וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר החיסול: בשב"כ מרכזים מאמצים באיתור הסייענים של מלחם

8.1.2016 / 22:00

במערכת הביטחון פועלים לפתור את השאלות שנותרו ללא פתרון לאחר חיסולו של המחבל מתל אביב, וקוראים לטפל לא רק בנשק בחברה הערבית, אלא גם למגר את האידאולוגיה שבשמה פעל. בחמאס כבר מנסים להפוך אותו לדמות לחיקוי

צילום: שלומי גבאי

זמן קצר לאחר חיסולו של נשאת מלחם אמש (שישי) בערערה, טענו כמה מהתושבים כי מלחם, שירה למוות בשני בני אדם ברחוב דיזנגוף בתל אביב לפני שבוע ורצח את נהג המונית אמין שעבאן בצפון העיר, "לקח איתו את סודותיו לקבר". עם זאת, גורמים במערכת הביטחון תמימי דעים בהערכה כי בזמן הקרוב התמונה תתבהר, וניתן יהיה להצביע באופן ודאי על המניע שהביא אותו לבצע את פיגוע הירי.

כמו כן, בשב"כ עומלים לפתרון שאלת הסייענים: מי סייע למלחם להסתתר, מי הביא לו מזון ובגדים חדשים וכיצד הוא הצליח לעבור ממקום מסתור אחד לשני מבלי שייחשף. ההערכה כעת היא כי חשיפה לתכנים קיצוניים, ככל הנראה של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) שימשו לו השראה לפעילותו, אולם מסתמן כי הוא לא פעל בגיבוי תשתית ארגונית.

עוד בוואלה! NEWS:
מהגעתו לוואדי ערה לפני שבוע עד ל"ידיעת הזהב": כך חוסל המחבל
אלשיך על חיסול המחבל: "המשימה טרם הושלמה, נגיע לכל המעורבים"
אביו של אלון בקל שנהרג בפיגוע בתל אביב: "זה נתן לי קצת שמחה בלב"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לקח איתו את סודותיו לקבר". גופתו של מלחם, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

זמן קצר לאחר שהתברר כי בעורף מדינת ישראל משוטט מחבל חמוש ומסוכן, שמסוגל לשוב ולבצע פיגוע קטלני, שירות הביטחון הכללי הפעיל את החמ"ל למבצעים מיוחדים. באמצעותו, הופעלו כלל יכולות הקצה של הארגון, החל מהפעלת סוכנים ויחידות סמויות, דרך פעולות חקירה מתקדמות ומעצרים וכלה בפעולות הונאה מתוחכמות.

שלושה ימים לאחר הפיגוע, התקבל מידע לפיו מלחם יצא מתל אביב ומסתתר בוואדי ערה. בזמן שמפכ"ל המשטרה רוני אלשיך קרא לציבור במרכז הארץ לשוב לשגרה, כוחות השב"כ והמשטרה עצרו בני משפחה, חברים ושכנים מערערה ומהיישובים הסמוכים, שעשויים היו להיות עמו בקשר. בהתאם לפרטים שעלו מהחקירה, הונחו על השולחן רשימת מקומות שבהם יכול מלחם להסתתר.

במהלך השבוע סרקו כוחות הביטחון יעדים באזור ערערה, ואף בחנו את האפשרות כי הוא חצה את גדר ההפרדה לכיוון טול כרם. לאחר שהתקבלה דגימת DNA, אנשי המודיעין הצליחו למקד את מאמציהם, ורק היום נקבע באופן ודאי כי הוא מסתתר ביישוב שבו נולד. באופן מתוחכם למדי, הוחלט על פריסת 800 שוטרים בתל אביב, אולם במקביל הופעל "סיר לחץ" על ערערה, עד לרגע שבו נחשף מלחם, כשירה כדור בודד לעבר כוחות הביטחון בשכונת דהאראת, וחוסל.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

פרשה זו מצטרפת לגל אירועים בארצות הברית, במדינות אירופה וגם בישראל, של צעירים בעלי הפרעות אישיותיות, שמצליחים בקלות בלתי-נסבלת לשים את ידם על כלי נשק ולבצע פיגועים רצחניים בהשראת אידאולוגיה קיצונית. למרות ההערכה כי מלחם פעל לבדו, במערכת הביטחון חוששים כי הוא שמע על הג'יהאד העולמי לא רק מהאינטרנט.

כעת במערכת הביטחון סבורים כי נדרשת פעולה רחבה יותר בחברה הערבית בישראל, לאחר שבשנתיים האחרונות נחשפה פעילותם של כ-150 ערבים-ישראלים, בהם מורים שהביעו הזדהות עם האידאולוגיה של דאעש, ואחרים שיצאו להילחם לצד הארגון האיסלאמיסטי בסוריה. לשם כך, הרחיבו בשב"כ ובמשטרה את המעצרים במסגרת חקירת הפיגוע ומעצרים נוספים צפויים בזמן הקרוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים במערכת הביטחון טענו אמש כי המחבל לא פעל בחלל ריק, והבהירו כי יש לפעול בערערה ובאזור לא רק לאיתור כלי נשק, אלא גם לזיהוי גורמים שאימצו אידאולוגיה קיצונית. "הפרופיל למפגע הבודד כבר ברור", הסביר גורם ביטחוני, "הפרעה באישיות, חשיפה לאידאולוגיה קיצונית עד כדי שטיפת מוח ונשק. יש קושי רב למנוע חשיפה לתכנים קשים וקיצוניים ברשת האינטרנט שהפכה להיות הדלק האמיתי בנושא".

לאחר חיסולו של מלחם, החשש הוא כי האיום הבא כבר בפתח. במערכת הביטחון מאמינים כי יהיו גורמים קיצוניים בעולם הערבי שיהללו את המחבל וינסו להציג אותו כמודל לחיקוי. ראשון המתגייסים למטרה היה סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה שנשא שלשום נאום ברצועת עזה לציון יום השנה לחיסולו של יחיא עיאש, "המהנדס". בדבריו שיבח את מלחם וכינה אותו "גיבור". הוא הוסיף: "הסוס היחידי שרצח יהודים מהלך ברחובות תל אביב ומטיל אימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully