וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב ההוצאה להורג של איש הדת: הוצתה שגרירות סעודיה באיראן

המונים הגיעו לרחבת השגרירות, יידו לעברה בקבוקי תבערה ופרצו לשטחה. זאת, לאחר הוצאתו להורג של המנהיג השיעי א-נימר. מוקדם יותר הועלתה באש גם הקונסוליה הסעודית בעיר משהד. חמינאי השווה בין ערב הסעודית לדאעש

צילום מסך

(הצתה של הקונסוליה הסעודית בעיר משהד, אתמול)

המונים הפגינו הלילה (ראשון) מול שגרירות ערב הסעודית שבטהראן, בירת איראן, פרצו למקום והעלו אותו באש. זאת, במחאה על הוצאתו להורג של איש הדת השיעי הבכיר נימר באקר א-נימר ביחד עם 46 אנשים נוספים שהורשעו בטרור, כך לפי ההודעה הסעודית בנושא. תמונות המופצות ברשתות החברתיות מראות את המפגינים זורקים בקבוקי תבערה לעבר השגרירות, פורצים אליה, מנפצים את החלונות ומשחיתים רכוש.

לפי הדיווחים מהמקום, המשטרה פינתה את המפגינים. במקביל, משרד החוץ האיראני פרסם הודעה הקוראת שלא לתקוף את השגרירות.

עוד כתבות מהעולם:
לראשונה: פוטין חתם על מסמך המגדיר את ארה"ב כאיום ביטחוני
"מגיפה": הסיכוי של שחור בארה"ב למות מירי משטרתי - פי 9 משל לבן
ערב הסעודית: מנהיג שיעי בכיר ו-46 נוספים הוצאו להורג

מוקדם יותר הפגינו אלפים מול הקונסוליה של ערב הסעודית בעיר משהד. על פי תמונות המגיעות מהמקום, נראה כי המפגינים הצליחו להעלות באש חלק מהקונסוליה. כמו כן, נראים כמה מפגינים מטפסים על הגדרות המקיפות את המקום.

הפגנות נוספות התקיימו בעיר הקדושה לשיעה, קום, שם צעדו איראנים במחאה על ההוצאה להורג. הפגנות נערכו גם בעיר קטיף שבמחוז בעל רוב שיעי בסעודיה, למרות האיסור על ההפגנות. המפגינים צעקו: "העם רוצה להפיל את המשטר", ו-"להפיל את שלטון משפחת סעוד". בנוסף, נערכו הפגנות בבחריין שבה רוב שיעי הנשלט בידי הנהגה סונית.

מפגינים הציתו את שגרירות ערב הסעודית בטהראן כמחאה על הוצאות להורג של איש דת שיעי, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
השגרירות הסעודית בטהראן, הלילה/צילום מסך, טוויטר

באיראן רואים את א-נימר כגיבור המיעוט השיעי המתנגד לשליטה הסונית בערב הסעודית, והרפובליקה האיסלאמית הבהירה כי היא רואה את ההאשמות נגדו בגין טרור כשקר. מוקדם יותר זימן משרד החוץ האיראני גורם דיפלומטי סעודי בכיר, שם הוטחו בפניו האשמות על כך שהממלכה עושה שימוש בטרור ככלי להכנעת ההתנגדות השיעית במדינה, הנעשית לדבריהם בדרכי שלום כדי להביא ליחס שווה מצד הרשויות. גם השגריר האיראני בריאד זומן לשיחת נזיפה, שם הובהר לו כי ערב הסעודית מגנה את "ההצהרות העיונות" שנמסרו מטעם איראן.

מפגינים הציתו את שגרירות ערב הסעודית בטהראן כמחאה על הוצאות להורג של איש דת שיעי, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
השגרירות בטהראן, הלילה/צילום מסך, טוויטר

בנוסף, באתרו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, פורסמו תמונות של מוציא להורג סעודי ליד המוציא להורג הידוע לשמצה של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ג'ון הג'יהאדיסט, וליד התמונה נכתב "האם יש שוני?". כמו כן, בחשבון הטוויטר שלו כתב חמינאי: "לא ניתן לדכא את ההתעוררות", בכוונתו כי ההוצאה להורג לא תדכא את המחאות של המיעוט השיעי.

הפגנות בקונסוליה הסעודית בעיר משהד שבאיראן לאחר הוצאתו להורג של איש הדת השישי נימר א-נימר. טויטר, אתר רשמי
השריפה שפרצה בקונסוליה במשהד, אתמול/אתר רשמי, טויטר

דובר משרד החוץ, חוסיין ג'אבר ענסארי, אמר היום כי "הממשלה הסעודית תומכת בטרור ובגורמים הקיצוניים הסונים הכופרים. הם מוציאים להורג ומדכאים את מבקרי השלטון". כמו כן, אייתולה נאסר מאקארם שיראזי, אחד מאנשי הדת הבכירים של הרפובליקה האיסלאמית, אמר כי "אין ספק שבית א-סעוד הוא מקור הכפירה בעולם".

בשנה שעברה מסרה ממשלת איראן כי הוצאתו להורג של א-נימר, שנעצר בשנת 2012, "תעלה לערב הסעודית ביוקר". הודעה דומה נמסרה הבוקר ממשרד החוץ בטהראן. גם במערב גינו את ההוצאה להורג, ומשרד החוץ בגרמניה מסר כי הדבר עשוי להגביר את המתח האזורי. גם ארגון חיזבאללה הצטרף לגינויים והגדיר את ההוצאה להורג "פשע".

הפגנות בקונסוליה הסעודית בעיר משהד שבאיראן לאחר הוצאתו להורג של איש הדת השישי נימר א-נימר. טויטר, אתר רשמי
ההפגנה במשהד/אתר רשמי, טויטר

המתיחות בין איראן וערב הסעודית נמצאת בשיא, בייחוד לאור מלחמת האזרחים המתחוללת בתימן, שם איראן תומכת במורדים החות'ים בעוד ערב הסעודית עורכת תקיפות אוויריות כדי לתמוך במשטרו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי. המתיחות באה לידי ביטוי גם בסוריה, שם ערב הסעודית תומכת במורדים בעוד איראן תומכת בכוחותיו של בשאר אסד.

המתיחות החריפה לאחר התאונה הקטלנית במהלך החאג' במכה, אז נרמסו מאות בני אדם, בהם אזרחים איראניים רבים. איראן האשימה אז את ערב הסעודית ברשלנות שהובילה לתאונה. למתיחות יש גם פן כלכלי: ההסכם בין איראן והמעצמות שנחתם ביולי האחרון עשוי להביא לסיום הסנקציות של המערב - דבר שיאפשר לה להגביר את הייצוא, בזמן שמדינות המפרץ חוות צניחה במחירי הנפט הגולמי.

(עדכון ראשון: 00:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully