וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב מתכננת סנקציות חדשות עקב תכנית הטילים של איראן

גורמים בכירים בממשל טענו כי מתגבשים עיצומים כלכליים חדשים נגד חברות באיראן, בהונג קונג ובאיחוד האמירויות, לראשונה מאז הסכם הגרעין. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים אירעו שני ניסויים בטיל בליסטי - דבר הנוגד את החלטות האו"ם

צילום: רויטרס עריכה: יאיר דניאל

(הניסוי בטיל הבליסטי "עימאד" באוקטובר האחרון)

הממשל האמריקני מתכנן להטיל סנקציות על יותר מעשר חברות וגורמים פרטיים באיראן, בהונג קונג ובאיחוד האמירויות הערביות, בשל תפקידן בפיתוח תכנית הטילים הבליסטיים של איראן – כך מסרו אמש (רביעי) גורמים בכירים בארצות הברית ל"וול סטריט ג'ורנל". מדובר בדיווח הראשון על עיצומים חדשים שיטיל משרד האוצר האמריקני נגד איראן מאז שנחתם הסכם הגרעין בין טהראן למעצמות בחודש יולי האחרון.

תכנון הסנקציות מגיע לאחר שטהראן ערכה שני ניסויים בטיל הבליסטי "עימאד", המסוגל לשאת ראש קרב גרעיני ולפגוע בכל נקודה בישראל – אחד באוקטובר והשני בנובמבר. הניסוי מהווה הפרה של החלטה 1929 של האו"ם משנת 2010, האוסרת על איראן לערוך ניסוי בטילים בליסטיים. כמו כן, מדובר בהפרה של החלטה 2231, שעברה במועצת הביטחון יום לאחר החתימה על הסכם הגרעין, ולפיה על איראן להימנע מייצור של טילים בליסטיים למשך שמונה שנים.

החודש קבע האו"ם כי הניסוי הראשון הפר את החלטת מועצת הביטחון. כמו כן, ממשל אובמה הזהיר את טהראן כי ארצות הברית עשויה להטיל עליה סנקציות בשל הניסויים.

עוד כתבות בנושא:
האו"ם: שיגור הטיל הבליסטי האיראני הפר את החלטת מועצת הביטחון
איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי חדש המסוגל לפגוע בכל נקודה בישראל
תיעוד: הטיל האיראני החדש, שמסוגל לפגוע בכל מטרה בישראל

הטיל הבליסטי החדש, הנקרא "עימאד", ששיגרה איראן במסגרת ניסוי, אוקטובר 2015. טוויטר, אתר רשמי
ניסוי הטיל הבליסטי "עימאד" באוקטובר האחרון/אתר רשמי, טוויטר

הסנקציות צפויות להיות מוטלות על שתי חברות הקשורות בפיתוח תכנית הטילים של איראן, כמו גם על אנשים העובדים בחברות אלה. מדובר בחברת "מברוקה", היושבת באיחוד האמירויות הערביות, וחברת הבת שלה "אנהוי" היושבת בהונג קונג. על פי משרד האוצר האמריקני, חברות אלה סייעו לחברות השייכות למשטר האיראני לרכוש סיבי פחמן ההכרחיים לפיתוח טילים בליסטיים בשל גמישותם ויכולתם לספוג חום קיצוני. גם מייסד החברות, חוסיין פורנרשבנד, צפוי לסבול מהסנקציות

כמו כן, הסנקציות נוגעות לחמישה גורמים רשמיים איראניים שעובדים בחברת הלוגיסטיקה הצבאית, השייכת למשרד ההגנה במדינה, בשל עבודתם על תכנית הטילים הבליסטיים.

על פי הסנקציות, אזרחים אמריקניים ואזרחים זרים נוספים לא יוכלו לבצע עסקאות עם אותן החברות. כמו כן, הבנקים בארצות הברית יקפיאו את נכסיהם של הגורמים שעליהם מוטלות הסנקציות, הנמצאים בתוך המערכת הפיננסית האמריקנית.

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, יוני 2015. AP
יראה בכל סנקציה כהפרה של הסכם הגרעין. חמינאי/AP

בחודשים האחרונים הזהירו בכירים איראניים את הבית הלבן כי כל סנקציה כלכלית תיראה בעיני המנהיג העליון עלי חמינאי כהפרה של הסכם הגרעין. גורם אמריקני בכיר אמר כי למשרד האוצר יש זכות, תחת ההסכם, להטיל סנקציות על גורמים באיראן שמעורבים בפיתוח טילים בליסטיים, כמו גם על אלה התומכים בטרור בינלאומי או מפרים זכויות אדם.

חוסיין דהקאן, שר ההגנה של איראן, הודה כי המדינה ערכה ניסוי מוצלח בטיל באוקטובר. לדבריו, מדובר בטיל האיראני הראשון לטווח ארוך שניתן להנחותו עד להגעתו למטרה. "ה'עימאד' מסוגל להכות במטרות בעלות דיוק רב ולהשמידם לחלוטין", צוטט דהקאן בסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית "אירנ"א". "איננו מבקשים רשות מאיש כדי לפתח את את תכנית ההגנה שלנו", הוסיף. לדבריו, הטיל יהיה מבצעי ב"עתיד הקרוב", וגורמים במערב צופים כי הוא ייכנס למערך הטילים של הצבא לאחר סוף שנת 2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully