וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על מידע רגיש שחשף אשכנזי בפני עיתונאים: "שערוריית השערוריות"

20.1.2016 / 16:37

לפי הדוח שפרסם היועץ המשפטי לממשלה עם סגירת התיק נגד הרמטכ"ל לשעבר, ראש הממשלה התייחס בחומרה רבה לתמלילי השיחות בין אשכנזי לעיתונאים על אודות פעילות צבאית מסווגת. וינשטיין: הנסיבות אינן מצדיקות העמדה לדין. דיווח באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן, טל רזניק

"שערוריית השערוריות" – כך כינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את התנהלותו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, כשנחשף לתמלילי שיחה שבה סיפר אשכנזי לעיתונאים ולשר בממשלה שאיננו שותף סוד, על אודות מידע מסווג על פעולה מבצעית שהתקיימה כהכנה לפעולה עתידית. תגובתו של נתניהו נחשפה היום (רביעי) במסגרת הדוח שפרסם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על רקע סגירת התיק נגד אשכנזי במסגרת פרשת הרפז.

הדוח גם חושף כי אשכנזי חשף בפני העיתונאי אהוד יערי מידע על פעולה חשאית של אחד משירותי הביטחון של ישראל, וכן חשף בפניו אמצעי לחימה ייעודי חסוי שאסור היה לו לדבר עליו, מאחר שהיה חתום כשותף סוד. וינשטיין תקף בדוח את התנהלותו של אשכנזי בעניין, ואת 'נינוחות היתר' שהייתה במהלך שיחותיו עם עיתונאים.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
בנו של נסראללה הפעיל חוליית טרור בטול כרם שתכננה פיגועים בישראל
השר בנט על העימות בממשלה: "להימנע מדיון לגופו של אדם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הדוח, נתניהו "הגיב בנימה קשה" להתנהגותו של אשכנזי, מאחר שהמידע המסווג שחשף הוגדר כפעולה צבאית סודית ביותר שהייתה אמורה לצאת אל הפועל. אשכנזי הסביר כי סיפר זאת לשר שלא היה שותף סוד, כדי שיצטרף לעמדתו בעניין. למרות זאת, ויינשטיין קובע כי לא מדובר בהדלפה של הסוד הכמוס כולו או של התכנית בעלת הרגישות המדינית-ביטחונית, אלא בחשיפה של פרטי מידע נקודתיים.

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין התייחס לנושא בעבר בישיבה סגורה. "אני קורא את מה שמגיע לצנזורית, ואני אומר לכם שאנשים פה במדינת ישראל מקשקשים בכמויות ובלי סוף את הסודות הכי רגישים", אמר אז. "אתה לא קורא את זה כי זה נעצר אצל הצנזורית, אבל העובדה שזה הגיע לצנזורית - זה מעיד שמישהו סיפר למישהו שלא צריך".

ראש מחלקת ביטחון מידע סיפר בחקירתו כי כאשר נחשף לתמלילי השיחות של אשכנזי, אמר: "מול החשיבות שייחסו לחשיבות שמירת הסוד בקהילת המודיעין, חשיפה כזו הייתה מתפרשת בחומרה רבה - ברמה של מעילה באמון, עד רמה של הפסקת תפקיד". למרות הדברים הקשים, ויינשטיין החליט כי אם היה אשכנזי בתפקיד צבאי היה מקום להעמידו לדין משמעתי, אולם אין בדברים כדי להביאו להעמדה לדין פלילי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ישיבת הממשלה, 17 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
נחשף לתמלילים וטען כי מדובר ב"שערוריה". נתניהו/פול צלמים, עמית שאבי

הדוח שופך אור גם על התנהלותו של אשכנזי וסביבתו במאבקי הכוח נגד יואב גלנט ואהוד ברק, בעיקר על רקע הימים שבהם קודמה מועמדות גלנט – היום שר הבינוי – לתפקיד רמטכ"ל וניסיונות סביבת אשכנזי לאסוף חומרים מכפישים נגד אנשיו של ברק. באחת הפעמים נחקר ראש מועצת מבואות חרמון, בני בן מובחר, בחשד שהתבקש לאסוף חומרים מכפישים נגד גלנט על ידי רעייתו של אשכנזי, רונית, במסגרת פרשת הקרקעות במושב עמיקם ב-2014. "רונית אמרה לי שצריך לעשות משהו כדי להוריד אותם מהגב של גבי", מסר בן מובחר בחקירתו במשטרה. לדבריו, אשכנזי תיווכה בינו לבין הרפז כדי שיעביר אליו את החומרים בעניין פרשת הקרקעות וזאת על מנת "לגרום להם שיתעסקו עם עצמם ולא עם גבי".

בהקלטת שיחה של אשכנזי עצמו עם בן מובחר, אשכנזי אומר לו בהתייחס לגלנט: "לעבוד, לעבוד, לפתוח עיניים ולאסוף מה שצריך לאסוף כדי שתהיה תחמושת". בן מובחר הסביר שהכוונה היא לחומר שיעזור לאשכנזי להוריד את ברק ואת גלנט ממנו, אלא שלדבריו, לא עשה מאומה בעניין. אשכנזי אמר כי מדובר בסגנון מסוים של התבטאות, אך הכחיש שהפעיל את בן מובחר. "מטריד ומחשיד, אך הפער בין דיבורים לבין מעשים הינו פער משמעותי ובהיעדר אינדיקציה, לא ניתן לבסס במשפט הפלילי דבר", כתב וינשטיין בדוח בהתייחס לדברים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיחה אחרת של אשכנזי עם חברו משה סתיו באפריל 2014, נשמע הרמטכ"ל לשעבר מציע לסתיו להפיץ לעיתונאי אמנון אמרמוביץ' חומרים נגד ברק.

סתיו: "חד וחלק. תראה, הוא... זה כזה מעורר בי גועל, כי אני, היה בא לי לצלצל. בא לי לצלצל, אתה לא יודע כמה, ליוני קורן הזה, ולהגיד לו - נו יא סמרטוט. אבל אני אומר שאני עושה לו יותר מדי כבוד כשאני מצלצל אליו"

אשכנזי: "אתה צריך את אמנון לשסות בו..."

סתיו: "אתה יודע מה? הבאת לי רעיון מהסרטים"

אשכנזי: "שיתחיל (אמנון אברמוביץ', י"ב) לאסוף חומר שיתחיל זה... מה שהוא עושה הוא פשוט פוגע באנשים, במשרד, בביטחון, במה שאתה רוצה"

סתיו: "אוקי"

אשכנזי: "אתה לא יודע איך הם מתנהגים, באיזו ברוטליות"

סתיו: "אתה יודע מה, הבאת לי רעיון מהסרטים"

גבי אשכנזי. יותם רונן
"צריך לשסות בברק את אמנון אברמוביץ'". אשכנזי/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully