וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחד ברחובות טורקיה: פליטים סורים נחטפים בפתאומיות ונשלחים למעצר

28.12.2015 / 0:56

לפני כשבועיים נשלפה משפחה סורית מדירתה ונשלחה למתקן כליאה מאובטח באיסטנבול. אחרי ימים שוחררה. אך רבים אחרים גורשו מרצון חזרה לסוריה או הועברו למחנות פליטים. בצל ההסכם בין טורקיה לאיחוד על הגבלת מעבר הפליטים, עולות טענות להפרות זכויות אדם

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

(טורקיה תסייע בעצירת גל הפליטים בתמורה לחידוש הדיונים על הצטרפות לאיחוד)

חמשת ילדיה של גאדה בכו בכי תמרורים כשהמשטרה פרצה לדירתה עם שחר והורתה למשפחה של הסורית בת ה-36 לעלות לאוטובוס מבלי להסביר מדוע. המשפחה בת שבע הנפשות מהעיר חאלב שבצפון סוריה היא חלק מקבוצת פליטים שנאספו לפני שבועיים ונשלחו למתקן כליאה בצדה המזרחי של איסטנבול, שם הם בילו כמה ימים תחת אבטחה כבדה מוקפים בחומות גבוהות שעליהן מוצבות גדרות תיל.

"הרגשנו כאילו אנחנו עבריינים", סיפרה גאדה, בעודה יושבת עם ילדיה בדירת מרתף בפרבר עני של איסטנבול, שם הם חיים כעת עם משפחה נוספת אחרי ששוחררו מהמתקן בסיועם של חבריהם. לפי עמותות סיוע וארגון אמנסטי אינטרנשיונל, הרשויות הטורקיות אוספות עשרות, אם לא מאות, מהגרים סורים מהרחובות, לעתים אלה קבצנים, ושולחים אותם למתקני כליאה.

לטענת הארגונים, ההליך מסתיים בגירוש של חלקם חזרה לסוריה בניגוד לרצונם. בדוח שפורסם החודש, טען אמנסטי כי ראיין 50 משפחות פליטים שנעצרו. יותר ממאה גורשו. טורקיה מכחישה את הטענות לפיהן היא מאלצת פליטים לחזור לסוריה וטוענת כי היא רק עוצרת את הסורים המעורבים בפשעים.

פליטים סורים בדירת מרתף באיסטנבול, טורקיה, דצמבר 2015. רויטרס
"הרגשנו כאילו אנחנו עבריינים". דירת המרתף שבה מתגוררת משפחתה של גאדה/רויטרס
"השוטרים דפקו על הדלת כל כך חזק כאילו הם עומדים לשבור אותה"

גורם רשמי בממשלה, שהסכים לדבר על הנושא הפוליטי הרגיש באנונימיות, אמר כי הפליטים המעורבים בכנופיות פשע נשלחים למחנה במחוז דוזיצ'י בנפת אוסמניה שבדרום טורקיה, שם חופש התנועה שלהם מוגבל כדי לשמור על הסדר הציבורי. הוא תיאר את הצעד כחלק מ"פשיטה על פשע מאורגן" שבו מעורבים פחות מאחוז מ-2.2 מיליון הפליטים הסורים שנמצאים בטורקיה.

בעוד העולם המערבי עיכל את משבר הפליטים רק בקיץ האחרון כשמאות אלפי סורים עזבו את טורקיה לאירופה, המדיניות הטורקית הייתה להותיר דלת פתוחה לפליטים הסורים מאז 2011 והיא הוציאה יותר משמונה מיליארד דולרים על סיוע הומניטרי לסורים.

היא בנתה מחנות פליטים שנחשבים לטובים בעולם וסיפקה לפליטים שירותי בריאות וחינוך. אך רוב הפליטים במדינה חיים מחוץ למחנות, אף ששם הם לא מורשים לעבוד באופן חוקי. "השוטרים דפקו על הדלת כל כך חזק כאילו הם עומדים לשבור אותה", סיפרה גאדה על הפשיטה. "אחר כך הם התייחסו אלינו כאילו אנחנו מבצעים פשע. הם מעולם לא אמרו לנו מדוע או לאן אנחנו נלקחים".

פליטים סורים בדירת מרתף באיסטנבול, טורקיה, דצמבר 2015. רויטרס
טורקיה: "חלק מפשיטה על פשע מאורגן"/רויטרס

איה, בת 25, שמשפחת בת ארבע הנפשות חולקת עם משפחתה של גאדה את דירת המרתף הקטנטנה, המופרדת רק באמצעות וילונות, נלקחה גם היא ולאחר מכן שוחררה ללא הסבר. "אנחנו לא פושעים, לא עשינו דבר רע", טענה איה, אוחזת באחותה הפעוטה שהשתעלה בזרועותיה.

היא מעדיפה להישאר בטורקיה מאשר שמשפחתה תנסה את מזלה באירופה, שנראית לה עוד יותר זרה. "אנחנו כבר מרגישים כמו זרים פה. אם נלך לשם (לאירופה), אי אפשר לדמיין איך זה יהיה", העידה. "אנחנו לא מקבצי נדבות. אנחנו רוצים לעבוד בכבוד. אנחנו עניים אבל אנחנו לא מפריעים לאף אחד או פוגעים במישהו".

לא מתקן כליאה, אלא מרכז אכלוס

מתקן הכליאה שבו הוחזקו שתי המשפחות, בניין בפרבר פנדיק שבמזרח איסטנבול, מאובטח על ידי שוטרים בבגדים אזרחיים ושוטרי הפגנות שלא הרשו לעיתונאי רויטרס להיכנס אליו. גורם רשמי בדלת אמר כי מדובר ב"מרכז לאכלוס סורים בטרם הם נשלחים למחנה אוסמניה", שם מאכלסת הממשלה פליטים המעורבים בכנופיות פשע.

פליטים סורים בדירת מרתף באיסטנבול, טורקיה, דצמבר 2015. רויטרס
"מרכז לאכלוס סורים"/רויטרס

המרכז הפך לפעיל לפני כשנה, לדברי בעל מסעדת מזון מהיר סמוכה. לפחות שני אוטובוסים עמוסים בפליטים מגיעים לכאן כל שבוע, הוא סיפר. פעם אחת, הוא ראה אדם מנסה לברוח מעל גדר התיל. הסורים מגיעים למקום לעתים כדי להבטיח ששחרור קרוביהם אכן קורה. פעמים רבות הם עוזבים את המקום ללא קרוביהם.

גאדה טוענת כי הסורים במתקן סבורים כי הם יישלחו לאוסמניה או יגורשו לסוריה. עובדי סיוע אומרים שברגע שאתה נכנס לאוסמניה הפליטים מאולצים להישאר במחנה כל זמן שהם נשארים במדינה או לחתום על מסמך שאומר כי הם חוזרים לסוריה מרצון.

"זה קורה כל יום, מנסים לנקות את השכונה"

טיפולה של טורקיה בפליטים הסורים זכה לתשומת לב בינלאומית מאז ש-500 אלף פליטים סיכנו את חייהם בים התיכון במאמצים להגיע ממנה ליוון. האיחוד האירופי, שהתקשה להתמודד עם זרם הפליטים, ביקש מטורקיה להדק את גבולותיה ולהגביל את היציאה ממנה בתמורה לסיוע ולחידוש השיחות על קבלת טורקיה לשורותיו. אם פחות פליטים יוצאים לאירופה, הדבר מעלה את הלחץ על הרשויות הטורקיות שמבקשות להרחיקם מהרחובות.

פליטים סורים בדירת מרתף באיסטנבול, טורקיה, דצמבר 2015. רויטרס
"זה קורה כל יום"/רויטרס
"בכסף של האיחוד האירופי נעשה שימוש למעצר לא חוקי ולתכניות החזרת פליטים"

וולקן גורנדג מאמנסטי אינטרנשיונל אמר כי המעצרים הוגברו מאז שאנקרה הגיעה להסכם עם בריסל. לדבריו, אירופה מחויבת לוודא כי שותפיה הטורקים אינם מפרים זכויות אדם. הוא תיאר בהלם את העובדה כי "בכסף של האיחוד האירופי נעשה שימוש למעצר לא חוקי ולתכניות החזרת פליטים".

עובד סיוע המעורה בנושא אמר כי רבים מאלה שנעצרו הם פליטים שקיבצו נדבות ברחובות, דרך שכיחה להרוויח מעט כסף בקרב פליטים שאינם מורשים לחפש עבודה. עשרות משפחות כבר נתפסו במחוז עמוס של איסטנבול, אמר העובד שסירב להזדהות. "זה קורה כל יום. אם הם לוקחים מישהו לאזור המיוחד, הם ימשיכו לנקות את כל השכונה", הוסיף.

(עדכון ראשון: 23:00)

פליטים סורים שספינתם טבעה לחופי איי יוון, אוקטובר 2015. רויטרס
חוששים לעבור לאירופה. פליטים בלב ים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully