וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הטרור: צרפת הפכה ליצואנית מספר אחת של מתנדבים לצה"ל

13.1.2016 / 15:21

מנתוני משרד הביטחון עולה כי מספר בני הנוער היהודים מהעולם המתגייסים לצה"ל זינק פי שלושה בעשור האחרון. ב-2015 - 43% מהם היו מצרפת. הצפי: בשנה הקרובה היקף המתנדבים יעלה ב-10%

עריכה: ניר חן

על רקע ציון שנה לפיגוע הטרור במרכול "היפר כשר" בצרפת, היקף המתנדבים מחו"ל לצה"ל נמצא במגמת עלייה משמעותית בעשור האחרון – כך עולה מנתוני משרד הביטחון שהגיעו לידי וואלה! NEWS. מתנדבי חו"ל (מח"ל) הם יהודים שאינם אזרחי ישראל שבחרו להגיע ארצה ולשרת בצה"ל. שנת 2015 הוגדרה שנת שיא בתחום, שבה התנדבו 381 בני נוער, בהם 43% מצרפת ו-38% מארצות הברית. מדובר בגידול של 18% לעומת השנה הקודמת, שבה התגייסו 322 מתנדבי מח"ל. כמו כן, זהו מספר הגדול פי שלושה מכמות המתנדבים שהגיעה בשנת 2005, אז הצטרפו לצה"ל 118 בני נוער מחו"ל.

לצורך ההתנדבות, עוברים מתנדבי מח"ל בחינה על ידי האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון וכן חודש הכשרה והכנה לשירות הצבאי, ולאחר מכן מצטרפים ל-18 חודשי שירות בצה"ל. רובם מבקשים להאריך את שירותם, זאת מאחר שהם משרתים ביחידות קרביות וביחידות עילית. מתוך מתגייסי מח"ל בשנת 2013, 90% הגיעו לתפקידי לחימה.

עוד בוואלה! NEWS:
עו"ד חשוד בהריגת צעירה שנמצאה ללא רוח חיים במלונית בתל אביב
ברקע התקיפה בקלן: שבדיה תחקור הסתרת תקיפות מיניות בידי פליטים
הטלטלה באמ"ן: כך נכשל הרמטכ"ל בניסיון לפייס בין בכירי המודיעין

חיילים מתרגילים, דצמבר 2015. ניב אהרונסון
רוב המתנדבים מעוניינים בשירות קרבי/ניב אהרונסון

לאורך השנים, באופן מסורתי, נמצאה ארצות הברית במקום הראשון במספר מתגייסי מח"ל המגיעים לישראל. בשנים האחרונות, צרפת החלה לנשוף בעורפה של ארצות הברית – ובשנת 2015 נרשם מהפך, כאשר רוב המתגייסים הגיעו דווקא מצרפת. בשנה זו הגיעו מתנדבים ממגוון מדינות נוספות, בהן רוסיה, אוסטרליה, שבדיה, שוויץ, יוון, איטליה, אירלנד, גרמניה, דרום אפריקה, מרוקו, פנמה, פרו ועוד.

במערכת הביטחון מאמינים כי מתקפות הטרור בצרפת, דוגמת הפיגוע במרכול "היפר כשר", וכן התגברות האנטישמיות במדינות שונות, חיזקו את המוטיבציה של בני הנוער היהודים ברחבי העולם להתנדב לשירות צבאי.

בשנים האחרונות עסק האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון בייעול ההסברה בנושא בתפוצות, ואף עמל על קיצור הבירוקרטיה לקליטת מתנדבים מחו"ל לשירות בצבא. כמו כן, עסק האגף ביצירת הכנה לגיוס על מנת לרכך את קשיי ההסתגלות של בני הנוער.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נהלי בידוק חדשים, צומת גוש עציון, נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
"חשוב להם כיהודים לתרום למדינה". חיילי צה"ל/נועם מושקוביץ

אודי דרור, ראש החטיבה לגיוס ומסלולים ייחודיים במשרד הביטחון, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אנחנו שואלים אותם על הסיבה לעלייה והם אומרים שחשוב להם כיהודים לתרום למדינה. מרביתם חיילים בודדים והקושי ברור, אבל הם מקבלים טיפול מיוחד וחיבוק לאורך כל הדרך".

דרור הוסיף כי ניתן לראות את המתנדבים בכל חטיבות החי"ר וביחידות המיוחדות. "המוטיבציה שלהם בשמיים. מבחינת מפקדי צה"ל מדובר במשימה לאומית. ציונות של ממש. זה חיזוק הקשר האמיתי שלנו ליהדות התפוצות", אמר. הוא הוסיף כי מרבית מתנדבי מח"ל חוזרים בתום השירות לארצם, אך חלקם עולים לארץ לאחר מכן.

במשרד הביטחון מעריכים: היקף המתנדבים מחו"ל יגדל

במשרד הביטחון מעריכים כי בשנת 2016 יגדל היקף המתנדבים בעשרה אחוזים נוספים לפחות. כבר עתה ידוע כי 15 בני נוער יהודים ממרוקו יתנדבו לשירות קרבי בצה"ל ויתגייסו במחזור יולי-אוגוסט הקרוב.

מקס שטיינברג, לוחם חטיבת גולני שנהרג בפיצוץ הנגמ"ש בשכונת שג'אעיה בעזה במהלך מבצע "צוק איתן", חשף במותו את תרומתם של המתנדבים למערך הלוחם של צה"ל. סיפורו האישי התפרסם ברחבי העולם, ודמותו הפכה לסמל בקרב מתנדבי חו"ל בפרט ובצה"ל בכלל. להלווייתו בהר הרצל הגיעו יותר מ-30 אלף בני אדם כדי ללוות אותו בדרכו האחרונה.

ממתינים לעולים חדשים מארה"ב בשדה התעופה בן גוריון, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
המתנדבים עוברים בחינה והכשרה לפני הצטרפותם לצה"ל/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully