וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני יישום ההסכם: ארה"ב מפקפקת באמינותה של איראן

דובר הבית הלבן הדגיש כי ארצות הברית תמתין עד לקבלת דוח סופי של סבא"א, שיבהיר אם איראן עמדה התחייבויותיה לפני שיוסרו הסנקציות. "יש סיבות רבות לא לסמוך עליה", טען. עם זאת, אמר כי טהראן עשתה מאמצים ליישום ההסכם. גורם מדיני: הדוח הסופי יפורסם מחר

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר היום (שישי) כי ישנן סיבות רבות כדי שלא לסמוך על איראן בכל הנוגע ליישום הסכם הגרעין. על כן, לדבריו, ארצות הברית תמתין עם התחלת הסרת הסנקציות עד לאישור סופי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שתבטיח כי הרפובליקה האיסלאמית אכן עמדה בכל התחייבויותיה.

"אנו לא מתכוונים לסמוך על דבריה של איראן בנושא ורוצים לוודא כי הם לא עיגלו פינות", אמר. הוא ציין כי הדוח של סבא"א בנושא הוא "יותר מטכני", והוסיף כי עדיין אין בידיו מידע לגבי היום שבו יחלו בהסרת הסנקציות.

במקביל אמר גורם מדיני כי הדוח הסופי של סבא"א בנושא צפוי לצאת מחר. זאת, בניגוד לדיווחים קודמים שלפיהם הדוח יפורסם בשעות הקרובות.

עוד כתבות בנושא:
לקראת ביטול הסנקציות: איראן הודיעה כי הסירה את ליבת הכור באראק
קרי: "יישום הסכם הגרעין עם איראן יחל בימים הקרובים"
ראש המוסד הנכנס: "איום איראן משמעותי יותר בגלל הסכם הגרעין"

ארצות הברית על שליחת הספינות האיראניות לתימן: "פעלול פוליטי". רויטרס
"ההסכם חסם כל דרך שבה איראן יכולה לפתח נשק גרעיני". ארנסט/רויטרס

עם זאת, ארנסט החמיא לטהראן ואמר כי היא התקדמה משמעותית במאמצים למילוי חלקה בהסכם הגרעין. "איראן התקדמה באופן משמעותי בפירוק חלקים מרכזיים ממתקניה הגרעיניים", אמר. הוא הוסיף גם כי ייתכן שהרפובליקה האיסלאמית כבר מילאה אחר כל הצעדים ההכרחיים.

בנוסף, ארנסט הדגיש כי ההסכם "חסם כל דרך" שבה איראן יכולה לפתח נשק גרעיני. "ההסכם הופך את העולם לבטוח יותר", ציין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מתקן המים הכבדים, אראק, איראן. AP
"איראן שפכה בטון על ליבת הכור". מתקן המים הכבדים באראק/AP

לפי ההסכם, על טהראן להפחית במספר הצנטריפוגות הפעילות שלה לכ-6,000, לשלוח את רובו הגדול של האורניום המועשר שברשותה למדינה זרה ולהוציא את ליבת הכור באראק, לפני שיוסרו הסנקציות בהדרגה.

אתמול מסרה מחלקת המדינה האמריקנית כי איראן שפכה בטון לתוך ליבת מתקן המים הכבדים באראק. תחת ההסכם, איראן התחייבה שהכור באראק יעוצב מחדש כך שלא יוכל לייצר פלוטוניום בקיע המשמש לייצור פצצה גרעינית. זאת, למרות שהרפובליקה האיסלאמית מעולם לא אישרה שהפלוטוניום נועד כדי לייצר פצצה גרעיני, וממשיכה לטעון כי מטרת הכור הוא מחקר מדעי.

בחודש שעבר הכריז שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי איראן העבירה לרוסיה 11 אלף טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה. לפי ההסכם, איראן יכולה להשאיר באמתחתה כ-300 קילוגרם של החומר – כמות קטנה שלא ניתן לעשות בה שימוש לייצור פצצה גרעינית.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי באירוע באוניברסיטת הרווארד, 14 באוקטובר 2015. רויטרס
"יישום ההסכם יחל בימים הקרובים". קרי/רויטרס

בשבוע שעבר אמר קרי כי יישום הסכם הגרעין יחל בעוד ימים בודדים, "במידה והכול יתנהל כשורה". הוא אמר כי הוא שוחח עם מקבילו האיראני זריף, וכי זה "הבהיר בפני שהאיראנים מתכוונים לעמוד בהתחייבויות שלהם במהירות האפשרית". "בשלב זה אנו פועלים כדי לוודא שאנו מוכנים ליום הזה, ואני חושב שהוא יכול להגיע בהקדם, מבלי להיות ספציפי", אמר.

כמו כן, סגן שר החוץ של איראן ונציגה של טהראן לשיחות הגרעין עם המעצמות, עבאס עראקצ'י, מסר ברביעי האחרון כי ההסכם ייושם במלואו, כולל הסרת הסנקציות, עד יום ראשון הקרוב. "ביום שישי, שבת או ראשון נכריז על יישומו של ההסכם", ציין. לדבריו, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף יפרסם "הודעה משותפת" עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, שמייצגת את שש המעצמות, ובה יוכרז רשמית על יישום ההסכם.

איראן שחררה 10 מלחים אמריקנים שעצרה אחרי שנכנסו למימיה הטריטוריאליים. רויטרס
הדברים של הבית הלבן מגיעים ברקע תקרית דילפומטית בין וושינגטון וטהראן. תיעוד החיילים בעת מעצרם באיראן/רויטרס

ההצהרה של הבית הלבן מגיעה ברקע של תקרית דיפלומטית בין איראן וארצות הברית. בשלישי האחרון עצרה הרפובליקה האיסלאמית שני כלי שיט של חיל הים האמריקני ועליהם עשרה אנשי צוות לאחר שנכנסו בשוגג ולזמן קצר למים הטריטוריאליים של איראן.

האיראנים פרסמו תיעוד של החיילים האמריקנים, מושפלים בעת מעצרם. "זאת הייתה טעות, זה היה באשמתנו ואנו מתנצלים", אמר אחד החיילים האמריקנים בסרטון שפורסם, ואף הוסיף: "היחס האיראני היה פנטסטי בזמן שהיינו פה. אנו מודים לכם מקרב לב על הכנסת האורחים ועל הסיוע שלכם".

לאחר חמש שיחות שנערכו בין קרי ומקבילו זריף, שוחררו החיילים וכלי השיט. ממשמרות המהפכה נמסר כי ארצות הברית התנצלה על "חוסר המקצועיות" שבה פעלו אנשיה, אולם בוושינגטון הכחישו את הדברים. קרי הודה לאיראן על השחרור המהיר ואמר: "הסוגיה הזו נפתרה בדרכי שלום וביעילות, וזוהי הוכחה לתפקיד החשוב שיש לדיפלומטיה בכל הנוגע לשמירת ביטחון מדינתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully