וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה: חקירה נגד שר החוץ שטייח את מעורבות איראן בפיגוע

התובע הפדרלי הכריז על פתיחת חקירה פלילית נגד שר החוץ לשעבר הקטור טימרמן, לאחר שנחשפו הקלטות שלו מודה כי איראן "השתילה את הפצצות" במבנה הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994. הוא עשוי להיות מואשם ב"בגידה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: מאות אלפים הפגינו בבואנוס איירס לאחר מותו של התובע ניסמן)

התובע הפדרלי של ארגנטינה אדוארדו טיאנו הודיע אתמול (רביעי) על פתיחת חקירה פלילית נגד שר החוץ לשעבר הקטור טימרמן, בגין חלקו לכאורה בטיוח המעורבות האיראנית בפיגוע במבנה הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנת 1994. גורמים משפטיים מסרו לרשת הארגנטינאית "אינפובאה" כי התובע הטיל על השופט קלאודיו בונדיו להוביל את הטיפול בתיק הרגיש, שעשוי להוביל להרשעה בעבירות של "בגידה" ו"הסתרת מידע".

ההחלטה הגיעה כשבוע וחצי לאחר שהעיתונאי הארגנטינאי דניאל סנטורו חשף ברשת "רדיו מיטרה" שתי הקלטות שבהן נשמע שר החוץ לשעבר טימרמן מודה בשיחה עם נשיא הקהילה היהודית במדינה גיירמו בורגר, כי איראן "השתילה את הפצצות" במבנה הקהילה היהודית. ההקלטות הן של שיחה שנערכה בשנת 2012, על רקע המשא ומתן עם איראן שרק החל אז.

עוד בוואלה! NEWS:
חשיפה בארגנטינה: שר החוץ לשעבר הודה באחריות איראן לפיגוע
ארגנטינה ביטלה הסכם שפטר את איראן מאחריות לפיגוע האנטישמי ב-1994
הזדמנות לשינוי: ממשלת הימין בארגנטינה קורצת לישראל

שר החוץ של ארגנטינה הקטור טימרמן – 2013. AP
"הקלטת אותי בחשאי?". טימרמן/AP

במהלך השיחה, שנחשפה במסגרת הספר "ניסמן חייב למות" שפרסם סנטורו, טימרמן ניסה לשכנע את בורגר לתמוך במשא ומתן עם איראן, בטענה כי זו תהיה הדרך היעילה ביותר להביא את הפרשה לפתרונה. עוד נחשף בהקלטות כי סגנו של בורגר, חוזה סקלטייר, קרא באותה התקופה למציאת פתרון אחר לקידום המגעים לחקירת הפיגוע ולפיצוי למשפחות הקורבנות, בטענה כי "איראן אינה פרטנר". בתגובה לכך, נשמע טימרמן עונה: "עם מי תנהל משא ומתן? עם שווייץ?".

סקלטייר מסתמך בדבריו על הטענות שהעלה אז התובע אלברטו ניסמן, שנרצח בחודש ינואר, יום לפני שהיה אמור להעיד בפני בית הנבחרים ולהצהיר על ממצאיו נגד בכירי הממשל, כולל טימרמן, בטענה כי אלה ניסו לטייח את המעורבות האיראנית כביכול בפיגוע, בתמורה לעסקת נפט עם טהראן. טימרמן בחר להגיב לחשיפה בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, שבה עקץ את בורגר: "הקלטת אותי בחשאי?".

פיגוע במרכז היהודי בבואנוס איירס ב-1994. AP, AP
"ארגנטינה תחקור את האירוע באופן עצמאי". זירת הפיגוע בבואנוס איירס/AP, AP

בתחילת החודש קבע שר המשפטים גרמן גרבאנו כי הממשל החדש בארגנטינה לא יערער על החלטת בית המשפט לבטל הסכם בין המדינה לאיראן, בנוגע לחקירת מתקפת הטרור. רבים טוענים כי ההסכם פוטר את איראן, שעל פי החשד עומדת מאחורי המתקפה, מהאחריות לפיגוע. גרבאנו הבהיר כי "ארגנטינה תחקור את האירוע באופן עצמאי".

(עדכון ראשון: 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully