וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע התקיפה בקלן: שבדיה תחקור הסתרת תקיפות מיניות בידי פליטים

12.1.2016 / 10:06

המשטרה פתחה בחקירת טיוח תלונות על עבירות מין שבוצעו לכאורה בידי מהגרים מאפגניסטן במהלך פסטיבל בבירה. הדוחות הסודיים בעניין נחשפו בתקשורת ועוררו סערה לנוכח פרשת ההטרדות בגרמניה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(אלפי פעילי ימין הפגינו בקלן והתעמתו עם שוטרים)

משטרת שבדיה החלה אתמול (שני) בחקירתן של טענות לפיהן שוטרים טייחו האשמות על תקיפות מיניות שבוצעו לכאורה בעיקר על ידי מהגרים במהלך פסטיבל מוזיקה שנערך בחודש אוגוסט בבירה שטוקהולם. הסערה סביב טיוח ההאשמות גררה ביקורת רבה מצד ראש ממשלת שבדיה, סטפן לפבן, ונחשפה לאחר שדוחות פנימיים של המשטרה פורסמו בתקשורת. בעיתונות השבדית מיהרו להשוות את המקרה לתקיפה המינית ההמונית בקלן שבגרמניה – פרשה שמעוררת סערה באירופה כולה ומשפיעה על יחסה לפליטים המגיעים אליה.

לפי הדוחות שפורסמו, כ-50 בני אדם חשודים בביצוע התקיפות המיניות בפסטיבל, שמושך אליו קהל של אלפים. גם בפסטיבל של שנת 2014 נרשמו תקיפות דומות. לדברי ראש הממשלה, "מדובר בבגידה כפולה כלפי הנשים הצעירות האלה. הנאשמים לא נתבעו וטופלו באופן שהיינו רוצים שייעשה. כמו כן, המשטרה לא הודיעה או סיפרה על הבעיות האלה". בסיקור התקשורתי של הפרשה, השוו עיתונאים במדינה את הסתרת עבירות התקיפה לאירועים בקלן. בגרמניה הגישה המשטרה כ-600 תלונות פליליות נגד התוקפים, שאחוז נכבד מתוכם הם מבקשי מקלט.

לקריאה נוספת:
לאחר סערת התקיפה המינית בקלן: קבוצות מהגרים הותקפו
כך מנצל הימין הקיצוני בגרמניה את סערת התקיפות המיניות בקלן
בעקבות התקיפות המיניות בעיר קלן: מפקד המשטרה יתפטר מתפקידו

כוחות ביטחון בודקים נוסעים בשדה תעופה בשבדיה כדי למנוע כניסת מהגרים לא חוקיים. 4 בינואר 2016.. AP
כמעט 40 תלונות הוגשו למשטרה לאחר הפסטיבלים, אך הוסתרו מהציבור. כוחות ביטחון שבדיים מבצעים בידוק במהגרים/AP

על פי הדוחות שצוטטו, רוב עבירות המין בפסטיבלים של 2014 ו-2015 בוצעו על ידי מהגרים צעירים מאפגניסטן. כמו כן, במסמכים של משטרת שבדיה שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, בשנת 2015 התקבלו 20 תלונות על תקיפה מינית בפסטיבל, 14 מתוכן של נערות וילדות מתחת לגיל 15. ב-2014 הוגשו 18 תלונות. ואולם, לא צוינה ארץ מוצאם של התוקפים, אך המשטרה ציינה שמדובר באירוע שבו יש "יחסית מעט פשיעה".

בעיתון שפרסם את הדוחות לראשונה, רמזו הכותבים כי המסמכים הוסתרו מהציבור מחשש שגורמי ימין ינצלו אותם למסעות הכפשה נגד מבקשי המקלט. למרות זאת, מפקד המשטרה השבדית, דן אליאסון, אמר אתמול כי "יש להגיע לשורש העניין" וששיקולים פוליטיים לא צריכים להיות מנת חלקה של המשטרה. לדבריו, כחלק מחקירת הפרשה, ייבדק אם שוטרים ביצעו עבירות כלשהן ולכן טייחו את הדוחות. הוא סירב להתייחס למוצאם של החשודים המצוינים בדוחות.

מהגרים הולכים בכביש ראשי בדנמרק בדרכם לשבדיה. 9 בספטמבר 2015.. AP
מספר שיא של פליטים הגיע השנה למדינה. מהגרים צועדים מדנמרק לשבדיה/AP

שבדיה נחשבת לאחת ממדינות היעד הנחשקות ביותר עבור מאות אלפי פליטים המגיעים ליבשת, זאת כחלק ממשבר ההגירה הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. בשנת 2015 הגיע למדינה מספר שיא של 163 אלף מבקשי מקלט, שהסלידה מהם מהווה את אחד האלמנטים המרכזיים בהתחזקותו של הימין הקיצוני במדינה. ממשלת המרכז-שמאל בשטוקהולם הידקה את הפיקוח על גבולה של שבדיה עם דנמרק, זאת לאחר שהרשויות במדינה התריעו על קשיים רבים בהתמודדות עם שטף המהגרים הבלתי פוסק.

מהגרים הולכים בכביש ראשי בדנמרק בדרכם לשבדיה. 9 בספטמבר 2015.. AP
מהגרים בדרך שבין דנמרק לשבדיה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully