וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיגיון המעוות של קים, ניסוי גרעיני הוא הדרך הטובה לשלום

8.1.2016 / 14:41

הרודן של קוריאה הצפונית אינו מעוניין באמת במלחמה כוללת עם ארה"ב והניסוי שערך משטרו נועד לשמר את שלטונו תוך הסכם כולל. תגובת המערב לניסיונות הסחיטה תיבחן בקפידה גם על ידי איראן

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

קוריאה הצפונית ידועה לא מעט בשל התרברבויות יתר ובהצהרות שלא מתיישבות עם המציאות. פעם מדווח שהשליט הצעיר והמוגבל פיזית טיפס על ההר הגבוה ביותר במדינה בכוחות עצמו, ובמקרים אחרים על פיתוחים טכנולוגיים שדורשים משאבים אדירים שאינם בהישג ידו של המשטר הקומוניסטי המבודד. הדוגמה הבולטת ביותר לכך לאחרונה הייתה ההכרזה בחודש שעבר על פיתוחה של פצצת מימן, החזקה פי מאה מפצצות האטום שבהן מחזיקה פיונגיאנג מאז תחילת שנות ה-2000.

ביום רביעי האחרון ניתן לכך לכאורה חותם סופי, עם ההודעה בטלוויזיה הממלכתית על ניסוי מוצלח בכלי הנשק המתקדם וההרסני. שכנותיה של קוריאה הצפונית הגיבו בזעם, כשגם סין, בעלת בריתה הכמעט יחידה, התרעמה על כך שלא קיבלה התראה על הפיצוץ האטומי. ואולם, מהר מאוד הביעו מומחים ושירותי ביון ספק לגבי אמינות הטענות של פיונגיאנג, שטענו כי ככל הנראה מדובר בניסוי בפצצה גרעינית ולא יותר, בדומה
לאלו שנערכו ב-2006, ב-2009 וב-2013.

לקריאה נוספת:
בשל ניסוי הגרעין: דרום קוריאה תחדש את שידורי התעמולה בגבול
מלכסנים מבט אל העולם: ההתעצמות הצבאית של סין מלחיצה את המערב
בשל הניסוי: מועצת הביטחון תטיל סנקציות חדשות על צפון קוריאה

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, חותם על מסמך המורה על ביצוע הניסוי בפצצת מימן, יונאר 2016. רויטרס
מלחמה עם ארה"ב תביא לחורבן משטרו. קים ג'ונג און חותם על אישור הניסוי/רויטרס

כך או כך, העיתוי של הניסוי המתריס אינו מפתיע. קוריאה הצפונית שרויה במצב כלכלי קשה בשל הסנקציות הקשות שהוטלו עליה לאורך השנים בשל תכנית הגרעין שלה. ולכן, לפי ההיגיון של קים ג'ונג און, עוד עיצומים כבר לא ישנו דבר. הדיקטטור הצעיר, שלא מהסס להוציא להורג בכירים במשטרו, סבור שדווקא האיומים במלחמה גרעינית עם ארצות הברית יקרבו אותה לשולחן המשא ומתן.

כמי שחרד לשלטונו, כמו כל רודן, אין ספק שקים אינו רוצה באמת ובתמים לפתוח במלחמה כוללת שתביא לחורבן משטרו ולנפילת השושלת שלו. מטרתו להגיע לשיחות בינלאומיות מעמדה של כוח, שבסופן יוכל לצאת מהבידוד תוך כדי שימור שלטונו והגברת התמיכה מצד האוכלוסייה הכנועה.

גורם שנשלח מטעם פיונגיאנג לבייג'ינג סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצו תמשיך לבצע ניסויים גרעיניים עד אשר ייחתם הסכם שלום בין קוריאה הצפונית, סין, ארצות הברית וקוריאה הדרומית. מלחמת קוריאה, שהתנהלה בין 1950 ל-1953, הסתיימה רק בשביתת נשק בתיווך האו"ם ולכן באופן טכני חצי האי עדיין שרוי במצב של מלחמה. "הפיצוץ היה בעיקר בשביל ארצות הברית. המטרה העיקרית היא לשכנע את ארצות הברית להיכנס למשא ומתן מרובע כדי לסיים את המלחמה וכדי שיהיה שלום בר-קיימא בחצי האי הקוריאני", הסביר הגורם.

הפגנת תמיכה בפיונגיאנג, קוריאה הצפונית, בניסוי גרעיני שערכה המדינה, 8 בינואר 2016. רויטרס
לא ברור מה התועלת בסנקציות חדשות. הפגנת תמיכה בניסוי בפיונגיאנג, היום/רויטרס

ואכן, מדי כמה חודשים פורץ משבר זה או אחר בין שתי הקוריאות, שגורם לחשש בעולם מפני האפשרות שהעימות ההרסני ההוא, שהיה בין המבשרים של המלחמה הקרה, יתחדש בצורה קטלנית הרבה יותר. בפעם הקודמת, שהתרחשה רק לפני כשלושה חודשים, איימה קוריאה הצפונית לנקוט צעדים צבאיים אם הדרום לא יחדל משידורי התעמולה בגבול.

בתום שיחות אינטנסיביות הגיעו שתי המדינות להבנות ומפלס המתח ירד, רק כדי להתגבר עוד יותר השבוע. כל חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם, לצד יפן וקוריאה הדרומית, הבטיחו שהניסוי לא יעבור ללא תגובה הולמת. עם זאת, דיון החירום שכונס בעקבותיו חשף תגובה מגומגמת מעט שעליה מביטה איראן מהצד.

אתר תת-קרקעי לאחסון טילים בליסטיים שחשפה איראן, 5 בינואר 15. סוכנות הידיעות תסנים, אתר רשמי
איראן עוקבת מהצד. טילים בליסטיים באתר תת-קרקעי שנחשף השבוע/אתר רשמי, סוכנות הידיעות תסנים

רוסיה וסין, המחזיקות בזכות וטו, אמנם גינו את צעדיה של פיונגיאנג, אך עוד לא התקבלו החלטות משותפות על סנקציות נוספות. שתי המדינות מקורבות למשטרו של קים, שהיה אף אמור לצאת מהמדינה לראשונה בחודש מאי שעבר כדי להשתתף במצעד צבאי במוסקבה, עד שסירב בשל הפרנויה האופפת אותו. בעולם שחוזר לפעול בצורה דו-גושית, קשה להאמין שהמעצמות יהיו תמימות דעים לגבי הדרך שבה יש לטפל במשטר הסורר של קוריאה הצפונית. עיצומים נוספים – שלא ברור בכלל מה תועלתם – ייתכן שיושתו, אך הם צפויים להיות מרוככים יותר בשל האינטרסים של בייג'ינג ומוסקבה.

עבור טהראן, הדבר יהווה מבחן לתגובת הקהילה הבינלאומית להפרותיה שלה את הסכם הגרעין. לפי שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, בימים הקרובים יחל יישום העסקה שנחתמה בווינה בחודש יולי ומשמעות הדבר שחלק ניכר מהסנקציות שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית יוסרו.

עם זאת, בבית הלבן עדיין שוקלים הטלת עיצומים נפרדים על איראן בשל הניסוי שערכה בחודש אוקטובר בטיל בליסטי המסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני. המסר שייצא בימים הקרובים מוושינגטון ומבירות מערביות נוספות יהיה מכריע – האם משטרים סוררים זוכים בפרסים במקרה שהם עוברים על התחייבויותיהם או שמא הם נענשים על ניסיונות הסחיטה שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully