וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: פוטין חתם על מסמך המגדיר את ארה"ב כאיום ביטחוני

2.1.2016 / 19:29

המסמך, המהווה בסיס לתכנון האסטרטגיה הרוסית, טוען כי "גיבוש מדיניות רוסית עצמאית הוביל לצעדי נגד מצד ארצות הברית הפועלת כדי להשיב את שליטתה". הדבר מצביע על היחסים המתוחים בין רוסיה למערב, על רקע המשברים באוקראינה וברוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הערכה ביטחונית חדשה שפורסמה ברוסיה מזכירה בפעם הראשונה את ארצות הברית כאיום על ביטחונה הלאומי של המדינה – סימן נוסף להידרדרות היחסים בין שתי המדינות. המסמך, המהווה בסיס לתכנון אסטרטגיה הקשורה בביטחון הלאומי, פורסם תחת הכותרת "אסטרטגיית הביטחון הלאומי של הפדרציה הרוסית" ונחתם על ידי הנשיא ולדימיר פוטין בערב השנה החדשה. הוא מחליף את המסמך בנושא משנת 2009 שאומץ על ידי הנשיא הקודם דמיטרי מדבדב, שם כאמור לא הוזכרה ארצות הברית.

במסמך נכתב כי רוסיה הצליחה להגביר את תפקידה כפותרת הבעיות הגלובליות והסכסוכים הבינלאומיים – דבר שלטענת מוסקבה הביא לתגובה של המערב. "ההתחזקות של רוסיה מתרחשת ברקע האיומים החדשים לביטחון הלאומי, שהם מורכבים וקשורים זה בזה", נכתב. "גיבוש מדיניות בינלאומית ופנימית עצמאית הובילה לצעדי-נגד מצד ארצות הברית ובנות בריתה הפועלים כדי להשיב לעצמם את השליטה באירועים הבינלאומיים. צעדים אלו עלולים להוביל ללחץ פוליטי, כלכלי וצבאי".

עוד נכתב כי ארצות הברית הקימה מעבדות לייצור חומרים צבאיים במדינות השכנות לרוסיה. כמו כן, המסמך גם יוצא נגד ברית נאט"ו ורואה בהתרחבותה כאיום על ביטחון המדינה.

עוד כתבות מהעולם:
"מגיפה": הסיכוי של שחור בארה"ב למות מירי משטרתי - פי 9 משל לבן

ערב הסעודית: מנהיג שיעי בכיר ו-46 נוספים הוצאו להורג
"כמו בגרמניה של היטלר": ארדואן לא מוותר על החלום הנשיאותי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארצות הברית ברק אובמה בוועידת האקלים העולמית בפריז. נובמבר 2015. רויטרס
פוטין ואובמה בפגישתם במהלך ועידת האקלים שבפריז, נובמבר האחרון/רויטרס

היחסים בין רוסיה והמערב הגיע לשיא שלילי לאחר שהמדינה החליטה לספח את חצי האי קרים במרץ 2014. מאז, המערב האשים פעמים רבות את רוסיה בסיוע לבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה – דבר שאותו מוסקבה ממשיכה להכחיש. ארצות הברית והאיחוד האירופי הטילו מאז סנקציות משמעותיות נגד חברות ואנשים פרטיים ברוסיה, שהגיבה בהגבלת הייצוא של מוצרים רוסיים לאירופה. על פי המסמכים, ארצות הברית והאיחוד תמכו ב"הפיכה בלתי-חוקתית באוקראינה, שהובילה לפילוג עמוק בחברה במדינה ובסכסוך צבאי".

במקביל, קיים ויכוח בין רוסיה והמערב בנוגע למלחמת האזרחים בסוריה ולפתרון המשבר. רוסיה ממשיכה לתקוף ארגוני מורדים הנאבקים במשטרו של בשאר אסד, בעוד המערב קרוא לפעול נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בלבד. כמו כן, ישנו ויכוח בנוגע לעתידו של בשאר אסד – בעוד שרוסיה מעוניינת שהוא ישתתף בבחירות העתידיות במדינה, המערב מתנגד לכך שיהיה לו חלק בשלטון הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully