וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט: "האויב המרכזי של צה"ל בעת הזו הוא ארגון חיזבאללה"

18.1.2016 / 15:31

הרמטכ"ל נשא נאום ובו התייחס לאיומים העומדים בפני צה"ל, ובמרכזם הארגון השיעי. לדבריו, חיזבאללה השיג בעשור האחרון קרוב למאה אלף טילים. בהקשר האיראני, אמר כי הסכם הגרעין הוא "תפנית אסטרטגית" במזרח התיכון. על הפלסטינים: "אי אפשר לבנות על ההרתעה"

עריכה: יאיר דניאל

הרמטכ"ל גדי איזנקוט סקר היום (שני) את האתגרים הביטחוניים שעומדים בפני ישראל, והתייחס בין היתר להסכם הגרעין, לחמאס, לסוריה ולחיזבאללה. "האויב המרכזי של צה"ל בעת הזו הוא ארגון חיזבאללה. ארגון שבנה במשך עשרות שנים רעיון שמאתגר את העליונות האווירית והיבשתית של צה"ל. בכפרים השיעים בדרום לבנון יש פריסות ליום תקיפה", אמר בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי במוזיאון ארץ ישראל. איזנקוט הסביר כי ייתכן שהתפיסה הזו היתרגמה בעשור האחרון לקרוב למאה אלף טילים.

לדבריו, "היעד המרכזי של נסראללה הוא להגיע להגמוניה שיעית בלבנון. בעיניי יש לזה סיכון משמעותי מאוד, משום שהוא מגביל את חופש התנועה של צה"ל לפעול, בעיקר כי הוא נפרס בסביבה אזרחית. חיזבאללה מבין היטב מה תהיה המשמעות של הסלמה בדרום והמציאות השתנתה מבחינתנו מ-2006 ל-2016 מבחינת היכולת המודיעינית, שהשתפרה דרמטית. בחיזבאללה יש הבנה עמוקה לגבי החדירות המודיעינית של ישראל לתוך הארגון ולגבי העוצמה הישראלית. זה מסביר את השקט שיש בעשור האחרון".

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. 18 בינואר 2016. ראובן קסטרו
"איראן תופסת את עצמה כמעצמה"/ראובן קסטרו

הרטמכ"ל הוסיף כי ההסכם בין איראן למדינות המערב מהווה תפנית אסטרטגית שמשפיעה על צה"ל. "מהסכם הגרעין והחתימה עם המעצמות ועד להסרת הסנקציות - התפרקות הסדר הישן והיחלשות מדינות מאפיינים את המזרח התיכון בשנים האחרונות וימשיכו לאפיין בשנים הקרובות", אמר.

לדבריו, צה"ל מבצע הערכה של הסכם הגרעין בשני טווחי זמן. "אחד הוא טווח זמן של חמש שנים; ההנחה היא שאיראן תעשה מאמצים גדולים כדי לממש את חלקה ולקבל את היתרונות בהסכם. הטווח השני הוא של 15 שנים, ועדיין אנחנו מציבים את איראן בסדר עדיפות גבוה בצורך שלנו לנתב את תכנית הגרעין, לשים סימני שאלה ולשאול אם יש ערוצים חשאיים, מתוך הנחה שרווחת בצבא כי זו אמנם תפנית אסטרטגית, אבל החזון להשגת נשק גרעיני יימשך באיראן מהמקום שהיא תופסת את עצמה כמעצמה ורוצה להתמקם במרחב".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"המאמץ להגמוניה איראנית לא יפחת בעתיד הנראה לעין"

איזנקוט הוסיף כי להערכתו, המאבק של איראן בישראל באמצעות מתווכים ימשך גם לאחר הסרת הסנקציות והתחממות היחסים עם המערב. "המאמץ להשפעה ולהגמוניה איראנית במרחב היה בשנים האחרונות ולהערכתי לא יפחת בעתיד הנראה לעין. היא מנהלת בישראל מלחמה באמצעות שליחים: חיזבאללה מהווה היום את האיום החמור ביותר על מדינת ישראל, מחומש מנוהל ואפילו מונהג מאז 2006 על ידי האיראנים", אמר. "בסוריה, המעורבות האיראנית היא כבר לא כלכלית ומדינית אלא מעשית - גם בפיקוד של מפקדים איראנים על הקרבות וגם בחיילים ובמיליציות שיעיות שלוקחות חלק בלחימה. איראן גם משלמת מחיר דמים של 130-140 איראנים הרוגים".

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. 18 בינואר 2016. ראובן קסטרו
"בכפרים השיעים בדרום לבנון יש פריסות ליום תקיפה"/ראובן קסטרו

הוא התייחס להשפעה של איראן גם על רצועת עזה, וטען כי בשטח נראים מאמצים גדולים בניסיון להשפיע על ערביי הרצועה. "אנחנו רואים מאמצים גדולים גם ברצועת עזה וגם ברצון להשפיע על ערביי ישראל. ההנחה היא שייקח שנה-שנתיים, אבל תקציבים גדולים יופנו נגד ישראל", אמר. "לאיראן תעשייה צבאית מתקדמת ומפותחת. עד כה העבירו האיראנים לחיזבאללה כמיליארד דולר, וההערכה היא שככל שהמצב הכלכלי שלהם ישתפר ותהיה רווחה, יופנו משאבים גדולים יותר. לחמאס הם מפנים עשרות מיליוני דולרים ומנסים להבריח אמל"ח, ואת זה ראינו כשתפסנו את הקלוז סי שיועדה לרצועת עזה".

על דאעש: "ארגון שעד לפני שנתיים לא היה באג'נדה קם לפתע"

"להערכתי, המאבק השיעי-סוני והמאבק בסוריה יימשך עוד שנים ארוכות למרות המעורבות של שתי מעצמות"

"כשאני מסתובב היום ברמת הגולן", המשיך הרמטכ"ל, "בקילומטרים הראשונים אני עובר כשלימיני אני רואה את המוצבים של דאעש, בהמשך אני רואה היערכות של ג'יהאד עולמי, בקוניטרה יש מיליציות שיעיות ובצפון הרמה אפשר לראות צבא סורי וכוחות של חיזבאללה שנמצאים לאורך הגבול".

הוא הסביר כי המציאות שהציב דאעש מול צה"ל נעשתה מורכבת מאוד. "התופעה שראינו בשנתיים האחרונות בסוריה הייתה תופעה מדהימה. ארגון שעד לפני שנתיים לא היה באג'נדה של צה"ל לפתע קם וכבש חלקים נרחבים של סוריה. השרידים שלו הם כוחות צבאיים אבל מצטרפים אליו אלפי מוסלמים מהמרחב. אלפים רבים מגיעים מבלגיה, מצרפת, מאוסטרליה ואפילו מישראל, מאנגליה".

לדבריו, "הם עוברים תהליך של חמישה-שישה שבועות ויוצאים ללחימה. הם מגיעים להישגים מרשימים מול צבאות. האפקטיביות שיש בסוריה היא בכוח הזה שהוא לא כוח צבאי. זו תופעה יותר מאשר ארגון, עם רוח לחימה ורעיון מסדר. בחודשיים אחרונים רואים שינוי משמעותי, ההצלחה נעצרה ואפילו הוסגה לאחור בחלק מהמקומות. להערכתי, המאבק השיעי-סוני והמאבק בסוריה יימשך עוד שנים ארוכות למרות המעורבות של שתי מעצמות שהן המפתח להגעה להסדרה כלשהי".

מצעד ראווה של דאעש בסוריה. יוני 2014. רויטרס
"הם מגיעים להישגים מרשימים מול צבאות". דאעש בסוריה/רויטרס

אולם לפי צה"ל, אם יש מקום שבו ישנה היתכנות להבסת דאעש בשנה הקרובה, מדובר במדבר סיני. "שם יש שליטה של הצבא המצרי בשטח ובאוכלוסייה, ושם יש סבירות גבוהה יותר להגיע להישגים בפרק זמן קצר".

במישור הפלסטיני: "אין הרתעה, המחבל מוציא סכין ורץ"

בהקשר האיום הפלסטיני, הוסיף איזנקוט כי "יש אינטרס ישראלי מרסן כמו האינטרס לשמור על התיאום הביטחוני עם הפלסטינים כאינטרס מסוים. כשמסתכלים אחורה 15-16 שנים, רואים שבכל שנה היו הרוגים ופצועים. אם בעבר היה נהוג לומר שצבא נמצא בשני מצבים או בהתכוננות למלחמה או מלחמה, הרי שהמציאות החדשה אינה כזאת. הרעיון הוא למנוע התעצמות של אויבים, לפעול להחלשת אויבים ויריבים ולעשות את זה באופן שלא יביא להסלמה רחבה.

"אנחנו צריכים לתעדף את המוכנות וזה נמצא בראש סדר העדיפויות. אי אפשר לבנות על מה שהיה אפשר בעבר - שנגיע לכשירות ורק אז נכין את האופרציה. אנחנו למדנו שאי אפשר לבנות על המושג החמקמק הזה שנראה 'הרתעה', זה נכון להיום".

זירת פיגוע הדקירה באזור שכם. ינואר 2016. רויטרס
"שאי אפשר לבנות על המושג החמקמק הזה שנראה 'הרתעה'"/רויטרס

הוא טען כי "תופעת הסכינאות מדלגת על מה שהיה הרכיב האפקטיבי ביותר בלוחמה בטרור. אין לך התרעה, הפיגוע קורה כשהמחבל מוציא סכין ורץ לאובייקט שלו. למעשה אין התרעה והיו 101 אירועים כאלה בחודשים האחרונים. זה בדרך כלל אירוע של שניות".

איזנקוט קשר גם בין פיגועי הפלסטינים לפיגועי דאעש במישור האינטרנטי. "פיגועי ההשראה מוזנים ממה שרואים בסביבה – אם הרעיון של דאעש הוא הקוראן, הניו מדיה והחרב, אז הרעיון של הפלסטינים הוא הפאנטיות, הניו מדיה והחרב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully