וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העורך הראשי של "לה מונד" מגן על הכיפה: "היהודים בקרב הישרדות"

15.1.2016 / 0:14

ז'רום פנוליו, עורך אחד העיתונים החשובים בצרפת, פרסם מאמר מערכת חריג, ובו טען: "אנחנו כבר שם: להיות יהודי בארצנו הפך לסיכון. החברה כולה חייבת להפגין סולידריות בלתי מתפשרת עם היהודים". ברשתות החברתיות, "כולם עם כיפה"

עריכה: ניר חן

"הגענו לשם. בצרפת של ראשית המאה ה-21, אנשים שוקלים לוותר על אחד מהסממנים הדתיים שלהם, כיפה, כי זה הופך אותם למטרה" – כך כתב אתמול (חמישי) ז'רום פנוליו, העורך הראשי של העיתון הצרפתי המוביל "לה מונד", במאמר מערכת חריג בחריפותו, שזכה לככב בידיעה הראשית באתר העיתון. דבריו של פנוליו מגיעים על רקע הסערה סביב קריאתו של ראש הקהילה היהודית במרסיי, הרב צבי עמר, ליהודים להימנע מחבישת כיפה "עד לימים טובים יותר".

לדבריו של פנוליו, "במרסיי ובערים נוספות, הפחד מוביל משפחות שלמות לנהל את חייהן כקרב הישרדות יומיומי בסביבה עוינת, כסדרה של צעדים שנועדו לזמן מלחמה: להישמר, להסתתר, להיטמע. לשם הגענו. אנחנו כבר שם: להיות יהודי בארצנו הפך לסיכון, שרק הולך להחריף". הוא ציין רק חלק מהמתקפות האנטישמיות של התקופה האחרונה – הטבח בבית הספר היהודי "אוצר התורה" בטולוז בשנת 2012, הטבח ב"היפר כשר" בפריז לפני כשנה ופיגוע הירי במוזיאון היהודי בבריסל בשנת 2014.

עוד בוואלה! NEWS:
חבר פרלמנט יהודי בצרפת: "אם נוריד את הכיפה הדבר הבא יהיה הזקן"
נשיא צרפת: בלתי נסבל שיהודים יסירו את הכיפות
ברקע הטרור: צרפת הפכה ליצואנית מספר אחת של מתנדבים לצה"ל

זרים שהונחו מחוץ ל"היפר כשר", לרגל יום השנה לטבח, 6 בינואר 2016. רויטרס
"חתונת הדמים בין הג'יהאד העולמי לאנטישמיות". זרים שהונחו מחוץ ל"היפר כשר", שנה לאחר הטבח/רויטרס

בהתייחסות לתקיפתו של בנימין אמסלם, מורה יהודי-חרדי, בעיר מרסיי ביום שני האחרון בידי נער שהביע תמיכה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), הוסיף פנוליו: "השנאה חסרת הרחמים של אותו נער, שהביע חרטה בפני השוטרים רק על כך שלא הרג את הקורבן שלו, אומרת דרשני". לדבריו, "חייבים לקרוא לילד בשמו: תוצר של חתונת הדמים בין הג'יהאד העולמי לאנטישמיות".

"חבישת כיפה ברחובות צרפת היא חירות שמעניקה לנו הרפובליקה", טען. "באותו האופן, אסור שעטיית כיסוי ראש תחשוף אף מוסלמית למתקפה, מילולית או פיזית – מה שקורה, לצערנו, יותר ויותר". לטענתו של פנוליו, האנטישמיות והגזענות הן "מהסכנות הגדולות ביותר של תקופתנו. כשהרוע לא הורג, הוא לובש צורה של מתקפות חוזרות ונשנות, פיזיות או מילוליות".

"איך להתמודד עם כל הרוע הזה?", תהה פנוליו בסיכום דבריו. "המדינה ממלאת את תפקידה, בנקיטת צעדים חשובים להגנת יהודי צרפת. אולם מלבד התגובה המתגוננת, התשובה היעילה ביותר היא גם הסמלית ביותר. היא נוגעת לחברה כולה, שחייבת להפגין סולידריות בלתי מתפשרת עם עמיתנו היהודים. אין דרך טובה יותר להתמודד עם הג'יהאדיסטים שחולמים על פילוג ועל מלחמת אזרחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חיילים ברכבת התחתית של מרסיי, 15 בנובמבר 2015. רויטרס
"מלבד התגובה המתגוננת, התשובה היעילה ביותר היא גם הסמלית ביותר". חיילים ברכבת התחתית של מרסיי/רויטרס

מסקר של מכון המחקר IFOP עולה כי 41% מיהודי צרפת "אף פעם" לא חובשים כיפה. 20% מהם חובשים כיפה לעתים רחוקות מאוד, 15% "מדי פעם", ורק 24% חובשים כיפה "לרוב" או "באופן קבוע. המשתמשים ברשתות החברתיות פתחו בימים האחרונים בקמפיין, באמצעות התגית #TousAvecUneKippa ("כולם עם כיפה"), והעלו תמונות שלהם עם כיפה במקומות ציבוריים, או תמונות מעובדות של אישי ציבור חובשים כיפה.

שרת המשפטים כריסטיאן טובירה הצטרפה לנשיא פרנסואה הולנד ולראש הממשלה מנואל ואלס, שהביעו תמיכה ביהודי צרפת וקראו להם להמשיך לחבוש כיפה. "הרפובליקה מכבדת את כל הדתות", כתבה בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה. "האזרחים שווים בפני החוק, בחובותיהם ובהגנה שאליה הם זכאים". בהודעה נוספת, היא ציטטה משירו של הזמר הצרפתי-יהודי ז'אן פרה: "במשך 200 דורות, מהרפובליקה עד לאומה, לא עשיתי דבר מלבד לחשוב על אחרים".

(עדכון ראשון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully