף. רוסיה חזרה ואמרה בשנים האחרונות כי לא תסכים להסגרת השניים.

דוח חקירת מותו של אלכסנדר ליטוויננקו, סוכן ה-KGB שמת משתיית חומר רדיואקטיבי ב-2006. רויטרס
דוח ועדת החקירה המלא שפורסם היום/רויטרס

משרד החוץ של רוסיה הודיע כי ממצאי החקירה אינם אובייקטיביים וכי הם נקבעו מראש. דוברת המשרד מריה זאקארובה אמרה כי "אנו מצרים על כך שהתיק הפלילי עבר תהליך של פוליטיזציה והחמיר את האווירה של היחסים הבילטרליים". לדבריה, "ברור כי ההחלטה להשהות את חקירת המשטרה ולפתוח בשימוע ציבורי הושפע ממניעים פוליטיים".

אלמנתו של ליטוויננקו, מריה, אמרה מחוץ לבית המשפט העליון שבלונדון כי היא "מרוצה מאוד מכך שהמילים האחרונות של בעלי, שבהן האשים את פוטין בפגיעה בו, אושרה על ידי בית המשפט". היא קראה לממשל הבריטי לגרש את כל גורמי המודיעין הרוסי משטח המדינה ולהטיל סנקציות כלכליות מעל רוסיה.

ועדה לחקירת מות סוכן הקג"ב לשעבר ליטוויננקו קבעה: פוטין כנראה הורה על חיסולו. רויטרס
דורשת הטלת סנקציות כלכליות על רוסיה. מריה ליטוויננקו/רויטרס

מסקנות הוועדה עשויות להגביר את הלחץ על בריטניה ולהחמיר את הסנקציות הכלכליות המוטלות על המדינה. הדבר עשוי להיות בעייתי לנוכח התפקיד של רוסיה בשיחות השלום העתידיות בסוריה ובעניינים בינלאומיים נוספים. כמו כן, הגרדיאן הבריטי דיווח כי דיפלומטים שונים קראו לראש הממשלה קמרון שלא להטיל בתגובה לדוח סנקציות משמעותיות על רוסיה. בריטניה כבר מטילה על רוסיה עיצומים במסגרת הצעדים הבינלאומיים נגדה בגין מעורבותה במשבר באוקראינה.

על פי ממצאי הוועדה, בין פוטין לליטוויננקו הייתה יריבות אישית, ועל כן לאנשי ממשלו הייתה מוטיבציה לפעול כדי להביא למותו. "בעודני לוקח בחשבון את כל הראיות והממצאים החשופים בפני, מצאתי כי המבצע של ה-FSB לרצח ליטוויננקו אושר ככל הנראה על ידי ניקולאי פטרושב (ראש ה-FSB באותה התקופה) וגם על ידי ולדימיר פוטין", אמר יו"ר הוועדה, השופט רוברט אוון. "אני מאמין כי באופן כללי, לחברים בממשל פוטין, בהם הנשיא עצמו, הייתה מוטיבציה לנקוט בפעולות נגד ליטוויננקו ואף לרצוח אותו ב-2006".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully