וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"מוח" מאחורי פרויקט ה"חץ": "הניסוי משנה את תפיסת ההגנה של ישראל"

11.12.2015 / 12:10

יממה לאחר ש"חץ 3" יירטה מטרה בחלל, עדיין נמנע אל"מ ש', מהאנשים הבולטים מאחורי הפרויקט, מלהתחייב מתי תהפוך המערכת למבצעית, אך התגאה: "כשאיראני שומע על תוצאות הניסוי, הוא מבין שהסיכוי של טיל לחדור לישראל פוחת משמעותית"

צילום: ערן מולדבסקי, דוברות משרד הביטחון; עריכה: טל רזניק

(תיעוד של הניסוי המוצלח של מערכת "חץ 3", אתמול)

הניסוי במערכת הנשק "חץ" עם מיירט "חץ 3", שנערך אתמול (חמישי) הוכיח כי המערכת יודעת ליירט איומים גדולים יותר ממערכת "חץ 2", ובאופן מדויק מאוד. "תוצאות הניסוי משנות את תפיסת ההגנה של מדינת ישראל", הסביר אלוף-משנה ש', בעל תואר ראשון ושני בפיזיקה ובאלקטרו-אופטיקה, ראש מחלקה במפא"ת, המנהל לפיתוח אמצעי לחימה, במשרד הביטחון ואחד המוחות שעומדים מאחורי הפרויקט.

בריאיון לוואלה! NEWS הסביר אל"מ ש' כי המיירט של מערכת "חץ 3" שונה מהמיירט של מערכת "חץ 2", והוא הרבה יותר קטן וקל. למיירט של "חץ 3" אין ראש נפץ קרבי, ומטרתו לפגוע בטיל האויב בעודו בחלל. מדובר באתגר טכנולוגי מורכב מאוד והניסוי הוכיח כי מהנדסי הפרויקט הצליחו לפתח מיירט זריז ובעל יכולות תמרון גבוהות. זאת, באמצעות שימוש במערכת מבוססת מכ"ם של חברת "אלתא" ואיסוף מהיר של נתונים.

לקריאה נוספת:
תיעוד מחוץ לאטמוספירה: מיירט חץ 3 פוגע במטרה בחלל
"פגיעה כדי להרוג": מערכת הביטחון ביצעה ניסוי מוצלח במערכת "חץ 3"

ניסוי יירוט במיירט חץ 3, 10 דצמבר 2015. משרד הביטחון
"מאז 2014 בוצעו שדרוגים רבים במערכת". ניסוי בחץ 3/משרד הביטחון

לפני כשבע שנים התנהלו דיונים ארוכים בין נציגי משרד הביטחון וחיל האוויר הישראלי למקביליהם האמריקנים, לפני ההכרעה אם לפתח את מערכת "חץ 3". נציגי התעשיות הביטחוניות האמריקניות הציגו את יכולותיו של מיירט ה-SM-3, אך למומחים הישראלים היה ספק במידת התאמתו לצרכי תפיסת ההגנה של ישראל. לאחר תהליך משותף, הוחלט ללכת על פיתוח כחול-לבן.

בין היתר, משום שהיקף המיירטים שנדרשת ישראל לרכוש מול איום הטילים הבליסטיים הפך את רכש המיירט מסוג SM-3 תוצרת ארצות הברית ללא משתלם כלכלית. האמריקנים השתכנעו, ובמשך שבע השנים האחרונות הועבר תקציב למחקר ולפיתוח המערכת.

בדצמבר 2014 בוצע ניסוי יירוט ראשון, אך מאחר שטיל האויב המדומה לא פעל כצפוי, הוחלט שלא לשגר את המיירט. "בניגוד למה שניתן לחשוב, הניסוי השני שבוצע אתמול לא החל בנקודה שבה הסתיים הניסוי משנת 2014, ומאז בוצעו שדרוגים רבים במערכת", הוסיף אל"מ ש'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת הניסוי שהתקיים אתמול בוצע דימוי לירי טיל לעבר ישראל. המערכת עובדת כך: כשמנוע הטיל מסיים את הבערה שלו הוא מתפצל לשני חלקים; המנוע נופל, והגוף החודר ממשיך במסלולו. בשלב מסוים הגוף החודר פולט מתוכו שתי מטרות. מערכת "חץ 3" ידעה לזהות לאורך כל המסלול היכן המיירט והיכן כל אחד מהאובייקטים ממוקם בתמונת השמיים, וידעה ולבחור מתוכן את המטרה שאותה התכוונו השולטים בחדר הבקרה ליירט. המיירט של "חץ 3" עבר את כל השלבים בדרך אל המטרה ופגע באופן ישיר בגוף.

"כשאיראני שומע על תוצאות הניסוי שלנו הוא בעיקר חושב על מה שהוא לא יודע", אמר אל"מ ש' והוסיף: "מהנתונים שפורסמו על הניסוי, מספיק לאיראני להבין שהסיכוי של טיל איראני לחדור את מעטפת ההגנה על ישראל הולכת ופוחתת בצורה משמעותית בזכות העבודה של 'חץ 3'. אנחנו מדברים על דיוקים מדהימים אודות למאות מהנדסים שעומדים מאחורי הפרויקט. בפרויקט לקחו חלק עשרות רבות של תעשיות ביטחוניות ישראליות כמו תעשייה אווירית-מל"מ בשיתוף עם בואינג, ותעשיות ביטחוניות נוספות דוגמת אלתא, אלביט-אלישרא ורפא"ל".

עוד לא ניתן לקבוע מתי חיל האוויר יצטייד במערכת

לדבריו של אל"מ ש', עדיין לא ניתן לקבוע מתי חיל האוויר יצטייד במערכת "חץ 3" ומתי היא תהפוך למבצעית. "אנחנו נמצאים בדיאלוג על הנושא עם חיל האוויר", ציין והוסיף: "לא ניתן לפרט בנושא בשלב זה".

כשאל"מ ש' נשאל מי הראשון שמקבל ממנו שיחה בקו האזרחי לאחר שהניסוי מצליח הוא עונה: "כמובן שלרעייתי שאין כדוגמתה וילדיי המקסימים שברוחם ונשמתם היו כל הזמן עם אבא שלהם ועם עם ישראל. אני מתקשר ואומר להם תודה. אין לי מילים שיכולים להסביר את מה שאני מרגיש. לראש מנהלת חומה, שאחראית על הפרויקט, אמרתי שיבקש מהאחראים על שיאי גינס לקבוע שזו הדלקת נר בחנוכייה הגבוהה ביותר שהתרחשה אי פעם בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully