וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחריף הקרב בין טראמפ לקרוז לקראת העימות הרפובליקני השישי

15.1.2016 / 0:30

על רקע הפרסום השלילי על קרוז לפיו לא דיווח על הלוואות שלקח, ייערך העימות השישי שנחשב לרגיש ביותר לקראת האסיפה הראשונה באיווה בתחילת פברואר. במקביל, מגביר המיליארדר את האש נגד הסנאטור מטקסס וטוען כי הוא בכלל יליד קנדה ולכן לא יכול להתמודד לנשיאות

צילום: רשת CNN, עריכה: שניר דבוש

עצבים מתוחים ומרפקים שלופים עשויים להפוך את העימות שייערך הלילה (שישי) בין שבעת המועמדים הרפובליקנים לנשיאות לתאונת שרשרת של שבע מכוניות. המתיחות הרבה ביותר מורגשת בין דונלד טראמפ ליריבו טד קרוז המובילים את המרוץ.

העימות הרפובליקני השישי, שיתקיים בקוליסאום נורת' צ'רלסטון במדינת קרוליינה הדרומית, נערך בשלב רגיש של המרוץ הרפובליקני כשהשעון מתקתק לקראת אחד בפברואר. בתאריך זה תחול במדינת אייווה אסיפת הבחירות הראשונה במרוץ שבסופו ייבחר המועמד הרשמי של המפלגה לבחירות הכלליות שיתקיימו ב-8 בנובמבר. "על כולם צריכים להימנע מלעשות טעויות", אמר דיוויד יפסן, מנהל מכון פול סיימון למדיניות ציבורית באוניברסיטת דרום אילינוי. "אם מישהו יהרוס לעצמו את העימות הזה, כמעט ולא תהיה אף הזדמנות לתקן את זה".

שלשום פרסם ה"ניו יורק טיימס" כי קרוז לא דיווח על הלוואות בשווי מאות אלפי דולרים שלקח מהבנקים הגדולים, "סיטיבנק" ו"גולדמן סאקס", בתקופה שרץ לסנאט ב-2012. אי-דיווח זה עשוי להיחשב להפרת חוקי הבחירות הפדרליים, שכן אשתו של קרוז עובדת בבנק "גולדמן סאקס". בתגובה לפרסום שהביך את קרוז, אמר טראמפ כי מדובר ב"דבר גדול מאוד", אך במפתיע הוסיף כי הוא מקווה שזה לא יגרום למועמד לבעיות גדולות מדי.

עוד בוואלה! NEWS:
דאעש: הפלנו מזל"ט איראני במרכז עיראק; צפו בתיעוד
"כנופיית הקשישים": הורשעו מבצעי "השוד הגדול בהיסטוריה האנגלית"
שירה ב-44 מדינות: מחאה עולמית נגד הוצאתו להורג של האמן הסעודי

טד קרוז ודונלד טראמפ בעימות הרפובליקני, 16 בדצמבר 2015. רויטרס
" "אם מישהו יהרוס לעצמו את העימות הזה, כמעט ולא תהיה אף הזדמנות לתקן את זה". קרוז לצד טראמפ בעימות הקודם/רויטרס

בעימות שיתקיים בשעה 4:00 (שעון ישראל) ישתתפו כל שבעת המועמדים המובילים שדורגו על פי המצביעים הרפובליקנים: המיליארדר הניו יורקי טראמפ, הסנאטור מטקסס קרוז, הסנאטור מפלורידה מרקו רוביו, הנוירוכירורג לשעבר בן קרסון, מושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש, מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי ומושל אוהיו ג'ון קייסיק.

כמעט כל מועמד מסוגל לתקוע אצבע בעינו של אחד או יותר מהאחרים. מעבר להתנגחויות בין טראמפ וקרוז, גם בוש התפרץ בעבר על טראמפ ועל רוביו, ורוביו תקף את בוש כמו גם את קרוז ואת כריסטי. כריסטי עצמו ביקר כמעט את כל השאר.

אם מנחי העימות מערוץ "פוקס" עסקים, ניל קאבוטו ומריה ברטירומו, יתמקדו במחלוקות אלו, העימות צפוי להיות אחד הערים עד כה בסדרת העימותים. אך האם ההתקוטטויות הללו עוזרות במשהו? לא בטוח. "אני חושב שהרפובליקנים צריכים לעצור את ההתכתשויות ולתת ליריביהם במפלגה הדמוקרטית לעשות זאת", סבור ג'יי.פי מרזולו מדירינג שבקרוליינה הדרומית, המצביע למפלגה הרפובליקנית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עימות המועמדים לראשות המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית, אוגוסט 2015. רויטרס
"אני חושב שהרפובליקנים צריכים לעצור את ההתכתשויות ולתת ליריביהם במפלגה הדמוקרטית לעשות זאת"/רויטרס

טראמפ הציב את יריבו מטקסס, המכשול המרכזי שלו לניצחון באיווה, בעמדת מגננה לאחר שטען כי קרוז, שאמו אזרחית אמריקנית ואביו אזרח קובה, לא יוכל להתמודד בבחירות משום שהוא נולד בקנדה ולא בארצות הברית.

מדובר בשינוי בעמדתו של טראמפ בנושא. בחודש ספטמבר האחרון אמר טראמפ בריאיון ל-ABC כי הוא הבין שעורכי דין סבורים כי זאת לא תהיה בעיה עבור קרוז. בשנה האחרונה היו טראמפ וקרוז מיודדים. עד עכשיו. קרוז, שמוביל בכמה סקרים בקרב מצביעים רפובליקנים באיווה, הפך ליעד החדש של טראמפ. חלק רואים בעובדה שהוא נמנע מהסתבכויות עם טראמפ חלק מהסיבות לעלייתו בסקרים.

בסקר רויטרס הארצי האחרון שנערך לפני יומיים זכה טראמפ ל-39% מהקולות, קרוז ל-14.5%, בוש ל-10.6%, קרסון ל-9.6% ורוביו, שבעבר נתפס ככוכב עולה במפלגה ובעיני תורמים רבים, ל-6.7%.

טד קרוז בכנס של "הוועד היהודי הרפובליקני" – לאס וגאס, 25 באפריל 2015. GettyImages
לא דיווח על הלוואות שלקח בין היתר מהבנק של אשתו. קרוז/GettyImages

קרוז אמר לעיתונאים בניו המפשייר השבוע כי טראמפ מבסס את עמדתו על עניין המדינה שבה נולד על סמך פרופ' למשפטים מהרווארד, שאותו כינה "אקטיביסט משפטי שמאלני וליברלי" התומך במפלגה הדמוקרטית ובמועמדת הילרי קלינטון. "במערכות הבחירות האחרונות ראינו את הדמוקרטים מאושרים מכך שהם קיבלו את המועמד שרצו להתמודד נגדו בבחירות הכלליות, ונראה כי אנשי הילרי להוטים לתמוך בטראמפ", אמר קרוז.

טראמפ, שהוכיח את עצמו כגאון במציאת חולשות ביריביו, מתעקש כי נושא מולדתו מפר את דרישות החוקה האמריקנית, לפיה רק אמריקנים שנולדו בארצות הברית יכולים להיבחר לתפקיד הנשיא. "לצערי, אין כל דרך שבה טד קרוז יכול להמשיך לרוץ בפריימריז אלא אם יסיר את הספק לגבי התאמתו", צייץ המועמד הסנסציוני אתמול.

"בהסתמך על כל המתקפות שמתקיימות ומתקפות הנגד, אני חושב שיהיה הלילה העימות העירני ביותר שראינו עד כה", אמר אריק פרנסטורם, ששימש כיועץ בכיר למועמד הרפובליקני מיט רומני ב-2012. "טראמפ בשליטה מליאה והמרוץ עדיין הוא – מי יעמוד מולו ויאתגר אותו".

(עדכון ראשון: 23:54)

המועמדת לנשיאות הילרי קלינטון, שרת החוץ האמריקנית לשעבר, ינואר 2016. רויטרס
"אנשי הילרי להוטים לתמוך בטראמפ". קלינטון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully