וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה מצאה: פוטין ככל הנראה אישר את חיסול סוכן ה-KGB

עשר שנים לאחר חיסול אלכסנדר ליטוויננקו באמצעות כוס תה מורעלת בחומר רדיואקטיבי, קבעה הוועדה הבריטית שייתכן שנשיא רוסיה עומד מאחורי הרצח. זאת, בשל היותו של ליטוויננקו מבקר חריף של המשטר בראשותו. רוסיה: "חקירה פוליטית"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ועדת החקירה סביב מותו סוכן ה-KGB לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו, שהסעיר את העולם בשנת 2006, קבעה היום (חמישי) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "ככל הנראה אישר" את חיסולו. ליטוויננקו הורעל במלון שבו שהה בלונדון באמצעות כוס תה ובה פולוניום 210 – חומר רדיואקטיבי יקר הזמין רק במתקני גרעין סגורים. גורמים רבים האשימו את רוסיה באחריות לחיסולו, בשל היותו של ליטוויננקו מבקר חריף של הממשל.

על פי ממצאי הוועדה, בין פוטין לליטוויננקו הייתה יריבות אישית, ועל כן לאנשי ממשלו הייתה מוטיבציה לפעול כדי להביא למותו. כמו כן, בדוח נכתב כי אנדריי לוגובוי, מאבטח עבר בקרמלין, ודמיטרי קובטון, איש עסקים וחייל לשעבר בצבא הסובייטי, אחראים למותו. זאת, בשל העובדה שהשניים נפגשו עם ליטוויננקו ושתו עמו את כוס התה המורעלת. לפי הדוח, השניים קיבלו הוראות משירות הביטחון הפנימי ברוסיה, ה-FSB.

"בעודני לוקח בחשבון את כל הראיות והממצאים החשופים בפני, מצאתי כי המבצע של ה-FSB לרצח ליטוויננקו אושר ככל הנראה על ידי ניקולאי פטרושב (ראש ה-FSB באותה התקופה) וגם על ידי ולדימיר פוטין", אמר יו"ר הוועדה, השופט רוברט אוון. "אני מאמין כי באופן כללי, לחברים בממשל פוטין, בהם הנשיא עצמו, הייתה מוטיבציה לנקוט בפעולות נגד ליטוויננקו ואף לרצוח אותו ב-2006".

עוד כתבות מהעולם:
ממשל אובמה יכריז: נגביל כניסת מוסלמים לארצות הברית
יפן נכנעה: צלב הקרס המסורתי שהפחיד את התיירים - יוחלף
בדנמרק חוששים שהפליטים יגרמו למגיפות: "נושאים מחלות מדבקות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"פוטין ככל הנראה הורה על חיסול ליטוויננקו"/מערכת וואלה, צילום מסך

משרד החוץ הרוסי התייחס לממצאים והודיע כי מדובר בחקירה "מושפעת ממניעים פוליטיים ובלתי-שקופה". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דחה בימים האחרונים שאלות בעניין ואמר כי "אין מדובר בנושא שמעניין אותנו".

שני החשודים בביצוע החיסול הכחישו את הטענות נגדם פעמים רבות, ולוגובוי אמר היום לסוכנות הידיעות "אינטרפקס" כי ההאשמות נגדו הם "אבסורד". אשתו של ליטוויננקו , מרינה, שפעלה רבות למען חקירה שתביא לסיום הפרשה, אמרה כי כעת על בריטניה להטיל סנקציות נגד רוסיה ופוטין.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מרינה ליטוויננקו, אשתו של אלכסנדר, סוכן קג"ב לשעבר הורעל למוות ב-2006. יולי 2015. AP
"הטיל סנקציות על רוסיה. אשתו של ליטוויננקו, מרינה/AP

מותו של ליטוויננקו הוביל לזעם בציבור בבריטניה, והתקשורת במדינה הדגישה שוב ושוב כי מדובר ב"טרור הגרעיני הראשון". תחילה קבעה החקירה המשטרתית בנושא כי לוגובוי לבדו חשוד בחיסול. התביעה בבריטניה דרשה אז מרוסיה להסגיר אותו לידיה, אך זו סירבה. לוגובוי, שמאז נבחר לפרלמנט הרוסי כחבר במפלגת הימין הקיצוני LDPR, טען שוב ושוב כי הוא חף מפשע.

החקירה הנוכחית התמקדה גם בקובטון. לפי עדויות שהגיעו לוועדה, קובטון אמר לחברו מגרמניה כי יש ברשותו רעל, וכי הוא צריך ליצור קשר עם טבח בלונדון כדי להרוג ליטוויננקו. קובטון, שעבד במסעדה בהמבורג במשך כמה שנים, גם אמר לכאורה לחברו כי ליטוויננקו הוא "בוגד עם דם על הידיים".

נקבר בארון עופרת כדי למנוע דליפה רדיואקטיבית

ליטוויננקו שירת ב-KGB במהלך השלטון הקומוניסטי ולאחר מכן עבד בסוכנות שהחליפה אותה, ה-FSB . בשנת 1998 הוא ערך מסיבת עיתונאים עם סוכן FSB נוסף והאשים את הסוכנות בקשירת קשר לחיסול בוריס ברזובסקי – אוליגרך שסייע לעלייתו של פוטין לשלטון, אך לאחר מכן יצא נגדו.

ליטוויננקו עמד למשפט בגין ניצול סמכות לרעה, ועל אף שזוכה ב-1999, הוא נמלט לבריטניה, שם ניתן לו מעמד של מבקש מקלט ומאוחר יותר ניתנה לו אזרחות בריטית. במהלך שהותו בבריטניה הוא התאסלם, ולאחר מותו הוא נקבר בבית הקברות מוסלמי בארון מעופרת, שנועד למנוע דליפת קרינה.

הגרדיאן הבריטי דיווח כי דיפלומטים שונים קראו לראש הממשלה דייויד קמרון שלא להטיל בתגובה לדוח סנקציות משמעותיות על רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully