וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן שר החוץ של איראן: הסרת הסנקציות – עד יום ראשון

נציגה של טהראן לשיחות הגרעין, עבאס עראקצ'י, מסר כי ביום שישי סבא"א תפרסם את הדוח הסופי שלה על פעילותה הגרעינית של איראן, ובמהלך היומיים שלאחר מכן תפורסם הודעה רשמית על יישום הסכם הגרעין. "מספר גדול של פקחים הגיע לאיראן"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(הנשיא רוחאני, לפני כחודש: "הסנקציות יוסרו בחודשים הקרובים")

סגן שר החוץ של איראן ונציגה של טהראן לשיחות הגרעין עם המעצמות, עבאס עראקצ'י, מסר היום (רביעי) כי ההסכם ייושם במלואו, כולל הסרת הסנקציות, עד יום ראשון הקרוב. "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תפרסם את הדוח הסופי שלה ביום שישי, והוא יאשר כי איראן עמדה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין", אמר לכלי התקשורת במדינה.

"ביום שישי, שבת או ראשון נכריז על יישומו של ההסכם", הוסיף. לדבריו, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף יפרסם "הודעה משותפת" עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, שמייצגת את שש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, סין ורוסיה – ובה יוכרז רשמית על יישום ההסכם. הוא הוסיף כי נמשכות ההכנות לטקס הרשמי, שעשויים לנכוח בו גם שרי חוץ נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
"לקח לקונגרס": איראן טוענת כי ארה"ב התנצלה; המלחים שוחררו
מייקל אורן: "איראן היא מדינת אויב ולכן זכותנו לרגל אחריה"
לקראת ביטול הסנקציות: איראן הודיעה כי הסירה את ליבת הכור באראק

פגישת יוקיה אמאנו ועבאס עראקצ'י, וינה, פברואר 2015. רויטרס
צפויה הכרזה משותפת בנוכחות שרי החוץ. ערקאצ'י בפגישה עם מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו/רויטרס

מסבא"א טרם נמסרה התייחסות לטענות האיראניות, אולם דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, בהרוז כמאלונדי, אמר אתמול לסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" כי "מספר גדול" של פקחי הסוכנות הגיעו לאיראן במטרה לאמת את הנתונים הסופיים, והוסיף: "העבודה הטכנית תובענית מאוד, אולם הארגון לאנרגיה אטומית באיראן מנסה להשלים אותה מהר ככל הניתן".

הדוח הסופי של סבא"א בנוגע לפעילותה הגרעינית הוא המכשול המרכזי האחרון העומד בפני הסרת הסנקציות שהוטלו על איראן. עם זאת, במסגרת ההסכם בין טהראן למעצמות, פקחי סבא"א ימשיכו בעבודתם באופן שגרתי גם לאחר יישום ההסכם.

בתחילת החודש שעבר, פרסמה סבא"א את דוח הביניים, הקובע כי מרבית הפעילות המסודרת לפיתוח נשק גרעיני באיראן נעשתה לפני שנת 2003, וחלקים ממנה המשיכו עד 2009, אולם בשנים האחרונות "לא נמצאו כל אינדיקציות אמינות לשימוש בחומרים גרעיניים למטרות צבאיות".

שרי החוץ של גרמניה ושל איראן במסיבת עיתונאים משותפת בטהראן, אוקטובר 2015. רויטרס
"העבודה הטכנית תובענית מאוד". זריף ושר החוץ של גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר בהצהרה משותפת בטהראן/רויטרס

להערכת סוכנות האו"ם, המתבססת על מודיעין ישראלי ואמריקני ועל מחקר עצמאי של פקחי סבא"א, פעילויותיה הגרעיניות של איראן נבלמו בשלבי התכנון, ביצוע ניסויים בסיסיים ברכיבי נשק גרעיני ורכישת חלק מהחומרים והציוד הדרוש. הדוח הוא המסמך הרשמי המקיף ביותר שפורסם בנוגע לתכנית הגרעין של איראן, לאחר כעשר שנים שבהן קראו מדינות רבות בעולם לפתוח בחקירה בנושא. הדוח הסופי צפוי לאשרר את ממצאים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully