וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "לא אתמוך במועמד לנשיאות שלא יצדד ברפורמת כלי הנשק"

במאמר שפרסם נשיא ארה"ב ב"ניו יורק טיימס", תחת הכותרת "כלי נשק הם האחריות המשותפת שלנו", כתב: "כולנו צריכים לדרוש מנהיגים אמיצים מספיק שיעמדו בפני השקרים של הלוביסטים משדולת הנשק"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית ברק אובמה פרסם הלילה (שישי) מאמר בעיתון ה"ניו יורק טיימס" תחת הכותרת "כלי נשק הם האחריות המשותפת שלנו", שבו הצהיר כי לא יתמוך במועמדים לנשיאות שלא יתמכו ברפורמת הנשק שאותה הוא מקדם חרף התנגדות הקונגרס האמריקני הנשלט ברובו בידי רפובליקנים. "לא אביע תמיכה או אצביע לאף מועמד, אפילו מהמפלגה שלי, שלא יתמוך ברפורמת נשק הגיונית", כתב.

"מגפת אלימות הנשק במדינתנו היא משבר", נכתב בראשית המאמר, "מקרי מוות ופציעות הנגרמים מירי אקדח מהווים את אחד האיומים הגדולים ביותר לבריאותו ולביטחונו של העם האמריקני". אובמה הוסיף כי "חייהם של יותר מ-30 אלף אמריקנים נגדעים בשנה בידי רובים", ופירט: "התאבדויות, אלימות במשפחה, ירי כנופיות, ותאונות ירי". לדבריו, "מאה אלף אמריקנים איבדו את אחיהם ואחיותיהם, קברו את ילדיהם. אנחנו המדינה המתקדמת היחידה עלי אדמות שרואה אלימות המונית מסוג זה ובתדירות שכזו".

עוד בוואלה! NEWS:
יורש העצר הסעודי שלא חושש ממלחמת דת עם איראן
משטרת פינלנד: זינוק בכמות התקיפות המיניות בערב השנה החדשה
קרי: "יישום הסכם הגרעין עם איראן יחל בימים הקרובים"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מכריז על תקנות הנשק החדשות, 5 בינואר 2016. AP
"משבר לאומי שכזה דורש תגובה לאומית". אובמה דומע בנאום שנשא השבוע/AP

בדבריו החריפים תקף נשיא ארצות הברית, שצפוי לסיים את תפקידו בנובמבר 2016, את תעשיית הנשק במדינה – שמגלגלת לפי ההערכות כ-13.5 מיליארד דולרים בשנה – ואת הפוליטיקאים, בעיקר הרפובליקנים, שלדבריו משתפים איתה ועם שדולת הנשק פעולה. למרות הביקורת שנשמעת מהבית הלבן וחרף מאמציו של הנשיא לקדם חוקים נוקשים – מתנגדיו של אובמה נשענים על התיקון השני לחוקה האמריקנית, המגן על הזכות של תושבי המדינה לשאת נשק.

"משבר לאומי שכזה דורש תגובה לאומית", טען אובמה, והוסיף כי "הפחתת אלימות הנשק תהיה קשה". לדבריו, "רפורמת השכל הישר במכירת כלי הנשק לא תקרה בזמן כהונת הקונגרס הנוכחי. זה לא יקרה בתקופת הנשיאות שלי. ובכל זאת, ישנם צעדים שאותם אנחנו יכולים לנקוט כדי להציל חיים". עוד הוסיף אובמה כי "כולנו – בכל רמה של הממשל, ובמגזר הפרטי – צריכים לעשות את החלק שלנו. לכולנו יש אחריות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"צריכים לדרוש מנהיגים אמיצים"

"כולנו צריכים לדרוש מנהיגים אמיצים מספיק כדי לעמוד בפני השקרים של הלוביסטים משדולת הנשק", כתב אובמה, והוסיף כי "כולנו צריכים לדרוש שמושלים, ראשי ערים ונציגים בקונגרס ימלאו את חלקם בעניין". לדבריו, "תוך כדי שאמשיך לפעול בכל דרך שאוכל כנשיא, אני גם אנקוט את כל הצעדים שאוכל כאזרח".

ההצהרה המשמעותית ביותר בדבריו של אובמה התייחסה למועמדים לנשיאות ארצות הברית, שבימים אלו עובדים במרץ לקראת הבחירות המקדימות במפלגות. "לא אסייע למסע הבחירות של מועמד לנשיאות שלא יתמוך ברפורמת נשק העומדת בכללי השכל הישר". לדבריו של נשיא ארצות הברית, "אני לא אתמוך בו או אצביע לו, אפילו אם יהיה חבר מפלגתי. אם 90 אחוזים מהציבור האמריקני שתומך ברפורמות נשק שעומדות בכללי השכל הישר יצטרפו אליי – נוכל לבחור במנהיג שאנחנו ראויים לו".

חנות למכירת כלי נשק במדינת קונטיקט, ארה"ב, 3 באפריל 2013. רויטרס
תעשייה שמגלגלת 13.5 מיליארד דולרים בשנה. חנות נשק בארצות הברית/רויטרס

אובמה גם התייחס בדבריו לסדרת הצעדים החדשים, שעליה הכריז בשלישי האחרון, ונועדו להטיל הגבלות על מכירת כלי הנשק במדינה. "התירוץ הקבוע לחוסר הפעולה בנושא לא מספיק יותר. ארצות הברית צריכה להרגיש דחיפות בטיפול בסוגיית כלי הנשק", אמר אובמה בנאום שבו אף הזיל דמעה.

במסגרת ההוראות החדשות ייאלצו כל האנשים המוכרים נשק, לרבות אלה העושים זאת בתצוגות נשק או דרך האינטרנט, לקבל רישיון לכך ולבצע בדיקות רקע על הקונים. כיום, רק בעלי חנויות למכירת נשק נדרשים להחזיק ברישיון פדרלי, שבמסגרתו עליהם לערוך בדיקת רקע על הקונים. גורמים התומכים בהגבלות על החזקת הנשק טוענים כי אזרחים המוכרים נשק מחוץ לחנויות מורשות מנצלים את המצב כדי להתחמק מהדרישה.

במקביל, הבולשת הפדרלית, FBI, צפויה להעסיק 230 עובדים נוספים שיערכו את בדיקות הרקע. לסוכנות יש מערכת ממוחשבת שיכולה לערוך את הבדיקה בתוך שניות. כמו כן, אובמה צפוי לבקש מהקונגרס להקצות 500 מיליון דולרים כדי להגביר את הפיקוח על החוסים במוסדות לבריאות הנפש. זאת במסגרת המאמצים להפחית את מקרי ההתאבדות בנשק חוקי, שעל פי ההערכות מהווים שני שלישים מכל מקרי המוות מירי במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully