וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מחבלות, יותר קורבנות: כל הנתונים על פיגועי ההתאבדות בעולם ב-2015

8.1.2016 / 15:00

המתקפה בפריז זעזעה את העולם ב-2015, אך הזינוק במספר פיגועי ההתאבדות היה דווקא באפריקה. למה סכינאי גל הטרור בישראל לא נחשבים, וכמה מהמחבלים פעלו בשם האיסלאם? נתוני הפרויקט לחקר הטרור של ה-INSS נחשפים. צפו בריאיון של ראש המחקר יורם שוייצר לאולפן וואלה! NEWS

עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: יורם שוייצר, ראש הפרויקט לחקר הטרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS

הסכסוכים האלימים והטרור העולמי אמנם תופסים מקום נכבד בסיכומי 2015, אבל יש גם חדשות טובות – אם אפשר לקרוא לזה כך. בשנה החולפת היו 452 פיגועי התאבדות "בלבד", בהשוואה לנתון של 2014 – 592. "אבל אל תשווה את זה, זה לא חוכמה. 2014 הייתה יוצאת דופן בכל הקשור לפיגועי התאבדות", אומר יורם שוייצר, שעומד בראש הפרויקט לחקר הטרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

"2014 הייתה חריגה בכל קנה מידה, זו הייתה שנה פרועה במיוחד", הוא אומר לוואלה! NEWS. "לעומת זאת ב-2013 היו לנו 382 פיגועי התאבדות", הוא מציין.

שוייצר וצוותו – דריה שטרית שמרכזת את הפרויקט, סמדר שאול ועינב יוגב – עוקבים זה שנים אחר נתוני פיגועי ההתאבדות מרחבי העולם. "אנחנו לא סופרים כל טענה על פיגוע התאבדות", מסביר שוייצר. "אם דאעש טוענים שהיו בחודש איקס פיגועי התאבדות, זה לא מספיק. יש לא מעט ארגונים שרוצים לטעון שעשו פיגוע התאבדות רק כדי להאדיר את מעמדם ואת עוצמתם בעיני הציבור. אנחנו תמיד נסתמך על שני מקורות לפחות כדי לקבוע שאכן מדובר בפיגוע התאבדות, וגם אז הקביעות שלנו יהיו מסויגות. אף פעם לא ניתן לדייק במאת האחוזים, בטח לא במקומות כמו סוריה. ואז מגיעים לסוגיה אחרת: איזה פיגוע אנחנו מגדירים התאבדות ואיזה לא. להגדרה שלי נכנסים כל הפיגועים שבוצעו כשהמתאבד נושא חומר נפץ על גופו או באמצעות פלטפורמה ניידת. הם מוחדרים או נשלחים למטרתם, ומותם הוודאי מגדירם כמתאבדים. זה לא כולל פיגועי הקרבה למיניהם וגם לא סכינאים או אוחזי מספריים". שוייצר מוסיף כי הוא לא סופר את מספר המתאבדים אלא את מספר המתקפות. "כלומר, הפיגוע בצרפת לפני חודשיים נחשב עבורנו פיגוע אחד אף שהיו שם שבעה מחבלים מתאבדים", הוא מבהיר.

עוד כתבות בנושא:
התכניות של דאעש: מכונית תופת אוטונומית וטילים משודרגים
חמאס ממשיך לתכנן פיגועי התאבדות. המטרה: פירוק הרשות
הנשק החדש של בוקו חראם: ילדות מחבלות מתאבדות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשונה מחוקרים אחרים ומהקביעות המקובלות בתחום המחקר הזה, לפי שוייצר, פיגועי ההתאבדות במזרח התיכון לא החלו במתקפות של שליחי חיזבאללה על שגרירות ארצות הברית בביירות ועל מטה המארינס בנמל התעופה הבינלאומי בעיר ב-1983. לשיטתו, פיגוע ההתאבדות הראשון אירע שנתיים קודם לכן, אף הוא בביירות. בדצמבר 1981 הסיע מחבל מתאבד מכונית ממולכדת לשגרירות עיראק, הרג 61 בני אדם, ובהם השגריר, ופצע 110.

שני מתאבדים לפיגוע

"בניגוד למה שחושבים, השנה החולפת לא הייתה 'פרועה' במיוחד בכל הנוגע לפיגועי התאבדות", קובע שוייצר. "יש ירידה מספרית גדולה מאוד, אף שמספר ההרוגים נותר כמעט זהה, כלומר הפיגועים היו קטלניים יותר". לפי הנתונים שבידי שוייצר, בשנה שעברה נרצחו 4,370 בני אדם בפיגועי התאבדות, בהשוואה ל-4,400 בשנה שעברה. הפיגועים ב-2015 בוצעו בידי 735 מחבלים מתאבדים, בהשוואה ל-937 ב-2014. "ביחס של מתאבד לפיגוע, זה יוצא שבכל פיגוע בשנה שעברה היו כמעט שני מתאבדים, וגם בשנה החולפת אנחנו לא רחוקים מהסטטיסטיקה הזו".

אזרחים בזירת פיגוע התאבדות בעיר חאן בני סעד בעיראק שבו נהרגו יותר ממאה בני אדם, יולי 2015. AP
פיגוע של דאעש בעיר חאן בני סעד בעיראק ביולי האחרון שבו נהרגו 115 בני אדם/AP

זירת המזרח התיכון ממשיכה להוביל את פיגועי ההתאבדות, כמו ב-2014. עם זאת, כאן גם נרשמה הירידה המשמעותית ביותר: 207 פיגועים לעומת 370 – ירידה של 44%. הצניחה במספר הפיגועים מיוחסת בעיקר לירידה הדרמטית במספרם במדינות שהובילו באופן מסורתי את הז'אנר הזה בשנים האחרונות, עיראק ואפגניסטן. בעיראק נרשמו בשנה שעברה על פי שוייצר 115 פיגועים לעומת 271, אולי בגלל ההתייצבות היחסית של אזורי השליטה בשטח שהיה בעבר עיראק – חלקם בשליטת דאעש ואחרים בשליטת ממשלת עיראק וחלק שלישי אוטונומיה כורדית. באפגניסטן היו בשנה שעברה 69 פיגועים בהשוואה ל-124 ב-2014. ירידה נרשמה גם בלבנון (שלושה מול 13) ובתימן (13 מול 29, אף ששם היה פיגוע קטלני במיוחד בחודש מרץ, עם 137 הרוגים). בפקיסטן היו ב-2015 24 פיגועים (לעומת 36 ב-2014) שבוצעו על ידי הטליבאן הפקיסטני, ובתוניסיה – פיגוע אחד.

סוריה, לעומת זאת, שומרת על יציבות: 39 פיגועי התאבדות בשנה שעברה (41 ב-2014). במצרים נרשמה עלייה - 12 לעומת ארבעה (רובם בסיני), ובלוב עלייה קלה - 13 לעומת 11. בסעודיה היו ב-2015 חמישה פיגועי התאבדות בעוד שב-2014 היה שם פיגוע אחד בלבד.

אפריקה מדממת

העלייה הגדולה במספר הפיגועים נרשמה בשנה שעברה באפריקה: 122 פיגועי התאבדות על פי הספירה של שוייצר, לעומת 32 בלבד ב-2014. האחראי למתקפות הוא "ולאית אפריקה", מחוז אפריקה של דאעש, לשעבר בוקו חראם ואנסארו, שהצטרפו במרץ שעבר לדאעש. בניגריה היו 96 פיגועי התאבדות, בקמרון - 13, בצ'ד - 8 ובניז'ר - 5. היציאה אל מחוץ לגבולות ניגריה החלה רק בשנה החולפת, בעקבות האיחוד של בוקו חראם ואנסארו עם דאעש. המדינות שאליהן התפשטו פיגועי ההתאבדות היו חלק מקואליציה שפעלה נגד בוקו חראם. כלומר, הפיגועים הללו תאמו שתי מטרות: האחת - הרצון של דאעש להתפשט כמה שיותר במרחב, מבחינה אידיאולוגית ומבחינה פיזית, והשנייה - הרצון לפגוע במי שתוקף אותם.

זירת פיגוע התאבדות במאידוגורי, צפון ניגריה, אוקטובר 2015. AP
הנקמה של בוקו חראם. זירת פיגוע התאבדות בצפון ניגריה/AP

מגמה חשובה נוספת היא זינוק במספר הפיגועים שנעשו בידי נשים. ב-2015 היו 66 פיגועים שנעשו בידי נשים בלבד – ובסך הכול 70 פיגועים שבהם היו מעורבות נשים – לעומת 13 בלבד ב-2014. 124 נשים השתתפו בפיגועי התאבדות, לעומת 19 ב-2014. כמעט את כולן שיגר "ולאית אפריקה": 120 מחבלות מתאבדות מתוך 124 פעלו ביבשת. הארבע האחרות עשו פיגועים בסומליה, באפגניסטן, בטורקיה ובהודו. שוייצר מציין כי 35 מ-120 המחבלות מאפריקה, היו ילדות ונערות בנות 18-8. לא ברור אם הנתון הזה קשור לחטיפת מאות הנערות מבית הספר בצ'יבוק שבניגריה, שאף מספרן המדויק אינו ידוע. חטיפת הנערות הייתה באפריל 2014 וחודשיים לאחר מכן החלו פיגועי התאבדות של נשים באפריקה.

הזירה החדשה שנוספה לרשימת פיגועי ההתאבדות ב-2015 היא מרכז אירופה עם הפיגוע המשולב בפריז, שבו נהרגו 130 בני אדם. בטורקיה היו בשנה שעברה חמישה פיגועי התאבדות: אחד של המחתרת הכורדית, אחד של ארגון שמאל ועוד שלושה של דאעש.

מגמה חשובה נוספת היא זינוק במספר הפיגועים שנעשו בידי נשים. ב-2015 היו 66 פיגועים שנעשו בידי נשים בלבד – ובסך הכול 70 פיגועים שבהם היו מעורבות נשים – לעומת 13 בלבד ב-2014. 124 נשים השתתפו בפיגועי התאבדות, לעומת 19 ב-2014. כמעט את כולן שיגר "ולאית אפריקה": 120 מחבלות מתאבדות מתוך 124 פעלו ביבשת. הארבע האחרות עשו פיגועים בסומליה, באפגניסטן, בטורקיה ובהודו.

שוייצר מציין כי 35 מ-120 המחבלות מאפריקה, היו ילדות ונערות בנות 18-8. לא ברור אם הנתון הזה קשור לחטיפת מאות הנערות מבית הספר בצ'יבוק שבניגריה, שאף מספרן המדויק אינו ידוע. חטיפת הנערות הייתה באפריל 2014 וחודשיים לאחר מכן החלו פיגועי התאבדות של נשים באפריקה.

פינת זיכרון מחוץ לאולם המופעים "בטקלן" בפריז, שבו אירע פיגוע המוני, 14 בנובמבר 2015. AP
זירה חדשה. מניחים פרחים לזכר קורבנות ההרוגים מתקפת הטרור בפריז בנובמבר/AP

הזירה החדשה שנוספה לרשימת פיגועי ההתאבדות ב-2015 היא מרכז אירופה עם הפיגוע המשולב בפריז, שבו נהרגו 130 בני אדם. בטורקיה היו בשנה שעברה חמישה פיגועי התאבדות: אחד של המחתרת הכורדית, אחד של ארגון שמאל ועוד שלושה של דאעש.

המניע: איסלאם קיצוני

באורח לא מפתיע, הארגון שממשיך "לככב" במחקר של שוייצר הוא דאעש. מתוך 452 פיגועי ההתאבדות שהיו בשנה שעברה בעולם, 174 פיגועים מיוחסים לארגון. דאעש קיבל אחריות ישירה על 75 פיגועים; 74 פיגועים מיוחסים לדאעש בעיראק ועוד 25 בסוריה. 134 פיגועים נוספים עשו "הנספחים" – "ולאית אפריקה" ו"ולאית סיני". לשם השוואה, ארגון ג'בהת א-נוסרה הפועל בסוריה קיבל אחריות על ארבעה פיגועי התאבדות בלבד. חלקו של אל-קאעדה על שלל סניפיו ברחבי העולם בפיגועי ההתאבדות קטן בשנה שעברה, בהמשך למגמה שנראתה ב-2014.

כמובן, אי-אפשר לא להתייחס ליסוד הדתי - הגורם המשמעותי ביותר שמניע את המחבלים המתאבדים בכל רחבי העולם. 450 מ-452 פיגועי ההתאבדות נעשו על ידי מוסלמים קיצונים או תומכי ארגוני הסלפיה ג'יהאדיה. שניים נעשו על ידי המחתרת הכורדית ועל ידי תומכת של ארגון שמאל בטורקיה. לפי הספירה של שוייצר, בזירה הפלסטינית כלל לא היו פיגועי התאבדות ב-2015. "אנחנו עדיין לא שם", אומר שוייצר. "היו ניסיונות, אולי כוונות, אבל זה לא הגיע לכלל מימוש". במזרח התיכון של היום, גם זה משהו להתנחם בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully