וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בטייוואן: האישה שמפחידה את סין נבחרה לנשיאות

16.1.2016 / 13:18

הבחירות התקיימו על רקע ביקורת קשה נגד הסכמי הסחר עם סין שהוביל הנשיא הנוכחי. צאי אינג-וון, מהמפלגה היריבה, ככל הנראה זכתה ברוב מוחץ, אך יהיה עליה לאזן בין ציפיות האזרחים לשמור על עצמאות טייוואן מחד, לבין הצורך לא לעצבן את סין מאידך

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בנובמבר: נשיאי סין וטייוואן לחצו ידיים לראשונה אחרי 66 שנים)

אזרחי טייוואן עשו היום (שבת) היסטוריה וככל הנראה בחרו לראשונה אישה לנשיאות. לפי מדגמים, מנהיגת המפלגה הדמוקרטית פרוגרסיבית, צאי אינג-וון, ניצחה בבחירות וצפויה לסיים בכך את שלטונו של הנשיא הנוכחי, מאי יינג ג'יו, שהחל ב-2008 ואינו מתמודד. האחרון החל בשנה האחרונה לאבד תמיכה עקב ההתקרבות לסין, ורבים בטייוואן תולים תקוותם בצאי לשינוי המצב.

הלילה (שעון ישראל) נפתחו הקלפיות, שבהן בוחרים התושבים גם פרלמנט חדש. עם פרסום תוצאות המדגמים הראשונים, עולה כי אינג-וון תהיה הנשיאה הראשונה במדינה. יו"ר מפלגת השלטון הכיר בהפסד בבחירות הודה בתבוסה ובירך את אינג-וון. "אני מצטער", אמר אריק צ'או והוסיף כי הוא מתפטר מתפקידו כיו"ר המפלגה.

עוד בנושא:
מלכסנים מבט אל העולם: ההתעצמות הצבאית של סין מלחיצה את המערב
נשיאי סין וטייוואן נפגשו לראשונה בדרך "לנרמול היחסים"
תגובה חריפה מצד סין לעסקת הנשק של ארה"ב עם טייוואן

צאי אינג-וון, מנהיגת המפלגה הדמוקרטית פוגרסיבית של טיוואן, בעצרת בחירות, 15 בינואר 2016. רויטרס
תנסה ללכת בין הטיפות. צאי אינג-וון בכנס בחירות, אתמול/רויטרס

עם מאות טילים המופנים לעבר האי, תיאלץ הנשיאה החדשה לאזן בין רצון האזרחים לעצמאות, לבין האינטרסים הכלכליים של סין, שהזהירה לא אחת כי בחירה בה תפגע בשלום בין המדינות. צאי, עורכת דין במקצועה, תהיה אחת מהנשים הבולטות בהנהגת העולם דובר הסינית, והאתגר העיקרי שלה יהיה הליכה בין הטיפות. עד כה, היא לא הביעה דעה נחרצת בעניין היחסים עם סין, והבטיחה בפומבי לשמור על הסטטוס קוו.

בכנס הבחירות האחרון שערכה אתמול, בגשם השוטף ובהשתתפות אלפי תומכים, אמרה צאי: "מחר אנחנו נשתמש באנרגיה שיש כאן הערב. אמרתי זאת בעבר - אנחנו לא מתכננים להביס אף אחד בבחירות הללו, אנחנו מתכננים להביס את המצוקות שמולן המדינה הזו מתמודדת".

"אם אתם רוצים לראות את טייוואן משתנה, אני פונה אליכם: מחר, לכו לעמדת הצבעה, הראו את רצונכם והמחישו את החלטתם. "דמוקרטיה היא לא רק בחירות, דמוקרטיה היא דרך חיינו".

צאי אינג-וון, מנהיגת המפלגה הדמוקרטית פוגרסיבית של טיוואן, מצביעה בבחירות לנשיאות, 16 בינואר 2016. רויטרס
צפויה לזכות ברוב מוחץ. צאי מצביעה בבחירות לנשיאות, הלילה/רויטרס

האירוע שסימן את נקודת המפנה בתמיכה בנשיא הנוכחי היה ההשתלטות של מאות סטודנטים במרץ 2014 על הפרלמנט במדינה במחאה על הסכם הסחר שחתמה הממשלה עם סין. הנשיא מא יינג-ג'יו, טען כי ההסכם יוביל את המדינה לשגשוג כלכלי, אולם המוחים טענו כי הוא יהפוך את טייוואן לתלויה מבחינה כלכלית בסין. מאוחר יותר השתתפו עשרות אלפים בהפגנות נגדו, אך נכשלו בשינוי המדיניות. עד כדי כך, שבנובמבר האחרון נפגש מא עם נשיא סין שי ג'ינגפינג, לראשונה מאז פיצול המדינות.

סין וטייוואן הפכו לישויות נפרדות מאז שהכוחות הלאומנים הפסידו לקומוניסטים במלחמת האזרחים הסינית, שהסתיימה בשנת 1949. השלטון בבייג'יניג רואה בטייוואן כמחוז מורד, ומעולם לא שלל את האפשרות של שימוש בכוח על מנת להשיב אותו לשליטתם. נותר רק לראות כיצד יגיב לבחירתה של צאי, ואם הדבר יוביל לעידן חדש ביחסים בין המדינות.

(עדכון ראשון: 5:47)

תומכים של המועמדים לנשיאות טייוואן, צאי אינג-וון, בכנס בחירות, 15 בינואר 2016. רויטרס
תומכים של המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully