וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות שיא עם הממשל הטורקי: הכורדים הציגו דרישות לאוטונומיה

בצל המאבק האלים בדרום-מזרח טורקיה וביטולה של פגישה בין ראש הממשלה להנהגת האופוזיציה הפרו-כורדית, ארגון הגג של הגופים הכורדיים הציג מסמך שאמור להוות בסיס למו"מ עם אנקרה. "העם יחליט אם לחיות בדיקטטורה או בחופש. ההתנגדות תנצח"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(צפו: פגישת דמירטש ושר החוץ של רוסיה, בשבוע שעבר)

"הקונגרס הדמוקרטי החברתי" (DTK), ארגון הגג של הגופים הכורדיים בטורקיה, קרא אתמול (ראשון) להקמת "מחוזות דמוקרטיים אוטונומיים", כפתרון לסוגיה הכורדית במדינה. בתום כינוס שנערך בסוף השבוע בעיר דיארבקיר, בירת המחוז הכורדי בדרום-מזרח המדינה, פרסם הארגון, שנחשב לפרלמנט בלתי-רשמי של הכורדים בטורקיה, הודעה רשמית בכלי התקשורת במדינה. זאת, על רקע המתיחות במדינה בעקבות המאבק האלים בין כוחות הביטחון לארגונים כורדיים בדרום-מזרח טורקיה, וביטולה של פגישה מתוכננת בין ראש הממשלה אחמט דאווטאולו להנהגת מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP בטענה כי המפלגה מעודדת אלימות.

בהצהרת ה-DTK, קרא הארגון למשא ומתן עם הרשויות באנקרה לסיום המשבר ולהקמת המחוזות האוטונומיים, והביע תמיכה ב"התקוממות הלגיטימית" של החמושים הכורדים הפועלים נגד הממשל, בעיקר בערים הכורדיות סילופי, סיזרה ונוסייבין, במחוז שירנק וברובע סור של דיארבקיר. כמו כן, קרא הארגון לשחרורו מהכלא של מנהיג המיליציה הכורדית "מפלגת הפועלים של כורדיסטן" (PKK), עבדאללה אוג'לן.

עוד בוואלה! NEWS:
פחד ברחובות טורקיה: פליטים סורים נחטפים בפתאומיות ונשלחים למעצר
מלחמת האזרחים שנשכחה: ארדואן נוקט בכל האמצעים להשמדת המחתרת הכורדית
טורקיה: "תמיכת מנהיג האופוזיציה הפרו-כורדית ברוסיה - בגידה"

עימותים בין אזרחים לכוחות הביטחון במחוז סור, דיארבקיר, טורקיה, 22 בדצמבר 2015. רויטרס
דורשים הקמת כוחות ביטחון עצמאיים. עימותים בין פעילים כורדים לכוחות הביטחון בדיארבקיר, לפני כשבוע/רויטרס

"ההתנגדות ודאי תצליח", נמסר בהצהרת הארגון, שטען כי רק אוטונומיה במחוזות שונים בטורקיה תאפשר את תהליך הדמוקרטיזציה במדינה. ההצהרה מפרטת 14 סעיפים, שמגדירים לראשונה את דרישות הכורדים במסגרת טענותיהם לאוטונומיה. בין היתר, הכורדים דורשים הקמת פרלמנט נפרד וממשלה מחוזית נפרדת, כינון חוקה דמוקרטית חדשה, ייצוג הולם במוסדות הלאומיים, רפורמה במערכת המשפט, חלוקה הוגנת של משאבי הטבע והקמת כוחות ביטחון מחוזיים.

הדברים מגיעים על רקע מתיחות חריפה בין ממשלו של רג'פ טייפ ארדואן לאופוזיציה הכורדית, סביב דרישתו של הנשיא לנסח מחדש את החוקה הטורקית בעקבות הבחירות לפני כחודשיים והתנגדותו העזה לפעילות הארגונים הכורדים. בדברי הפתיחה של כנס ה-DTK ביום שבת, אמר מנהיג מפלגת HDP סלאחטין דמירטש כי "ההתנגדות תסתיים בניצחון".

"כולם יכבדו את רצון העם", הוסיף דמירטש. "החל מעכשיו, הכורדים יובילו את הפוליטיקה באזורם. אנו מתקרבים לנקודת שבירה היסטורית, והעם שלנו יחליט אם לחיות בדיקטטורה או בחופש, אם לחיות תחת עריצותו של אדם אחד או באוטונומיה". לדבריו, "קיבלנו החלטה. כדאי לשאר טורקיה להצטרף להחלטה ולתמוך בה. כורדיסטן תהפוך למציאות במאה הנוכחית".

פגישת סרגייי לברוב וסלאחטין דמירטש, מוסקבה, 23 בדצמבר 2015. רויטרס
"כדאי לשאר טורקיה להצטרף להחלטתנו ולתמוך בה". דמירטש/רויטרס

בקיץ האחרון, התחדשו העימותים בין כוחות הביטחון הטורקיים והמיליציות הכורדיות לאחר כשנתיים של הפסקת אש, עם הכרזת המלחמה של הנשיא ארדואן נגד ה-PKK. בשבועות האחרונים עורכים כוחות הצבא מבצע נרחב בדרום-מזרח טורקיה, ובעיקר בבירת האזור הכורדי דיארבקיר. 127 לוחמים כורדים נהרגו בשבוע שעבר, ועוצר הוטל על עיירות כורדיות רבות.

בריקדות שהקימו הלוחמים הכורדים בנוסייבין, דרום-מזרח טורקיה, 25 בדצמבר 2015. AP
מחסומים שהקימו לוחמי PKK בנוסייבין, שלשום/AP
בריקדות שהקימו הלוחמים הכורדים בנוסייבין, דרום-מזרח טורקיה, 25 בדצמבר 2015. AP
בריקדות שהקימו הלוחמים הכורדים בנוסייבין, דרום-מזרח טורקיה, 25 בדצמבר 2015/AP
בריקדות שהקימו הלוחמים הכורדים בנוסייבין, דרום-מזרח טורקיה, 25 בדצמבר 2015. AP
בריקדות שהקימו הלוחמים הכורדים בנוסייבין, דרום-מזרח טורקיה, 25 בדצמבר 2015/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully