וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוג הביא לעולם תינוקת בנפאל - וגילה בארץ שהיא לא בתם

זוג הומואים גילה שבועות לאחר סיום הליך הפונדקאות במדינה כי התינוקת שנמסרה להם היא לא בתם. לאחר היוודע הטעות השיב הזוג את התינוקת להוריה הביולוגיים. "בארץ זה לא היה קורה"

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

חמישה מקרים של אי-התאמה גנטית בין הורים לילד שהובא לעולם בפונדקאות אירעו בישראל בשנים האחרונות - כך אמר אתמול (חמישי) ד"ר רון לבנטל, מנהל היחידה לסיווג רקמות ומנהל המעבדה הארצית להשתלות בבית החולים שיבא בשיחה עם וואלה! NEWS.

הסיפור עלה השבוע לכותרות לאחר שבני זוג הומאים מישראל גילו שבועות לאחר סיומו של הליך פונדקאות בנפאל, כי התינוקת שנמסרה להם היא לא בתם. בשל רעידת האדמה שפקדה את המדינה בשנה שעברה שונו הנהלים בארץ והמדינה מאפשרת לערוך בדיקת רקמות להוכחת קשר גנטי להורים במדינה, ולא בנפאל. אלא שההקלה האחרונה הובילה לכך שאת הטעות בזיהוי התינוקת גילו הוריה רק חודש לאחר לידתה.

לאחר היוודע הטעות הטרגית השיב הזוג את התינוקת להוריה הביולוגיים – שגם כן המתינו ללידה בהליך פונדקאות באותו בית החולים הנפאלי. בחברת "תמוז", שליוותה את הזוג בהליך, עורכים בימים האחרונים בדיקות שונות מול המעבדה בנפאל על מנת לנסות ולאתר את תינוקם של בני הזוג. כמו כן, בימים אלו מקווים בני הזוג כי התינוק שטרם נולד הוא אכן בנם הביולוגי.

עוד בוואלה! NEWS:
דרמה בקהיר: ירי לעבר אוטובוס עם תיירים ישראלים, אין נפגעים
השרה שקד עונה לאמריקנים: "חוק העמותות לא פוגע בדמוקרטיה"
גורמים בג'יהאד האיסאלמי: איראן הפסיקה את התמיכה הכספית בארגון

תינוק בן יומו עם צמיד שם. ShutterStock
הטעות נחשפה רק לאחר חודש. אילוסטרציה/ShutterStock

"חשוב לזכור שהבעיה יכולה להיווצר בכל אחד מהשלבים בהליך" הסביר ד"ר לבנטל, "אם בשלב דיגום הזרע של הגבר (הכנתו להפריה), שלב הפריית הביצית על ידי הזרע, שלב החזרת הביצית המופרית או מקרה בו הפונדקאית עצמה בהיריון בשלב החזרת העוברים".

עוד אמר לבנטל כי ייתכן שמקרה כזה יקרה בהליך פונדקאות או הפרייה בארץ אם כי עד כה לא נודע על מקרה כזה: "מצד אחד זה אפשרי שזה יקרה בהפריות בארץ אך אי אפשר לדעת שכן לא בודקים את הנושא בארץ, מנגד צריך לזכור שבארץ מתקיים פיקוח הדוק הרבה יותר על הנושא לכן הסיכוי להחלפה שכזו הינו נמוך".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"ההלם היה גדול בשני הצדדים"

אודי לדרגור, יו"ר עמותת "אבות גאים" ואב לשלושה ילדים שנולדו בתהליך פונדקאות בארצות הברית, סיפר היום לאולפן וואלה! NEWS על מקור הטעות שהובילה לכך שזוג ההומואים לקח לביתו תינוקת שלא שלו. "מי שטעו היו מרפאת הפוריות בנפאל", הסביר, "לרופא המרפאה הגיעו באותו בוקר שני זוגות ישראלים שחולקים את אותו שם משפחה והרופא הנפאלי, שאנגלית אינה שפת אמו, התבלבל בין שתי מבחנות זרע של שני אבות מזוגות שונים עם אותו שם משפחה". לדבריו, "הדבר הביא לטעות טראגית ששתי פונדקאיות נושאות ברחמן היריון - אולם לא של ההורים שהן חשבו".

עוד הוסיף לדרגור כי "ההלם היה גדול בשני הצדדים. ליבנו בעיקר עם זוג א', שנותר ללא תינוקת. זוג ב' קיבל בהפתעה ובלי לנסוע לנפאל תינוקת שחיכו לה". עם זאת, לדרגור שומר על אופטימיות ומקווה לסוף טוב, עד כמה שניתן. "הסיפור ממשיך כי יש עוד היריון בנפאל שבו לא ברור האם הוא שיך לזוג א' או לזוג ב' ורק בשבועות הקרובים לפני הלידה, שני הזוגות שבוודאי נמצאים במתח נוראי, ידעו בקרוב של מי התינוקת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מקווה לסוף טוב. אודי לדרגור/מערכת וואלה, צילום מסך

"לפי כל הסימנים התינוקת שתיוולד בחודש הקרוב שייכת לזוג א' או לזוג ב'", אמר לדרגור, "שוחחתי אתמול עם מנהל הסוכנות שמנהלת את התהליך והוא הבטיח שהזוג שיוותר בלי ילד יקבל סיוע נוסף כדי להשלים את ההליך שבהם החלו". לדבריו, "למרות שבנפאל החוק כבר אוסר על פונדקאות לזרים במדינה, במקסיקו, בקנדה ובארצות הברית מאפשרים פונדקאות לאבות יחידנים או זוגות חד מיניים".

כמו כן, לדרגור מתח ביקורת על התנהלות המדינה בכל הנוגע לפונדקאות בקרב זוגות חג מיניים בארץ. "הנדידה למדינות אחרות נובע כי מדינת ישראל לא מאפשרת לזוגות חד מיניים, בשונה מזוגות הטרו-סקסואליים שיכולים לעשות כן, לפתוח בהליך פונדקאות בארץ".

אישה בהיריון. ShutterStock
מקווים שהתינוק שטרם נולד שייך לזוג א'. אילוסטרציה/ShutterStock

מדי שנה מתבצעים מאות הליכי פונדקאות על ידי ישראלים ביעדים שונים בחו"ל. אולם, למרות הטעות האחרונה, על פי גורמים בתחום קשה לקבוע שמדובר בהליך בעייתי. "חמישה מקרים מתוך מאות רבות של הליכים הם לא עילה לפסילת ההליך כולו", אמר גורם בענף הפונדקאות.

"יש להבחין בין מקרים של טעות במהלך ההליך, כפי שככל הנראה קרתה במקרה הנוכחי לבין מקרים בהם התינוק הוא של הפונדקאית שהייתה בהיריון בזמן החזרת העוברים ואיש לא ידע והיו מקרים כאלה לישראלים. כל מקרה כזה שקורה הוא עצוב מאוד ונעשים מאמצים גדולים מאוד למנוע מקרים מעין אלו ולהבטיח הליך תקין", אמר.

חברת "תמוז": "מדובר בטעות אנוש נדירה"

מחברת "תמוז", שליוותה את הזוג בהליך הפונדקאות, נמסר כי "אנחנו מבינים את צער ההורים והסיטואציה הקשה בה הם נמצאים. החברה מלווה את ההורים באופן צמוד בתהליך ומעמידה לרשותם סיוע צמוד של פסיכולוג, על מנת להקל עליהם את ההתמודדות". לדבריהם, "עם היוודע הדבר ביצעה החברה תחקור מעמיק שהראה כי מדובר בטעות אנוש נדירה שקרתה במעבדה בנפאל ובעקבותיה החברה הפיקה לקחים".

עוד ביקשו למסור מהחברה כי "'תמוז' עובדת עם הגורמים המתקדמים ביותר בתחום הפונדקאות, סייעה עד כה למאות משפחות להגשים את השאיפה להפוך להורים, ללא כל דופי, ותמשיך לסייע גם בעתיד תוך התחייבות מלאה למניעת הישנות של מקרים מסוג זה".

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully