וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטולי קרדיט אך עטורי שבחים: היחידה המבצעית בשב"כ נחשפת לראשונה

11.1.2016 / 0:11

המבצע ללכידת המחבל בערערה הוביל לראשונה את הצנזורה להתיר לפרסם כי היחידה הסודית לקחה בו חלק פעיל. גורמי ביטחון לשעבר מספרים על יחידת עילית שלוחמיה נבחרים בקפידה ועוברים הכשרה ארוכה. "המבצעים של היחידה הזאת הם יותר ממסמרי שיער"

צילום: ניב אהרונסון, ערן גילווארג, שלומי גבאי, יחיא ג'בארין; עריכה: גדי וינסטוק, אביב אירגז

(הפשיטה על כפרו של נשאת מלחם, היום)

ביום שישי, בשעות הצהריים המאוחרות, כיתרו לוחמי הימ"מ (יחידה מיוחדת ללוחמה בטרור) את המבנה שבו הסתתר המחבל נשאת מלחם לקראת ההסתערות עליו. לצדם, כתף אל כתף, נערכו לוחמי היחידה המבצעית של השב"כ בכלי נשק שלופים להשתלט על המחבל החמוש. אף פרט לא הסגיר את ייחודם. כל מאמץ של המפקדים בשטח לעמוד על ההבדלים בין הלוחמים השונים היה לשווא. ברגע שהמחבל פתח באש לכל עבר הם הסתערו לעברו יחד עם לוחמי הימ"מ. המבצע ללכידת המחבל, שביצע את הפיגוע בתל אביב וירה למוות בנהג מונית, הוביל באופן חריג את הצנזורה להתיר השבוע לפרסם את העובדה כי היחידה פעלה בו.

מדובר ביחידה שחיה בצללים. לוחמיה נטמעים היטב בשטח ואין שום סמל או סימן היכר שמבדיל אותם מהסביבה שבה הם פועלים. אלה צוותי לוחמי עילית נטולי קרדיט אך עטורי שבחים על פעילות שנאסרה מאז ומתמיד לפרסום לרבות שמות מפקדיה ולוחמיה. לוחמי היחידה מוכשרים לבצע מגוון רחב של משימות שמרביתן הוא איסוף מודיעין בחשאיות במקומות מסוכנים בלשון המעטה, אך גם למלא משימות אחרות כמו אבטחת גורמי שב"כ שפועלים בשטח עוין במיוחד.

מרבית הלוחמים בה הם יוצאי יחידות עילית של צה"ל, חלקם בוגרי חטיבות חיל הרגלים, ותהליך הכשרתם מורכב ומפרך. בתום סדרת מבחני אישיות, תחקיר ביטחוני מעמיק ביותר ובחינת כושר קרבי הכולל עמידה בתנאי לחץ כבדים במיוחד, עוברים הלוחמים לעולם המבצעים. כל מה שעיניהם רואות ואוזניהם שומעות לא ניתן לספר לאיש, למעט בעלי תפקידים מורשים בארגון הביון.

לקריאה נוספת:
ארדן מעכב את העברת גופת המחבל: "לא לאפשר הסתה בהלוויה"
אביו של המחבל לאחר שחרורו ממעצר: "לא שיתפתי איתו פעולה"

מפקד צוות המשא ומתן של כוחות הימ"ם. דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
"כשצריך לבצע פעילות בדממה מוחלטת. בלי להשאיר עקבות". גורמי ביטחון על פעילות היחידה/נועם מושקוביץ

לוחמי היחידה שומרים על כושר גופני גבוה במיוחד. הם מאובזרים באמצעי לחימה המתקדמים בעולם לאזורים אורבניים, המאפשרים להם לפעול בצוותים קטנים וממודרים. פעילותם מתבצעת בלבוש אזרחי כדי לשמור על חשאיות.

היחידה מופעלת כשברור כי לפעולתה תהיה יתרון יחסי על פני יחידות עילית אחרות. גורמי ביטחון לשעבר מסבירים כי היחידה המבצעית תבוא לידי ביטוי בשטח "רק כשצריך לבצע פעילות בדממה מוחלטת. בלי להשאיר עקבות". אילו משימות? על כך הם לא מפרטים. "מה שחשוב להבין שהיחידה הזו מכוונת אך ורק למשימות של השב"כ שהמטרה שלהן זה לסכל פיגועים", אמרו הגורמים. "היתרונות שלה לא רק מתבטאים בהכשרת המשימות או השפה המשותפת, אלא גם בגיל לוחמיה, הניסיון והרמה המקצועית שלהם, השונים מיחידות אחרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיר הבית מנוקב מקליעים שלידו נמצא מלחם בערערה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחת כהונתו של ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר, בשנים 2000-2005, חלה תפנית ביחידה שפעלה עד כה מסביב לשעון לאסוף מודיעין בלב המקומות העוינים ביותר בגדה המערבית וברצועת עזה. בזמן שהטרור הפלסטיני השתולל ומחבלים מתאבדים התפוצצו בעורף מדינת ישראל נדרשו לוחמי היחידה להביט ישירות בעיני מחבלים במטרה להשיג מהם מידע קריטי לסיכול פיגועי התאבדות. לפי גורמי ביטחון לשעבר, דיכטר ראה בהם "מכפילי כוח" ודאג באופן אישי לטפח אותם תוך דרישה גבוהה למצוינותץ זאת למרות העומס הפיזי הכבד והלחץ המתמשך המתלווים לפעילותם.

אחד הגורמים סיפר כי "רמתם המקצועית משתווה ללוחמי ימ"מ בתחומים רבים אבל הייחודיות שלהם היא הפעלתם רק למשימות שב"כ. היחידה המבצעית היא אחת מיחידות חוד החנית של מערכת הביטחון והמבצעים שבהם לקחה חלק ולעתים הובילה בעצמה, הם יותר ממסמרי שיער". בשנה האחרונה פורסמו חלק מהמבצעים, שבהם לקחה היחידה המבצעית חלק משמעותי. הם עוררו הד רב אך חלקם הקריטי של לוחמי השב"כ לא הותר לפרסום מחשש לחשיפת יכולותיהם.

(עדכון ראשון: 19:20)

חיפושים אחר המחבל הנמלט נשאת מלחם באזור ערערה,  8 בינואר 2016. ספק 500
"היחידה המבצעית היא אחת מיחידות חוד החנית של מערכת הביטחון". כוחות ימ"מ מכתרים מבנה בערערה, ביום שישי/ספק 500

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully