וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הניסוי: מועצת הביטחון תטיל סנקציות חדשות על צפון קוריאה

בתום הדיון הבהול שהתכנס במטה האו"ם, החליטו המדינות החברות "לפעול באופן מידי" לניסוח החלטה חדשה, בתגובה לניסוי הגרעיני שערכה פיונגיאנג. מומחה לפיזיקה גרעינית לאולפן וואלה! NEWS: "הניסוי רחוק מפצצת מימן"

צילום: מאצ'י הוף; עריכה: ניר חן

חברות מועצת הביטחון של האו"ם החליטו הערב (רביעי) "לפעול באופן מידי" במטרה לקבוע צעדים חדשים שיינקטו נגד קוריאה הצפונית, בעקבות הניסוי הגרעיני שביצעה פיונגיאנג הלילה, לטענתה בפצצת מימן. "בהתאם להתחייבות של המדינות החברות ונוכח חומרת ההפרה של החלטות קודמות של מועצת הביטחון", על פי הודעת המועצה, חברותיה יפעלו יחד על מנת להגיע להחלטה רשמית של מועצת הביטחון, שבמסגרתה ככל הנראה יוטלו עיצומים נוספים נגד קוריאה הצפונית. לא נמסר מידע בנוגע ללוח הזמנים המתוכנן לאימוץ ההחלטה הצפויה.

שגריר בריטניה באו"ם מתיו רייקרופט מסר מוקדם יותר היום לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מועצת הביטחון של האו"ם, שהתכנסה הערב לדיון בהול בעקבות הדיווחים על ניסוי גרעיני בקוריאה הצפונית לבקשת יפן, קוריאה הדרומית וארצות הברית, תשקול הטלת סנקציות נוספות על פיונגיאנג. עם זאת, המדינה כבר מבודדת כמעט לחלוטין ומוטלות עליה סנקציות רבות, ולא נמסר מידע נוסף בנוגע לסנקציות החדשות שעליהן עשויה להחליט מועצת הביטחון.

לקיראה נוספת:
סוכנות הביון של דרום קוריאה: הניסוי של הצפון - לא בפצצת מימן
קוריאה הצפונית: ביצענו בהצלחה ניסוי גרעיני בפצצת מימן
מנהיג קוריאה הצפונית: "פיתחנו פצצת מימן עוצמתית"

מועצת הביטחון של האו"ם מצביעה על הסכם הגרעין עם איראן, 20 ביולי 2015. רויטרס
רוסיה קראה "לא לאבד את הראש ולהגיב באופן מידתי". מועצת הביטחון/רויטרס

מזכ"ל האו"ם באן קי מון דרש מפיונגיאנג "להפסיק את כל הפעילות הגרעינית המתבצעת בקוריאה הצפונית, וכן לעמוד בהתחייבותה לפירוז הנשק הגרעיני". בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית אמר מזכ"ל האו"ם כי הוא "מגנה באופן חד משמעי" את הניסוי. שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין ניסה להרגיע את הרוחות דקות לפני תחילת ישיבת מועצת הביטחון, וקרא למדינות העולם "שלא לאבד את הראש ולהגיב באופן מידתי" לניסוי.

על פי ההודעה שמסרה קוריאה הצפונית, מדעניה ביצעו בהצלחה ניסוי בפצצת מימן, אולם סוכנות הביון הדרום קוריאני טען כי מדובר בפצצת אטום "משופרת", וכך גם העריכו גורמים בממשלת ארצות הברית. שר ההגנה של ארצות הברית אשטון קרטר שוחח היום עם מקבילו הדרום קוריאני האן מין-קו, והגדיר את הניסוי "פרובוקציה חסרת אחריות ובלתי-מתקבלת על הדעת". כמו כן, השרים הסכימו כי "לפרובוקציות של קוריאה הצפונית חייבות להיות השלכות".

שר החוץ הבריטי פיליפ המונד מסר מוקדם יותר היום כי הניסוי הוא "פרובוקציה שאני מגנה בכל תוקף" וכן "הפרה חמורה" של החלטות מועצת הביטחון. בהמשך נמסר על כינוסה של מועצת הביטחון לדיון דחוף. ממשלות רבות במזרח אסיה, בהן יפן וקוריאה הדרומית, גינו את הניסוי, וכך גם מדינות רבות במערב.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, חותם על מסמך המורה על ביצוע הניסוי בפצצת מימן, יונאר 2016. רויטרס
"הפרה חמורה של החלטות מועצת הביטחון". מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און חותם על אישור הניסוי/רויטרס

יחד עם ההודעה על הניסוי המוצלח, פיונגיאנג הבהירה כי היא תמשיך בחיזוק תכנית הגרעין שלה כדי להתגונן "מהמדיניות העוינת" של ארצות הברית כלפיה. בסוכנות הידיעות הדרום-קוריאנית "יונהאפ" דווח כי באזור המתקנים הגרעיניים בצפונה של קוריאה הצפונית נמדדה רעידת אדמה בעוצמה של 5.1 דרגות בסולם ריכטר בסמוך למועד הניסוי.

פרופ' עוזי אבן, מומחה לפיזיקה גרעינית מאוניברסיטת תל אביב, הסביר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי "לאור ניסיון העבר, שהצפון קוריאנים שיקרו כמה וכמה פעמים במצח נחושה, אני מעריך שגם הפעם הם הגזימו כדי לפאר ולרומם את עצמם. הניסוי שהם עשו רחוק מפצצת מימן". אבן הוסיף כי פיונגיאנג החלה לערוך ניסויים גרעיניים בשנת 2006, והניסוי האחרון הוא ככל הנראה הרביעי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לפי הסימנים הסיסמולוגיים, העוצמה הפעם לא שונה מהעוצמה שנרשמה בניסוי הקודם, לכן אני מסיק שאולי מדובר בפצצת אטום משופרת, אבל לא פצצת מימן", הוסיף. פרופ' אבן הסביר כי פצצת מימן גדולה בעוצמה כי מאה מפצצת אטום רגילה, ופצצה אחת עלולה להביא למותם של כמיליון בני אדם. "פצצת מימן יכולה להרוס עיר גדולה כמו ניו יורק, מוסקבה, או פריז", הבהיר.

אזרחי קוריאה הצפונית צופים בהכרזה על ניסוי מוצלח בפצצת מימן בפיונגיאנג, ינואר 2016. AP
"אולי מדובר בפצצת אטום משופרת, אבל לא פצצת מימן". אזרחים בפיונגיאנג צופים בהכרזה על הניסוי המוצלח, היום/AP

לדבריו, "פצצות מימן נמצאות בארסנל של כמעט כל המעצמות הגרעיניות. פיתוח הנשק הגרעיני הוא בשלבים: קודם אטום, אחר כך פצצת אטום מוגברת, תרמו-גרעינית, ורק בסוף מימן. פצצות המימן קיימות כבר שלושים שנה במחסנים של המעצמות". להערכתו של פרופ' אבן, קוריאה הצפונית נמצאת כעת בשלבי הפיתוח של פצצה תרמו-גרעינית.

מליסה האנהאם, חוקרת בכירה במרכז המחקר בנושא תפוצת הנשק הגרעיני בקליפורניה, אמרה כי "קוריאה הצפונית יצאה בעבר בהכרזות בנוגע לתכנית הגרעין והטילים שלה שלא עמדו במבחן המציאות". גם יאנג אוק, חוקר בכיר בנושא מקוריאה הדרומית, הוסיף כי "בהתחשב בעוצמה שנמדדה קשה להאמין כי מדובר בפצצת מימן. ייתכן כי הם ערכו ניסוי בפצצה בינונית, הנעה בין פצצת אטום לפצצת מימן, אך אם הם לא יציגו ראיות ברורות, קשה לסמוך על הטענה".

רעידת האדמה שנמדדה במהלך ניסוי בפצצת מימן בקוריאה הצפונית, יפן, ינואר 2016. רויטרס
"העוצמה הפעם לא שונה מהעוצמה שנרשמה בניסוי הקודם". הנתונים שנקלטו במכון הסיסמולוגי של יפן/רויטרס

גם ד"ר גיא פודולר, מומחה לענייני אסיה באוניברסיטת חיפה, אמר כי ייתכן ולא מדובר בניסוי בפצצת מימן. עם זאת, הוא הדגיש כי דבר הניסוי, גם אם אינו עוצמתי כפי שדווח, מועיל לקוריאה הצפונית הן בזירה הבינלאומית והן בזירה הפנים-מדינתית.

"לתכנית הגרעין של קוריאה הצפונית יש מסר של עוצמה כלפי חוץ, בעיקר כלפי ארצות הברית", אמר פודולר והוסיף: "הצפון קוריאנים רואים בארצות הברית איום - יש עשרות אלפי חיילים אמריקנים ביפן ובקוריאה הדרומית". פודולר ציין כי הניסוי מעביר מסר של עוצמה גם לעם הצפון קוריאני, שצפה בהודעה החגיגית על מסכי ענק בפיונגיאנג.

(עדכון ראשון: 17:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully