וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובה חריפה מצד סין לעסקת הנשק של ארה"ב עם טייוואן

משרד החוץ בבייג'ינג זימן דיפלומט אמריקני בכיר לבירור, וסגן שר החוץ מסר כי ממשלתו תטיל סנקציות על החברות המעורבות בהסכם מכירת הנשק, בשווי של 1.83 מיליארד דולרים. "טייוואן היא חלק בלתי נפרד מסין. העסקה מנוגדת לחוק הבינלאומי"

מישל אובמה ושתי בנותיה בפגישה עם נשיא סין, בייג'ינג, מרץ 14. GettyImages
הגברת הראשונה מישל אובמה בפגישה עם נשיא סין שי ג'ינפינג/GettyImages

משרד החוץ של סין זימן היום (רביעי) את הנספח העסקי של ארצות הברית בבייג'ינג, קיי לי, לבירור בנוגע להודעה שנמסרה מוקדם יותר היום מהממשל האמריקני, בנוגע למכירת נשק בשווי של 1.83 מיליארד דולרים לטייוואן – כך דווח בסוכנות הידיעות הסינית "שינוואה". כמו כן, סגן שר החוץ של סין, ז'נג זגואנג, הצהיר כי ממשלתו תטיל על סנקציות על החברות המעורבות, והוסיף: "טייוואן היא חלק בלתי נפרד משטחה של סין. סין מתנגדת נחרצות למכירת הנשק האמריקני לטייוואן".

לדבריו של ז'נג, ההודעה האמריקנית על מכירת הנשק "מנוגדת לחוק הבינלאומי ולנורמות הבסיסיות של יחסים בינלאומיים". הוא עוד טען כי מדובר ב"פגיעה חמורה" בביטחונה של סין ובריבונותה. "על מנת להבטיח את האינטרסים הלאומיים שלנו, סין החליטה לנקוט צעדים מתאימים, כולל הטלת סנקציות נגד החברות המעורבות בעסקת הנשק", הבהיר.

עוד בוואלה! NEWS:
נשיאי סין וטייוואן נפגשו לראשונה בדרך "לנרמול היחסים"
הדלאי למה קרא לקיים דיאלוג עם דאעש - ועורר סערה בסין
"הנשיא התפטר": שגיאת הכתיב הקלה בעיתון שהלחיצה את המשטר הסיני

נשיא טייוואן, מא יינג-ג'ו, ונשיא סין, שי ג'ינפינג נפגשו בסינגפור, 7 בנובמבר 2015. רויטרס
נשיא טייוואן מא יינג-ג'ו ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג בפגישה היסטורית, לפני כחודש/רויטרס

הממשל האמריקני הודיע מוקדם יותר היום לקונגרס על הוצאתה לפועל של עסקת הנשק, הכוללת בין היתר שתי ספינות קרב, טילים נגד טנקים, רכבי שטח צבאיים וציוד נוסף. זאת, כשנה לאחר שהקונגרס אישר את המכירה. עם זאת, הבית הלבן הבהיר כי אין כל שינוי במדיניות החוץ של ארצות הברית כלפי סין, וכי וושינגטון עדיין מכירה ב"סין המאוחדת".

דובר מטעם הבית הלבן, מיילס קגינס, מסר כי הועברו הודעות בנושא לממשל הסיני, וכי עסקות דומות אושרו על ידי כל הממשלות שכיהנו בארצות הברית מאז נפרדה טייוואן מסין. ארצות הברית לא מכירה בעצמאותה של טייוואן, אולם במסגרת החוק האמריקני, מחויבת לסייע להגנתה של טייפיי. דובר משרד החוץ של סין, הונג ליי, אמר מוקדם יותר השבוע כי עסקת הנשק מהווה "התערבות בענייניה הפנימיים של סין".

היחסים בין ארצות הברית לסין הגיעו למתיחות חדשה לאחרונה, בעקבות חילוקי הדעות בנוגע לטענה הסינית לריבונות בים סין הדרומי, אולם ממשלו של הנשיא ברק אובמה משקיע מאמצים רבים בשימור היחסים עם בייג'ינג. הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, יו"ר ועדת הסנאט לענייני הכוחות המזוינים, קרא לעסקות נשק תכופות יותר עם טייוואן, בטענה כי אלה "ימנעו תקופות ארוכות שבהן החשש מפגיעה ביחסי ארצות הברית-סין יפגמו ביכולות ההגנה שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully