וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "יישום הסכם הגרעין עם איראן יחל בימים הקרובים"

שר החוץ האמריקני אמר כי מקבילו האיראני זריף הבהיר בפניו שהאיראנים יעמדו בהתחייבויותיהם במהירות המירבית, ועל כן ניתן יהיה להתחיל בהסרת הסנקציות מעל המדינה. "בימים הקרובים נעמוד ביעדנו - זמן פריצה של שנה לפצצה גרעינית איראנית"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(רוחאני, בחודש שעבר: "הסנקציות יוסרו בשבועות הקרובים")

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, אמר אתמול (חמישי) כי יישום הסכם הגרעין בין איראן ושש המעצמות יחל בעוד ימים בודדים, "במידה והכול יתנהל כשורה". זאת, לדבריו, בעקבות העובדה שטהראן נמצאת בדרך לעמוד בהתחייבויותיה, שיקשו עליה לייצר פצצה גרעינית בתוך זמן קצר. משמעות הדברים היא שארצות הברית תחל בקרוב בהסרת הסנקציות הכלכליות שהטילה על טהראן בעקבות תכנית הגרעין שלה.

קרי אמר במסיבת עיתונאים כי שוחח אתמול בטלפון עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שהבטיח לו כי איראן תעמוד בכל הסעיפים שאליהם התחייבה. עוד אמר קרי כי ארצות הברית תהיה מוכנה להתחיל בהסרת הסנקציות. "שר החוץ הבהיר בפני כי האיראנים מתכוונים לעמוד בהתחייבויות שלהם במהירות האפשרית", אמר קרי. "בשלב זה אנו פועלים כדי לוודא שאנו מוכנים ליום הזה, ואני חושב שהוא יכול להגיע בהקדם, מבלי להיות ספציפי".

עוד כתבות בנושא:
דיווח: ארה"ב מתכננת סנקציות חדשות עקב תכנית הטילים של איראן
קרי: איראן העבירה לרוסיה את האורניום המועשר לפי הסכם הגרעין
בשל חוק של הקונגרס: קרי שלח מכתב לזריף על הסרת הסנקציות

ג'ון קרי ביקר ברמאללה: "מצב הפלסטינים בימים אלה עגום". רויטרס
"יישום ההסכם יכול להגיע בהקדם". קרי/רויטרס

קרי התייחס גם לדבריו מהחודש שעבר, לפיהם איראן העבירה לרוסיה 11 אלף טונות של אורניום מועשר בדרגה נמוכה, ושיבח את הפעולה. מדובר באחד מהסעיפים המרכזיים בהסכם, ולפיו יכולה איראן להשאיר באמתחתה כ-300 קילוגרם של החומר – כמות קטנה שלא ניתן לעשות בה שימוש לייצור פצצה גרעינית. קרי ציין כי מהלך זה, יחד עם יישום סעיפים נוספים, יביא לכך שהרפובליקה האיסלאמית תהיה במרחק של שנה להשגת פצצה גרעינית, במידה ותשנה את דעתה.

"למעשה, איראן 'ייצאה' את היכולת שלה לייצור נשק גרעיני", אמר קרי והוסיף: "עברנו מזמן פריצה פוטנציאלי של חודשיים לזמן של תשעה חודשים ובימים הקרובים נעמוד ביעדנו - זמן פריצה של שנה". ארצות הברית ויתר המעצמות שחתמו על ההסכם ביולי האחרון הודיעו כי יחלו בהסרת הסנקציות לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תאשר כי איראן מילאה את התחייבויותיה.

עיראק הציעה לסייע בפתרון המשבר בין איראן לערב הסעודית: "לא נשב בשקט". רויטרס
הבהיר כי האיראנים יעמדו בקרוב בכל התחייבויותיהם. זריף/רויטרס

בתוך כך, אתמול הבהיר דובר מחלקת המדינה האמריקנית כי ארצות הברית עדיין שוקלת להטיל סנקציות על חברות באיראן בעקבות שני ניסויים שערכה בחודשים האחרונים בטיל הבליסטי "עימאד". לדבריו, הם עדיין מנסים לפתור "עניינים טכניים" הנוגעים לאותן הסנקציות. הניסויים מהווים הפרה של החלטה 1929 של האו"ם משנת 2010, האוסרת על איראן לערוך ניסוי בטילים בליסטיים. כמו כן, מדובר בהפרה של החלטה 2231, שעברה במועצת הביטחון יום לאחר החתימה על הסכם הגרעין, ולפיה על איראן להימנע מייצור של טילים בליסטיים למשך שמונה שנים.

הסנקציות צפויות להיות מוטלות על שתי חברות הקשורות בפיתוח תכנית הטילים של איראן, כמו גם על אנשים העובדים בחברות אלה. מדובר בחברת "מברוקה", היושבת באיחוד האמירויות הערביות, וחברת הבת שלה "אנהוי" היושבת בהונג קונג. כמו כן, הסנקציות נוגעות לחמישה גורמים רשמיים איראניים שעובדים בחברת הלוגיסטיקה הצבאית, השייכת למשרד ההגנה במדינה, בשל עבודתם על תכנית הטילים הבליסטיים.

(עדכון ראשון: 23:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully