וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו בגרמניה של היטלר": ארדואן לא מוותר על החלום הנשיאותי

2.1.2016 / 2:44

נשיא טורקיה ממשיך לקדם את חזונו הגדול ליצירת משטר נשיאותי וסמכותני, ואף נתן כדוגמה מוצלחת את זה של היטלר בגרמניה הנאצית. בלשכת הנשיאות הבהירו כי דבריו הוצאו מהקשרם וכי "הדבר החשוב הוא לנהל שלטון תקין שישרת את האומה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נתן אתמול (שישי) כדוגמה למשטר נשיאותי יציב שאותו הוא רוצה לכונן את גרמניה הנאצית בדברים ששודרו בטלוויזיה במדינה. בעקבות השוואתו השנויה במחלוקת, מיהרו בלשכת הנשיאות להבהיר כי דבריו הובנו שלא כהלכה.

כשנשאל לאחר חזרתו מביקור בערב הסעודית אם ניתן לכונן משטר נשיאותי במקביל לשמירה על מדינה בעלת שלטון לא פדרלי, אמר ארדואן: "יש כבר דוגמאות מרחבי העולם. אפשר לראות זאת אם בוחנים את גרמניה של היטלר". נשיא טורקיה רוצה להרחיב את סמכויותיו, הטקסיות בעיקרן, בדומה לשיטת השלטון הנהוגה בארצות הברית, בצרפת וברוסיה. "יש דוגמאות מאוחרות יותר בכמה מדינות נוספות", אמר לכתבים עם שובו לטורקיה.

עוד ידיעות מהעולם:
מלחמת האזרחים בסוריה: יותר מ-55 אלף הרוגים ב-2015
גורמים אמריקניים: הטלת הסנקציות נגד תכנית הטילים של איראן תידחה
יומני אנה פרנק ו"מיין קמפף" מפורסמים מחדש - ומעוררים סערה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, דצמבר 2015. AP
רוצה להיות כל יכול. נשיא טורקיה רג' טייפ ארדואן, בחודש שעבר/AP

לאחר מכן יצאה הכחשה נמרצת מצד לשכת הנשיאות באנקרה. "המטאפורה של ארדואן להיטלר עוותה על ידי כמה כלי תקשורת ונעשה בה שימוש הפוך מכוונתה המקורית", נמסר. עוד נמסר כי דבריו נועדו להראות כי משטר נשיאותי יכול להתקיים גם במדינות שאינן פדרציות וכי שיטה כזאת או אחרת לא מונעת בהכרח שלטון עריצי. "אם השיטה מנוצלת לרעה יכולים להתרחש אסונות כמו בגרמניה של היטלר. הדבר החשוב הוא לנהל שלטון תקין שישרת את האומה", נמסר בהצהרה, שבה הודגש כי בלתי-מתקבל על הדעת להצביע על כך שארדואן ניסה להציג את גרמניה הנאצית באור חיובי.

מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP) שנוסדה על ידי ארדואן שמה את כינונה של החוקה החדשה בלב האג'נדה שלה לאחר שהשיבה לה את רוב קולות הבוחרים בבחירות החוזרות שנערכו בנובמבר. גם מפלגות האופוזיציה מסכימות על הצורך לערוך שינויים בחוקה, הרביעית במספר, שהתקבלה לאחר ההפיכה הצבאית השלישית ב-1980, אשר עדיין נושאת את חותמם של הגנרלים שכתבו אותה. יחד עם זאת, הם לא תומכים בשיטה הנשיאותית שלה מייחל ארדואן וחוששים שהיא תקנה לו יותר מדי כוח ותהפוך אותו לשליט אוטוריטרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully