וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של ערב הסעודית תוקף את איראן: "לא השתנתה באמת"

על רקע המתיחות בין ריאד לטהראן, שר החוץ פרסם מאמר נוקב ב"ניו יורק טיימס" וטען: "ההתנהגות של איראן מוכיחה שפניה לא לידידות. היא השחקן האלים ביותר באזור". משרד החוץ הסעודי הכריז על השלמת מסמך המוכיח את "המדיניות האגרסיבית" של איראן

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(זריף על הסכסוך עם סעודיה: "נקיטת צעדים ליצירת מתח באזור היא סימן לחולשה")

"העולם צופה באיראן בחיפוש אחר סימנים לשינוי ובתקווה שהיא תתפתח ממדינת הרשע של המהפכה (האיסלאמית), לחברה מכובדת בקהילה הבינלאומית", טען שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר, במאמר דעה שפורסם היום (שלישי) בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס", תחת הכותרת "האם איראן יכולה להשתנות?". לדבריו, "איראן, במקום להתעמת עם הבידוד שהיא יצרה לעצמה, ממשיכה להפיץ את המדיניות המסוכנת שלה המקדמת בדלנות דתית והרחבת שליטתה באזור, לצד תמיכה בטרור".

"על פני השטח, נראה כאילו איראן השתנתה", הוסיף. "אנו מכירים בפעולותיה הראשוניות של איראן במסגרת הסכם הגרעין, ואנו גם יודעים שחלק גדול בציבור האיראני מעוניין בפתיחות רבה יותר וביחסים טובים יותר עם המדינות השכנות ועם העולם. אבל הממשלה לא רוצה בכך". לטענתו של אל-ג'ובייר, "התנהגותו של הממשל האיראני הייתה עקבית מאז המהפכה בשנת 1979".

עוד בוואלה! NEWS:
לראשונה מאז ניתוק היחסים: בכיר איראני יבקר בערב הסעודית
חמינאי על יישום הסכם הגרעין: להיזהר מארה"ב הרמאית
איזנקוט: "האויב המרכזי של צה"ל בעת הזו הוא ארגון חיזבאללה"

שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר בפגישה עם ג'ון קרי, לונון, 14 בינואר 2016. רויטרס
"הקשר עם ארה"ב - מרכיב מרכזי בשמירת היציבות". אל-ג'ובייר ושר החוץ קרי, לפני כשבוע בלונדון/רויטרס
"בשקר בוטה, איראן מעליבה את כל הסעודים בטענתה כי האומה שלי שוטפת את מוחם של אנשים ומפיצה קיצוניות"

הדברים מגיעים על רקע המתיחות הגואה בין ריאד לטהראן, בעקבות הוצאתו להורג של איש הדת השיעי הבכיר נימר באקר א-נימר והצתת שגרירות ערב הסעודית בטהראן במסגרת הפגנות המחאה לאחר מכן. אל-ג'ובייר פונה בדבריו לציבור האמריקני, ככל הנראה בניסיון לצנן את ההתלהבות האמריקנית לאחר יישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות שהוטלו על איראן.

במקביל, אל-ג'ובייר התראיין היום לסוכנות הידיעות רויטרס, וחזר על טענותיו בדבר "פעילותה הזדונית" של איראן. בדבריו, הבהיר כי המשך הקשר הצמוד עם ארצות הברית הוא מרכיב מרכזי בשמירת היציבות הבינלאומית. כשנשאל אם אי פעם ריאד שקלה פיתוח פצצה גרעינית, השיב: "אני לא חושב שזה הגיוני לצפות מאתנו לדון בעניינים כאלה בפומבי, ולא נראה לי הגיוני לצפות ממני לענות על השאלה הזאת באופן כזה או אחר".

שר החוץ התייחס למטרה האיראנית המוצהרת של "ייצוא המהפכה", ולתמיכתה בארגונים קיצוניים, כולל חיזבאללה בלבנון, המורדים החות'ים בתימן ומיליציות שיעיות בעיראק. "איראן או נציגיה אחראים לפיגועי טרור ברחבי העולם, כולל הפצצת בסיס חיל הנחתים האמריקני בביירות בשנת 1983, הפיגוע במגדלי חובאר בערב הסעודית בשנת 1996 והרצח במסעדת 'מיקונוס' בברלין בשנת 1992", ציין.

במקביל, משרד החוץ הסעודי הכריז היום כי השלים את הכנתו של מסמך המפרט את "המדיניות האגרסיבית של איראן ב-35 השנים האחרונות", המציין את האירועים האלה לצד מתקפות דומות. על פי ההודעה הרשמית מריאד, המסמך "מגובה במספרים, נתונים, תאריכים מדויקים ועובדות, ונועד להפריך את השקרים של המשטר בטהראן". גורם במשרד החוץ הוסיף בדברים שאמר לרשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית: "איראן זרעה הרס ואי-יציבות בעולם הערבי מאז המהפכה האיסלאמית".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, ינואר 2016. AP
"אנחנו לא המדינה שבכיריה מופיעים ברשימות טרוריסטים; איראן כן". המנהיג העליון עלי חמינאי/AP

אל-ג'ובייר המשיך בפירוט מתקפות שביצעה איראן או ארגונים הנתמכים בה נגד נציגויות דיפלומטיות ברחבי העולם, וטען כי פעילות חיזבאללה בסוריה "מסייעת לדאעש לשגשג". הוא עוד ציין הערכות לפיהן כוחות הנתמכים בידי איראן אחראים למותם של יותר מ-1,100 חיילים אמריקנים בעיראק מאז שנת 2003. "בעוד שאיראן טוענת כי העדיפות הראשונה שלה במדיניות החוץ היא קידום ידידות, ההתנהגות שלה מוכיחה את ההפך. איראן היא השחקן האלים ביותר באזור", טען.

"בשקר בוטה, איראן מעליבה את כל הסעודים בטענתה כי האומה שלי, ביתם של שני המסגדים הקדושים (במכה ובמדינה), שוטפת את מוחם של אנשים ומפיצה קיצוניות", הוסיף. "אנחנו לא המדינה שמוגדרת תומכת טרור; איראן כן. אנחנו לא המדינה שעליה הוטלו סנקציות בינלאומיות בשל תמיכתה בטרור; איראן כן. אנחנו לא המדינה שבכיריה מופיעים ברשימות טרוריסטים; איראן כן".

הפצצה סעודית בצנעא, בירת תימן, 6 בינואר 2015. רויטרס
"מדינתנו נמצאת בחוד החנית של המאבק בטרור". הריסות מהפצצה סעודית בצנעא, בירת תימן בתחילת החודש/רויטרס

"מדינתנו נמצאת בחוד החנית של המאבק בטרור, בשיתוף פעולה צמוד עם בעלות בריתנו", טען אל-ג'ובייר. "השאלה האמיתית היא אם איראן רוצה לפעול לפי החוקים של המערכת הבינלאומית, או להישאר מדינה מהפכנית המחויבת להרחבת שליטתה ולזלזול בחוק הבינלאומי. בסופו של דבר, אנו מעוניינים באיראן שתפעל לפתור בעיות באופן שיאפשר לבני אדם לחיות בשלום. אולם זה ידרוש שינויים מהותיים במדיניות האיראנית ובהתנהגותה, שעוד לא ראינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully