וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל המתאבד מאיסטנבול: פעיל דאעש סורי-סעודי בן 28

דנה ירקצי וסוכנויות הידיעות

12.1.2016 / 20:36

הרשויות בטורקיה הודו כי נביל פדלי, שהביא למותם של 11 תיירים בכיכר סולטן אהמט, עבר לאחרונה מסוריה ולא היה תחת מעקב מודיעיני. ישראלי המתגורר בעיר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "הרגיעה אחרי הבחירות היא רק לכאורה, הכול יכול לקרות כאן"

עריכה: ניר חן

סגן ראש ממשלת טורקיה נומן קורטולמוש כינס היום (שלישי) מסיבת עיתונאים בעקבות פיגוע ההתאבדות בכיכר סולטן אהמט התיירותית שבמרכז איסטנבול, ומסר כי המחבל הוא נביל פדלי, סורי בן 28 שנולד בערב הסעודית, ועבר לאחרונה לטורקיה. קורטולמוש הודה כי פדלי לא היה מוכר לרשויות במדינה.

ראש הממשלה אחמט דאווטאולו מסר מוקדם יותר כי הוא זוהה כפעיל "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בגיליון מחודש יוני האחרון של כתב העת "קונסטנטיניה" שמפרסם הארגון בשפה הטורקית, איים דאעש לבצע פיגוע באיסטנבול. הבית הלבן גינה את הפיגוע. דובר המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית נד פרייס אמר כי מדובר ב"תקיפה מתועבת שאירעה בלב איסטנבול ופגעה בטורקים ובתיירים כאחד".


שלומי בן בסט, ישראלי המתגורר באיסטנבול ב-15 השנים האחרונות סיפר בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS על הפיגוע שהרעיד את כיכר סולטן אהמט, וגבה את חייהם של תשעה תיירים גרמנים ושני דרום קוריאנים. בין 14 הפצועים, אזרחי גרמניה, נורבגיה ופרו.

"הבוקר בשעה 10:20 הטלפון שלי צלצל ללא הפסקה", סיפר בן בסט, שהוסיף כי "התקשרו דווקא מהארץ לפני שקיבלתי שיחות מחברים מקומיים". לדבריו, "יש במתחם הזה המון בתי עסק. היה לחוץ בבוקר. עשרות אמבולנסים הגיעו לאזור והוא נסגר הרמטית מפני שחששו מפיגוע נוסף".

למרות שהוא מתגורר באיסטנבול כבר שנים רבות, ומכיר היטב את מפת הסכסוכים הקיימת במדינה, לבן בסט עוד אין הערכה של ממש לגבי זהות המפגעים. "קשה לדעת מי רצה לפגוע במקום", אמר. לדבריו, "למרות הנחתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לגבי מחבל ממוצא סורי, עדיין לא נלקחה אחריות על הפיגוע וישנם כמה תרחישים אפשריים".

עוד בוואלה! NEWS:
"להרתעת אויבנו": הצוללת החמישית של צה"ל הגיעה לישראל
"בעטו בו בראש והטיחו בו ספסל כשהוא שוכב חסר אונים"
המיילים של קלינטון חשפו: התכנית להצתת מחאה נגד הכיבוש

פיגוע קטלני באיסטנבול היום בבוקר 12 ינואר 2016. רויטרס
כוחות משטרה בכיכר סולטן אהמט, היום/רויטרס

הפיצוץ מגיע על רקע תקופה מתוחה במיוחד בטורקיה, המעורבת במאבק נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) מחד ונאבקת בכוחות האופוזיציה הכורדיים בטורקיה ובסוריה מנגד. בחודש אוקטובר האחרון, לקראת הסביבות השני של הבחירות לפרלמנט, מאה בני אדם נהרגו בפיגוע ההתאבדות הקשה ביותר בתולדות טורקיה המודרנית, במהלך צעדה פרו-כורדית בבירה אנקרה.

אולם, למרות המתיחות הגוברת, בן בסט סבור כי "לא מסוכן להיות תייר פה, זה כמו להסתובב בתל אביב. סולטן אהמט זה מקום הומה אדם – במיוחד תיירים – כי זוהי הכניסה לשוק המקורה". לדבריו, מדובר ב"אחת הנקודות שבוודאות כל תייר בעיר מבקר בה, ואני חושב שכדאי להמשיך להגיע לטורקיה. יש פה אנשים חמים ואין לאף אחד בעיה עם ישראלים, אני עובד כאן כבר שנים רבות". מקור הסכסוך הישראלי-טורקי, לטענת בן בסט, הוא "בין ממשלות, אבל לא ברמה של אנשים ברחוב שעדיין אדיבים לישראלים".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
פיגוע קטלני באיסטנבול היום בבוקר 12 ינואר 2016. רויטרס
כוחות הצלה בזירת הפיגוע, היום/רויטרס

מפלגת השלטון, בראשותו של ארדואן, אמנם זכתה ברוב בסיבוב השני של הבחירות הכלליות בחודש דצמבר, אולם לא זכתה במספיק קולות שיאפשרו לה רוב מוחלט בפרלמנט ושינוי החוקה. המחלוקת הקשה בין AKP למפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP, שעברה לראשונה את אחוז החסימה של 10% ונכנסה לפרלמנט, רק החריפה סביב תוצאות מערכת הבחירות, לצד המאבק המחודש בין כוחות הביטחון הטורקיים למפגינים כורדים ולמיליציות הכורדיות בדרום-מזרח המדינה.

"אחרי הבחירות הכול היה צריך להיות יותר רגוע, לא ברור לי למה זה קרה עכשיו", אמר בן בסט, "לפני הבחירות היה חשש שמשהו כזה יקרה, אבל היה נראה שאחרי הבחירות המצב יירגע". אולם, למרות הרגיעה לכאורה לאחר הבחירות, הסביר בן בסט, כי "האזור מאוד 'חם' בגלל הבעיה הכורדית והפליטים מסוריה – כך שכל דבר יכול לקרות".

(עדכון ראשון: 17:32)

פיגוע קטלני באיסטנבול היום בבוקר 12 ינואר 2016. רויטרס
זירת הפיגוע, היום/רויטרס
פיגוע קטלני באיסטנבול היום בבוקר 12 ינואר 2016. רויטרס
זירת הפיגוע, היום/רויטרס
פיגוע באיסטנבול הבוקר 12 ינואר 2016. רויטרס, צילום מסך
זירת הפיגוע, היום/צילום מסך, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully