וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כיבוש בע"מ": ארגון זכויות אדם קורא לעסקים "להפסיק לממן התנחלויות"

דוח שפרסם ארגון "Human Rights Watch", והוגש אמש ליו"ר הרשות אבו מאזן, סוקר את "האופן שבו עסקים ישראליים ובינלאומיים סייעו במימון התנחלויות". על פי הדוח, הפעילות העסקית "תורמת למערכת שבסיסה לא חוקית, ומרוויחה ממנה"

עריכה: שניר דבוש

(דן שפירו, אתמול: "יש שתי מערכות חוק בגדה - אחת לישראלים ואחת לפלסטינים")

ארגון זכויות האדם הבינלאומי "Human Rights Watch", אחד מהארגונים המוכרים והמובילים בתחום זכויות האדם בעולם, פרסם היום (שלישי) דוח "המתאר את האופן שבו עסקים ישראליים ובינלאומיים סייעו בבניית התנחלויות ובמימונן, סיפקו להן שירותים ושיווקו אותן". הדוח, שכותרתו "כיבוש בע"מ - תרומתם של עסקים בהתנחלויות להפרת זכויותיהם של פלסטינים בידי ישראל", פורסם במקביל בחמש שפות, בהן עברית וערבית, ועל פי הדיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" הוגש אמש ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

משלחת מטעם הארגון פגשה את אבו מאזן בלשכתו ברמאללה, ויו"ר הרשות מצדו שיבח את תפקידו של "Human Rights Watch" בחשיפת "התנהלותו ופשעיו של הכיבוש הישראלי במדינת פלסטין". כותבי הדוח מאשימים את ממשלת ישראל בכך שבמעשיה היא "חונקת" את התושבים הפלסטינים, באמצעות גדר ההפרדה, הצבת מחסומים צבאיים ומניעת גישה של חקלאים פלסטינים לאדמותיהם, וכן קוראים לקהילה הבינלאומית לעצור צעדים אלה באופן מידי.

עוד בוואלה! NEWS:
"קדוש פוליטי": המגזין האמריקני היוקרתי שמפרגן לאיימן עודה
מתקפה מדינית משולבת: ארה"ב ואירופה מחריפות את הטון כלפי ההתנחלויות
האיחוד האירופי: ההסכמים עם ישראל לא יחולו מעבר לקו הירוק

דוח "Human Rights Watch" על תרומת עסקים להתנחלויות, 19 בינואר 2016. Human Rights Watch, צילום מסך
"המנהל האזרחי מפלה בכל הנוגע להנפקת היתרים לבנייה ולהפעלת חברות בהתנחלויות"/צילום מסך, Human Rights Watch

הדוח קורא לעסקים "להספיק את פעילותם בהתנחלויות הישראליות, במימונן, באספקת שירותים או בסחר עמן, על מנת למלא את מחויבותם לזכויות אדם". עוד צוין בפתח דוח כי הפעילות העסקית הקשורה להתנחלויות "תורמת למערכת שבסיסה אינה חוקית ונצלנית ומפרה את זכויותיהם של הפלסטינים, ומרוויחה ממנה". בתקציר הדוח צוין כי "ההגבלות המפלות שמטילה ישראל על פלסטינים הזיקו לכלכלה הפלסטינית והותירו פלסטינים רבים כשהם תלויים במשרות בהתנחלויות – תלות שבה משתמשים תומכי ההתנחלויות לאחר מכן כדי להצדיק עסקי התנחלויות".

דוח "Human Rights Watch" על תרומת עסקים להתנחלויות, 19 בינואר 2016. Human Rights Watch, צילום מסך
דוח "Human Rights Watch" על תרומת עסקים להתנחלויות, 19 בינואר 2016/צילום מסך, Human Rights Watch
"ההגבלות המפלות שמטילה ישראל על פלסטינים הזיקו לכלכלה הפלסטינית והותירו פלסטינים רבים כשהם תלויים במשרות בהתנחלויות – תלות שבה משתמשים תומכי ההתנחלויות לאחר מכן כדי להצדיק עסקי התנחלויות"

הדוח מתייחס בין היתר לאופן שבו "עסקים תורמים לאפליה ונהנים ממנה", "כיצד עסקים תורמים להשתלטות על קרקעות בגדה המערבית ונהנים ממנה", ו"כיצד עסקים תורמים להפרת זכויות עובדים בהתנחלויות ונהנים ממנה". הארגון הבהיר כי "אינו תומך בחרם צרכנים על חברות של התנחלויות", אולם קרא לעסקים "לעמוד במחויבויותיהם בתחום זכויות האדם באמצעות הפסקה של כל פעילות הקשורה להתנחלויות". כמו כן, הביע הארגון תמיכה בסימון מוצרים שמקורם בהתנחלויות, בהתאם להנחיות האיחוד האירופי.

הדוח מתייחס בין היתר ל"תמריצים הכספיים שישראל מעניקה להתנחלויות וההסדרים המקלים שהיא מאפשרת להן, כדי לעודד את פיתוחן הכלכלי, שאותו היא מונעת מעסקים פלסטיניים מקומיים", לצד "האפליה שנוקט המנהל האזרחי בכל הנוגע להנפקת היתרים לבנייה ולהפעלת חברות בהתנחלויות, לעתים קרובות על קרקע פלסטינית שעליה השתלטה ישראל תוך הפרה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, כשבמקביל הוא מטיל הגבלות חמורות על הנפקת היתרים כאלה לעסקים פלסטיניים".

הדוח מסתמך על נתונים שנאספו על ידי תחקירני הארגון ועל ידי ארגונים נוספים, לצד מידע ממשלתי. כמו כן, נציגי הארגון העבירו מכתבים להנהלת החברות המצוינות בו, אולם טרם התקבלה מהם תשובה. בין היתר, הדוח סוקר את הקמת מתחם המגורים "אריאל הירוקה", בתמיכת בנק ישראל וסוכנות נדל"ן אמריקנית, שהפרה את "האיסור על הפקעה או החרמה של משאבי השטח הכבוש בידי הכוח הכובש לתועלתו שלו, והפרת האיסור על העברת אוכלוסייתו של הכוח הכובש לשטח הכבוש".

דוח "Human Rights Watch" על תרומת עסקים להתנחלויות, 19 בינואר 2016. Human Rights Watch, צילום מסך
93 אלף דונמים של אדמה חקלאית נמצאים בבעלות ישראלית/צילום מסך, Human Rights Watch

עוד צוין המקרה של מתקן השלכת הפסולת בבקעת הירדן, ש"מטפל כיום באופן בלעדי בפסולת של ישראל והתנחלויות", בעוד שהרשויות הישראליות, על פי הדוח, מערימות קשים על פלסטינים המבקשים לקבל היתרים להפעלת אתרים להטמנת פסולת. "כל האתרים להטמנת פסולת המעניקים שירותים לפלסטינים ממומנים בידי תורמים בינלאומיים", צוין.

מנתוני הדוח עולה כי כאלף חברות ישראליות פועלות ב-16 עד 20 אזורי תעשייה בגדה המערבית. כמו כן, 93 אלף דונמים של אדמה חקלאית נמצאים בבעלות ישראלית, כמו גם 11 מחצבות. זאת, לצד עסקים נוספים במגזרים שונים. הדוח מציין, למשל, כי 94% מתוצרת המחצבות הישראליות בגדה המערבית נמכרת בשוק הישראלי בלבד, על בסיס נתוני משרד הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully