וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצח קופים": הסיפור המוזר על הווטרינר שהזמין את תקיפת יריבו

23.1.2016 / 11:45

התחרות העסקית הייתה לאובססיה - וזה נגמר בדם: חומרי חקירה שנחשפים לראשונה מלמדים איך גייס לפי החשד ד"ר יונתן ליטווין מבית שמש עבריינים חובבי חיות כדי ש"יטפלו" ביריבו העסקי ד"ר י'. האזינו לשיחה למוקד 100 וצפו בדיווח מאולפן וואלה! NEWS

צלמים זמניים מורשים

"עשיתי תעמולה עליו, שהוא רוצח קופים, שהוא עושה ניסויים בבעלי חיים. התראיינתי בתכנית של שי שטרן על הדיכוטומיה, שבבוקר הוא עושה רע לבעלי חיים ובערב טוב". כך לטענת ד"ר יונתן ליטווין, וטרינר בעל שם מבית שמש, הוא הצליח לשכנע כמה דמויות מפוקפקות עם חיבה מיוחדת לבעלי חיים לתקוף את המתחרה העסקי שלו ד"ר י'. בסוף השנה שעברה, הזעיקו חברי הכנופיה את ד"ר י' לאסוף כלב פצוע. מצוידים במסכות "פאוור ריינג'רס" ו"איירון מן" שקנו בחנות צעצועים ובניצוחו של "מיסטר איקס" – כך כינו את ד"ר ליטווין - הכו חובבי החיות את י' והותירו אותו מתבוסס בדמו. "היינו צריכים להביא לו כמה כאפות, אבל זה נגמר במכות חזקות יותר", העיד בחקירה אחד הבריונים.

השתלשלות העניינים, כפי שהיא מצטיירת מחומרי החקירה שנחשפים כאן לראשונה, מזכירה סרט מתח גרוטסקי. במרכזה: יריבות בין שני וטרינרים בעיר הלוויין של ירושלים. הפרשה החלה להתגלגל לפני שנים אחדות, כאשר ליטווין איבד את הבלעדיות שלו בעיר, ולקוחותיו החלו לנטוש את מרפאתו לטובת המרפאה המתחרה שפתח ד"ר י', מרצה באוניברסיטה העברית המשמש גם האחראי על האתיקה בניסויים שהאוניברסיטה עושה בבעלי חיים.

עוד בוואלה! NEWS:
תלמידים בבית ספר מוביל טוענים: המורים מכים אותנו
שיא חדש: 2015 הייתה החמה ביותר בהיסטוריה
עשרות מחפשים אחרי טבעת אירוסין שנזרקה לפח

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ליטווין ניסה להניא אותי מלפתוח מרפאה באזור". ד"ר י' בבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"את יוני ליטווין אני מכיר כמה שנים", העיד י' במשטרה אחרי התקיפה. "בעבר, כשהייתה לי מרפאה במושב, הפניתי אליו לקוחות לצילומי רנטגן. לפני שלוש שנים התחלתי לשקול לפתוח מרפאה באזור בית שמש וחיפשתי מקום. יוני ניסה להניא אותי מפתיחת מרפאה באזור. הוא אמר שיש לו מכרים במקומות אחרים שמחפשים וטרינר טוב, ואם לא אכפת לי הוא ייתן את המספר שלי. הוא ציין בפניי שהוא פנה ללא רשותי למרפאה קודמת שעבדתי בה כדי לשאול עליי ולבית החולים הווטרינרי שבו למדתי, ובשניהם קיבל חוות דעת טובות. אמרתי לו שאני אשקול את דברים, ושיש לי תכניות אחרות. לאחר מכן, רופא מאשדוד שהוא הזכיר את שמו התקשר אליי ושאל אם יש מצב שאעבוד אצלו, כי הוא מבין שיש לי ניסיון בחירום. אמרתי שאשדוד זה רחוק לי כרגע ושאני לא מעוניין".

במרץ 2013, פתח ד"ר י' את המרפאה בבית שמש. עד אז, היה ליטווין הווטרינר היחיד בעיר. המרפאה של ד"ר י' זכתה להצלחה, ומטבע הדברים משכה חלק מלקוחותיו של ליטווין. "היו לקוחות שהכלבה שלהם לא הרגישה טוב", סיפר י' על אחד המקרים שבהם התגלעו חילוקי דעות בינו לבין המתחרה. "הלקוחות התקשר ליוני והוא לא הסכים להגיע אליהם. באתי לביקור בית, נתתי טיפול תומך עם עירוי נוזלים ואנטיביוטיקה, והבעלים דיווחו לי בבוקר שהכלבה התאוששה ומרגישה בסדר גמור. הלקוחות האלה האשימו את ליטווין ברשלנות וזה נגרר למאבק משפטי; ליטווין טען שאני נתתי טיפול לא נכון. במהלך השנים לקוחות רבים של ליטווין עברו אליי, ואני נתתי טיפול רפואי שונה ממנו, מה שיצר מתח רב. בעקבות פתיחת המרפאה שלי, נפח העבודה של ליטווין נפגע".

את הגרסה הזו מסר ד"ר י' רק לאחר שמהמשטרה הצליחה לפענח מה עומד מאחורי התקיפה המוזרה והקשה. בתחילה, האמינו במשטרה לסיפור הכיסוי שטוו ליטווין ושותפיו למזימה, ולפיו פעילי זכויות בעלי חיים ביקשו לפגוע בי' משום שהוא השתתף בניסויים בבעלי חיים. "מדוע לא מסרת מידע על הקשר שלך ליוני ליטווין בעדותך הראשונה?", נשאל י' על ידי חוקרי המשטרה. "למרות היחסים העכורים, לא העליתי בדעתי שווטרינר אחר יהיה מסוגל ליצור אירוע כזה", השיב הווטרינר הפצוע.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
הארכת מעצר לפעיל טבעוני החשוד בהכאת ווטרינר שביצע ניסויים בחיות, בימ"ש השלום ירושלים. יואב דודקביץ'
התחזו לפעילים למען זכויות בעלי חיים. אחר הנאשמים בבית המשפט/יואב דודקביץ'

לפי כתב האישום שהוגש נגד המעורבים בפרשה, פנה ליטווין לאדם ושמו אריה ינקו, חובב נלהב של בעלי חיים, ויחד תכננו את התקיפה. השניים החליטו לבנות סיפור כיסוי כמעט מושלם, כזה שנוגע לערכים המשותפים לכל המעורבים בפרשה. הם ביקשו להטעות את המשטרה ולגרום לה לחשוב שמי שעומד מאחורי התקיפה הוא ארגון זכויות בעלי החיים "אנונימוס". על פי כתב האישום, גייס ינקו את בן חלפון כדי שיארגן את התקיפה בתמורה לתשלום כספי. חלפון יצר קשר עם שלושה צעירים: אסף ניסימוב, ולדיסלב (ולד) לברוב ודן מישייב. ניסימוב, עבריין קטן מאזור המרכז, הוא טבעוני המשתתף לעתים בהפגנות למען זכויות בעלי חיים, והוא היה הראשון שחוקרי ימ"ר ירושלים הצליחו לתפוס. "ספר לי על הטבעונות שלך, על כך שאינך אוכל בשר", אמר לו חוקר המשטרה. "אני טבעוני כבר 30 שנה", השיב ניסימוב. "מטעמים הומאניים, מוסריים ומטעמי בריאות".
חוקר: "אתה אידיאולוג בכל מה שקשור לטבעונות וזכויות בעלי חיים?"

ניסימוב: "בטח, אבל לא מתעסק בעמותות. אני מכיר את 'תנו לחיות לחיות'. כל הילדים של אחי ואחותי קשורים ל'תנו לחיות לחיות'. הם קונים הכול של טבעונים. אני לא בקיא כל כך, אבל רואה סרטונים על התעללות בבעלי חיים, על איך שמעבירים אותם ממדינה למדינה בברוטאליות".

"חולה על בעלי חיים ועל כסף"

התקיפה אירעה ב-25 בנובמבר אשתקד. את המוח שמאחורי המזימה, ד"ר יונתן ליטווין, כינו חברי הכנופיה בשם הקוד "מיסטר איקס". ניסימוב, המיוצג במשפט על ידי עו"ד דוד ברהום, גולל בפני החוקרים את מה שאירע באותו הלילה: "התקשרתי לבן חלפון כדי לקנות ממנו סמים. הוא אמר לי שהוא לא יכול היום כי הוא צריך ללכת לתת כמה כאפות לאיזה בן אדם. לא שאלתי אותו יותר מדי שאלות בטלפון". בתחילה הכחיש ניסימוב כל קשר לתקיפה. בהמשך הודה כי הסיע את התוקפים במכוניתו אך טען שלא הכה את י'. "לקחתי אותם באוטו שלי לקניון סינמה סיטי בראשון לציון", שחזר ניסימוב. "נכנסנו לחנות 'טויז אר אס', והם קנו שם שלוש מסיכות של פאוור ריינג'רס קשיחות מפלסטיק. אני קניתי גם 'סלינקי' ב-20 שקל לבת שלי. זה סוג של קפיץ. ולד קנה גומיות לאחותו".

החבורה קנתה גם טלפון חדש וכרטיס סים כדי לטשטש את עקבותיה. "התקשרו אליי ואמרו שיש כלב פצוע שקשור עם חוט ברזל בתוך האצטדיון הישן ליד בית שמש", העיד י'. "נסעתי לשם ונכנסתי לתוך האצטדיון. הוביל אותי בחור שנראה מזרחי. איך שיצאתי מהאוטו ישר קפצו עליי והצטרפו אליו עוד שני אנשים. הם התחילו לתת לי מכות ואגרופים לפנים, הכו אותי עם אבנים בראש וניסו לחנוק אותי. נאבקתי בהם, ואז באו מאחוריי והתחילו לחנוק אותי. הפילו על הרצפה ונתנו לי בוקסים והתחילו לבעוט בי בבטן. אחד ניסה למשוך לי את היד וצעק 'תשבור אותה'. רצתי לתחנת דלק קרובה וביקשתי שיתקשרו למשטרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנאשמים מצטיידים במסכות. צילום ממצלמת אבטחה בחנות "טויז אר אס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהקלטת השיחה למוקד 100 שהגיעה לידי וואלה! NEWS, נשמע עובד בתחנת הדלק מסייע לד"ר י' הפצוע. כשחוקרי המשטרה באו לתשאל את י', הם שאלו אותו מי עשוי לפצוע בו. תשובתו הייתה: "יש שתי אפשרויות: או לקוח ממורמר או שזה קשור לזה שאני עובד באוניברסיטה העברית בפיקוח על ניסויים בבעלי חיים. כששאלתי אותם 'למה אתם עושים את זה?', אמרו לי 'כי אתה רוצח'".

חוקר: "האם היו בתקופה האחרונה הפגנות נגד ניסויים ליד האוניברסיטה?"

ד"ר י': "לא היו, אבל סטודנט נכנס במהלך סיור שערכנו, צילם וטען שאנחנו מתעללים והעלה לפייסבוק. זה קרה חודש וחצי לפני התקיפה".

התכנית של חברי החוליה כמעט הצליחה. אחרי התקיפה הם פיזרו בנתיב הבריחה פתקים שעליהם כתבו "אנונימוס" ו"רוצח, לא לניסויים בקופים". אף שהמניע לתקיפה היה הסכסוך העסקי בין ליטווין לבין י', נראה כי לא היה קשה לשכנע חלק מהמעורבים לתקוף את ד"ר י' בשל מעורבותו בניסויים בבעלי חיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נקרא להציל כלב פצוע. הווטרינר י' בבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מה להם ולבעלי חיים?", שאל החוקר את ניסימוב. "אני יודע שבן חולה על בעלי חיים. את זה אני יכול להגיד לך", השיב.
החוקר: "אבל הוא לא צמחוני, או איזה פעיל".

ניסימוב: "מה זה שייך? אז מה, אני צמחוני אז אני צריך להרביץ לאנשים שאוכלים בשר? או ללכת עם כרזות? הוא חולה על בעלי חיים ועל כסף, וזה מה שמעניין אותו. יש לו בבית כלבים, חתולים, איגואנות, נחשים, מכל הבא ליד".

החוקר: "זה (התקיפה, י.א.) משהו שהוא יעשה מיוזמתו?"

ניסימוב: "לא, בחיים לא. הוא קיבל ממישהו עבודה, כסף".

החוקר: "אז המישהו הזה, מיסטר איקס, התחבר למי מהם?"

ניסימוב: "לבן. רק בן יכול להביא עבודה כזו. בן קרימינל. אני לא יודע איך מיסטר איקס הזה קשור לווטרינר הזה, למה הוא הדליק אותו".

"השוויתי את י' ליצרן ציקלון בי"

כשהמשטרה הצליחה לשים ידה על ליטווין, הוא התחמק וטען שהוא סובל ממחלת נפש. אט-אט החל להיפתח ולספר לחוקרים כי הצלחתו של י' מוציאה אותו מדעתו. "השמצתי אותו בכל מקום שאפשר", סיפר. "שהוא רוצח קופים, שהוא מצטדק ואומר שמישהו אחר היה עושה את זה יותר אכזרי. השוויתי אותו ליצרן ציקלון בי". לחוקרים התברר כי ליטווין פיתח יחס אובססיבי כלפי י'. עשרה ימים לפני התקיפה, הוא עוד ניסה לחפש עבירות אתיקה שעבר לכאורה י', והגיש תלונות נגדו ונגד וטרינרים אחרים שאיימו על העסק שלו. "אני אומרת לך שכל וטרינר שעומד בדרך, אתה מנסה לפגוע בו ובעבודתו", הטיחה בליטווין חוקרת המשטרה. "לא נכון", הכחיש ליטווין. עם זאת, הוא סיפר כי נתן ללקוחות שעזבו אותו לטובת י' עלונים שעסקו בהתעללות בבעלי חיים. "אחרי ששמעו שהוא עושה ניסויים בבעלי חיים, הם עזבו אותו ואמרו שיזהירו אחרים", סיפר הווטרינר.

אישום: הכו וטרינר על רקע סכסוך עסקי - והסוו זאת כתקיפה אידאולוגית. גדעון צנטנר
חובבי בעלי חיים עם נטיות קרימינליות. הנאשמים בבית המשפט/גדעון צנטנר

"האם דיברת עם חברך אריה ינקו על אנונימוס?" נשאל ליטווין בחקירה. "על אנונימוס לא. על הפער, שהוא כל כך אוהב בעלי חיים ומצד שני אוכל בשר, דיברנו הרבה פעמים. זה פער שמבחינתי לא מובן".

החוקרת: "האם אריה ינקו חבר באנונימוס?"

ליטווין: "אריה ינקו אוכל בשר, עוסק בציד. חבר באנונימוס זה בדיחה".

החוקרת: "האם דיברת עם אריה ינקו על י'?"

ליטווין: "דיברתי עם המון אנשים על י' ועל הדיכוטומיה שלו: בבוקר לעשות רע לבעלי חיים ובערב לעשות להם טוב".

לבסוף הבינו החוקרים כי ליטווין הבטיח לינקו סכום כסף בעבור תקיפת י', ואילו ינקו גייס חובבי חיות אחרים כדי שיכו את הווטרינר. לפי כתב האישום שהוגש נגד החשודים בתקיפה, ליטווין קשר עצמו לינקו אך לא הודה במעשים.

"נעלבתי מזה שהוא השמיץ אותי", סיכם ליטווין. "אני בחיים לא אעשה ניסויים בבעלי החיים. הייתי יכול להיות במשרה שלו באוניברסיטה. אני מכיר בכך שאין שם ברירה בחלק מהניסויים, אבל אני נגד ניסויים בקוסמטיקה ונגד ניסויי בקופים. אני לא פעיל בעמותות, אני פשוט מאוד פועל בצורה אישית, בכך שאני לא קונה מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים".

כתב אישום שהוגש נגד ינקו, חלפון, ניסימוב, לברוב ומישייב מייחס להם עבירות של חבלה בכוונה מחמירה. ליטווין מחכה לאבחון פסיכיאטרי שיקבע אם ניתן להעמיד אותו לדין בגין הזמנת התקיפה החמורה.

עו"ד יורם פאור, בא כוחו של ליטווין, מסר בתגובה: "הסיבה היחידה כי ימ"ר ירושלים קשרו את מרשי ליטווין לתקיפה היא כי הוא קנה כרטיס טיסה לינקו. ליטווין תמך בינקו במשך שנים וקנה כרטיסים במשך שנים. הימ"ר עשו תיאוריה שלמה סביב קניית הכרטיס. מרשי מכחיש מכל וכל שהוא התוקף. הוא אדם מכובד ועדין ומרצה בבתי ספר לווטרינריה".

(עדכון ראשון: חמישי, 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully