וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר סוכנות החלל על הדחת "האבא של החץ": "ייתכן שנעשתה בלחץ אמריקני"

דב גיל הר

28.12.2015 / 20:21

אלוף (במיל') פרופ' יצחק בן ישראל התייחס בריאיון לאולפן וואלה! NEWS להדחתו הדרמטית של ראש מנהלת "חומה", בשל עבירת ביטחון מידע - והודה: "עד כמה שאני יודע, נגרם נזק מסוים". "הסתפקות בנזיפה הייתה איתות לא טוב", הוסיף

צילום: דוד קורן, עריכה: ניר חן

אלוף (במיל') פרופ' יצחק בן ישראל, חתן פרס ישראל, ראש סוכנות החלל הישראלית ויו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע, התייחס אתמול (שני) להדחתו של יאיר רמתי, ראש מנהלת "חומה" במשרד הביטחון, לאחר שנמצאו במחשבו האישי מסמכים מסווגים, בניגוד לנהלי אבטחת המידע. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS הדגיש בן ישראל את הישגיו של רמתי, האחראי לפיתוח המערכות הקשורות בהגנה מפני טילים, והסביר כי ייתכן שהשיפוט המחמיר של עבירת ביטחון המידע שביצע נבע מלחץ אמריקני, ונועד למנוע נזקים עתידיים ולהרתיע אנשים בתפקידים דומים מפני עבירות מסוג זה.

בן ישראל סיפר ששוחח עם רמתי וכי תחושותיו לגבי ההדחה קשות מאוד. "תמיד יש עניין של שיפוט סובייקטיבי", אמר. "אני מניח שמנקודת המבט שלו זו נראית החמרה גדולה מדי. אבל אין דרך אובייקטיבית לשפוט את העניין הזה. מצד אחד אפשר היה להסתפק בנזיפה, אך זה עלול היה להיות איתות לא טוב לכל מי שמבקש לשמור על ביטחון המידע".

לקריאה נוספת:
"פגיעה כדי להרוג": מערכת הביטחון ביצעה ניסוי מוצלח במערכת "חץ 3"
ה"מוח" מאחורי פרויקט ה"חץ": "הניסוי משנה את תפיסת ההגנה של ישראל"

יאיר רמתי, ראש מנהלת 'חומה' לשעבר. התעשייה האווירית לישראל, אתר רשמי
"מנקודת מבטו, ההדחה היא ודאי החמרה גדולה מדי". רמתי/אתר רשמי, התעשייה האווירית לישראל

לדבריו, שיקולים שונים יכלו להוביל להחלטה המחמירה של הדחת רמתי מתפקידו, ואין הוא יודע לקבוע בוודאות מהי מידת הנזק שהסבה עבירת ביטחון המידע המיוחסת לו. "הכול יכול להיות, יכול להיות שהאמריקנים הפעילו לחצים, אבל גם בעניין הזה יש מקום להחלטה", הסביר בן ישראל. "עד כמה שאני יודע נגרם נזק מסוים. מחשב אישי הוא לא חלק ממערכת מוגנת, מחשב אישי הוא פרוץ וצריך לצאת מתוך הנחה שהוא גלוי לכל העולם, במיוחד אם מדובר באדם ידוע כמו ראש מנהלת חומה שמהווה יעד למודיעין עוין".

גם נוכח עבירות ביטחון המידע, בן ישראל הדגיש כי רמתי הוא אדם שתרומתו לביטחון ישראל גדולה ועומדת לנגד עיני מערכת הביטחון, כולל מקבלי ההחלטה להדיחו. "הוא חתן פרס ישראל, עומד בראש אחת המנהלות החשובות ביותר של הגנה נגד טילים, מ'כיפת ברזל' דרך 'שרביט קסמים' ו'חץ'. מדובר באדם רב זכויות", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"ייתכן שאנחנו לא יודעים על עוד דברים בעייתיים"

טל פבל, ד"ר למזרח תיכון ומומחה לאיומי אינטרנט בסייבר מהמכללה האקדמית כינרת, טען כי אדם בדרגתו של רמתי אמור היה לדעת כי זליגת מידע מסווג ממחשבו האישית הייתה אפשרית. "הגבולות בעידן הזה מיטשטשים – ההפרדה בין האישי והפרטי, בין המותר והאסור, בין האישי והעסקי - כולם זולגים אחד לשני", הסביר פבל.

"אנחנו מביאים את המחשב האישי שלנו למקום העבודה או מתחברים עם הטלפון האישי בעבודה, והגבולות צריכים להיות מאוד ברורים ובלתי-נחצים", אמר. "לא תמיד ברור מה מותר לכתוב בפייסבוק ומה לא, אנחנו חיים בעידן של ויראליות. קובץ ששמת על המחשב שלך והגיע למערכת במקום העבודה – לא ברור לאן עוד יגיע. קל מאוד לחצות את הגבולות האלה".

ניסוי יירוט במיירט חץ 3, 10 דצמבר 2015. משרד הביטחון
"הגורם האנושי יכול להרוס הכל". ניסוי במיירט "חץ 3", החודש/משרד הביטחון

"אדם ברמה הזאת אמור היה לדעת טוב יותר, יכול להיות שאנחנו לא יודעים על עוד דברים בעייתיים", הזהיר פבל, והוסיף כי בעתיד, הנדסה חברתית, מערכות הגנה מתקדמות ונהלים ברורים יוכלו לסייע במקרים דומים. ואולם, לדבריו, "הגורם האנושי הוא זה שיכול היה להרוס הכול. מישהו לא שמר על 'היגיינה אינטרנטית".

הלקח מהמקרה של רמתי, לפי פבל, הוא כי "יש ליצור מסך ברזל בין האישי והמקצועי". ההקפדה על ביטחון המידע, לדבריו, חשובה ביותר גם בדרכים הנמוכים ביותר. "יש גבולות שאסור שיחצו. על אף שיש מקרים כמו של הילרי קלינטון או רמתי, כולנו צריכים להקפיד על ההפרדה", אמר, והוסיף: "מאחורי כל טכנולוגיה מתקדמת ככל שתהיה, עומד אדם, והוא זה שצריך לשמור על הכללים".

משרד הביטחון ביצע ניסוי במערכת יירוט הטילים "חץ 3". רויטרס
"יש להקפיד על ביטחון מידע גם בדרגים נמוכים". ניסוי "חץ 3", החודש/רויטרס

הדחתו של רמתי הגיעה שבועיים לאחר ניסוי מתוכנן מראש במערכת הנשק "חץ" עם מיירט חץ 3, בגובה מאות קילומטרים מהקרקע, שביצעו משרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA). לאחר שתוצאות הניסוי נותחו על על ידי המהנדסים, נמסר ממערכת הביטחון כי הוא הסתיים בהצלחה. הניסוי, השלישי במספר שביצעה מערכת הביטחון במערכת זו, נעשה בשיתוף עם התעשייה האווירית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully