וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ביטול הסנקציות: איראן הודיעה כי הסירה את ליבת הכור באראק

לפי גורם המעורה בפרטים, הליבה של מתקן המים הכבדים מולאה בבטון כך שלא תוכל להפיק פלוטוניום - המשמש לייצור פצצה גרעינית. מדובר באחת ההתחייבויות המרכזיות שעל איראן היה למלא במסגרת ההסכם עם המעצמות

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

איראן הסירה את ליבת מתקן המים הכבדים באראק, בהתאם להתחייבויותיה לקראת יישום הסכם הגרעין שנחתם בינה ובין שש המעצמות – כך אמר גורם המעורה בפרטים לסוכנות הידיעות פארס. "ליבת הכור במתקן המים הכבדים הוסרה", אמר הגורם. "התהליך הסתיים היום והליבה מולאה בבטון".

לדברי הגורם, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) צריכה לאשר בימים הקרובים כי ההליך אכן הסתיים לפני שהמעצמות יוכלו להסיר את הסנקציות מעל טהראן. "לאחר אישור סבא"א, שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, יוציאו הודעה משותפת שבה יכריזו כי איראן מילאה אחר כל התחייבויותיה", אמר הגורם והוסיף: "לאחר מכן, יהיה זה תורן של שש המעצמות למלא את התחייבויותיהן ולהסיר את הסנקציות".

עוד כתבות בנושא:
קרי: "יישום הסכם הגרעין עם איראן יחל בימים הקרובים"
ראש המוסד הנכנס: "איום איראן משמעותי יותר בגלל הסכם הגרעין"
דיווח: ארה"ב מתכננת סנקציות חדשות עקב תכנית הטילים של איראן

מתקן המים הכבדים, אראק, איראן. AP
"הוסרה ליבת הכור". מתקן המים הכבדים באראק/AP

מדובר באחת הסוגיות החשובות והמרכזיות בהסכם הגרעין, ובצעד משמעותי לקראת הסרת הסנקציות. תחת ההסכם, איראן התחייבה שהכור באראק יעוצב מחדש כך שלא יוכל לייצר פלוטוניום בקיע המשמש לייצור פצצה גרעינית. זאת, למרות שהרפובליקה האיסלאמית מעולם לא אישרה שהפלוטוניום נועד כדי לייצר פצצה גרעיני, וממשיכה לטעון כי מטרת הכור הוא מחקר מדעי.

מוקדם יותר אמר בהרוז קמאלוונדי, דובר סוכנות הגרעין של איראן, כי "איראן מילאה אחר התחייבויותיה תחת הסכם הגרעין, ויישומו המלא יסתיים בשבוע הקרוב". הנשיא חסן רוחאני אמר היום בריאיון כי "אנו מקווים שהסנקציות נגד איראן יוסרו כבר בימים הקרובים".

מנגד, פדריקה מוגריני אמרה היום כי לאיחוד האירופי אין לוח זמנים ברור הנוגע להסרת הסנקציות. "לא נקבע תאריך", הדגישה. "המועד צריך להיות קשור ביישום מלא של כל הצעדים הדרושים. אני מצפה כי המועד יגיע בקרוב שכן תהליך היישום מתנהל כהלכה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא איראן חסן רוחאני. AP
"מקווה שהסנקציות יוסרו בימים הקרובים". רוחאני/AP

לפי ההסכם, על טהראן להפחית במספר הצנטריפוגות הפעילות שלה לכ-6,000, לשלוח את רובו הגדול של האורניום המועשר שברשותה למדינה זרה ולהוציא את ליבת הכור באראק, לפני שיוסרו הסנקציות בהדרגה. בחודש שעבר הכריז שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי איראן העבירה לרוסיה 11 אלף טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה. לפי ההסכם, איראן יכולה להשאיר באמתחתה כ-300 קילוגרם של החומר – כמות קטנה שלא ניתן לעשות בה שימוש לייצור פצצה גרעינית.

בשבוע שעבר אמר קרי כי יישום הסכם הגרעין יחל בעוד ימים בודדים, "במידה והכול יתנהל כשורה". זאת, לדבריו, בעקבות העובדה שטהראן נמצאת בדרך לעמוד בהתחייבויותיה, שיקשו עליה לייצר פצצה גרעינית בתוך זמן קצר.

קרי אמר במסיבת עיתונאים כי שוחח בטלפון עם מקבילו האיראני, שהבטיח לו כי איראן תעמוד בכל הסעיפים שאליהם התחייבה. עוד אמר קרי כי ארצות הברית תהיה מוכנה להתחיל בהסרת הסנקציות. "שר החוץ הבהיר בפני כי האיראנים מתכוונים לעמוד בהתחייבויות שלהם במהירות האפשרית", אמר קרי. "בשלב זה אנו פועלים כדי לוודא שאנו מוכנים ליום הזה, ואני חושב שהוא יכול להגיע בהקדם, מבלי להיות ספציפי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully