וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מתקפת הטרור: ממשלת צרפת מציעה שלילת אזרחות למחבלים

ראש הממשלה הציג תיקון לחוקה הצרפתית, לפיו תישלל אזרחותם של מי שיורשעו בפעילות טרור. ההצעה זכתה לתמיכת הימין הקיצוני והקהילה היהודית, אך גם לביקורת מארגוני זכויות אדם, חברי פרלמנט – ושרה בממשלה. "מחזיר את צרפת למשטר וישי"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(ואלס בנאום בפני הפרלמנט, בחודש שעבר: "מחבלים עלולים להשתמש בנשק כימי וביולוגי")

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס הציג אתמול (רביעי) בנאום בפני הפרלמנט את השינויים המוצעים לחוקה, הכוללים שלילת אזרחות ממי שיורשע בפעילות טרור ומחזיק באזרחות כפולה והארכת מצב החירום במדינה. מצב החירום הוכרז לאחר מתקפת הטרור בבירה פריז ב-13 בנובמבר, שהביאה למותם של 130 בני אדם. ואלס טען כי מדובר ב"מצב יוצא דופן שאין לו אח ורע, של מאבק חסר תקדים". השינוי המוצע לחוקה יעמוד להצבעה בבתי הפרלמנט. אם לא יזכה לתמיכה של שלוש חמישיות מהנציגים לפחות, הסוגיה תעבור למשאל עם.

"זהו צעד עם ערך סימבולי גבוה מאוד", הבהיר ואלס בנוגע לשלילת האזרחות. "מדובר בעונש חזק, שהמדינה זכאית להטיל על פי החוק על מי שמבצע את הבגידה האולטימטיבית". ואלס הוסיף כי ב-40 הימים האחרונים, כוחות הביטחון הצרפתיים ביצעו במסגרת מצב החירום 2,900 חיפושים והחרימו 443 כלי נשק. הוא הוסיף כי להערכת הרשויות כאלף צרפתים הצטרפו ללחימה לצד ארגונים איסלאמיסטיים, בראשם "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובעיראק.

עוד בוואלה! NEWS:
צרפת: המחבל שצילם סלפי עם ראשו של המנהל שלו התאבד בכלא
צרפת: נעצרו שני צעירים שתכננו פיגוע בעיר אורליאן
צרפת: לה פן נחקרה אחרי שפרסמה תמונות של דאעש בטוויטר

ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, נואם מול הפרלמנט בדיון בנוגע להארכת מצב החירום במדינה, נובמבר 2015. AP
"צעד עם ערך סימבולי". ואלס נואם בפני הפרלמנט בחודש שעבר/AP

מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית", טענה בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה כי מדובר ב"השפעה הראשונה של 6.8 מיליון הקולות שניתנו ל'חזית הלאומית' בבחירות המחוזיות" לפני כשבועיים. לה פן וחברי מפלגתה תמכו בהצעות דומות בשבועות האחרונים, וההצעה הנוכחית זכתה גם לתמיכתו של ארגון הגג של יהדות צרפת, CRIF.

מנגד, הצעתו של ואלס זכתה לביקורת חריפה מצד ארגוני זכויות אדם, אך גם מצד חברי פרלמנט ואף מצד שרת המשפטים כריסטיאן טובירה, שעמדה לצדו של ואלס בפרלמנט כשבישר על הצעת החוק. עם זאת, ואלס הבהיר כי "מתוקף תפקידה כשרת המשפטים, נגן יחד על הצעת החוק בפני הפרלמנט".

"כל אחד זכאי להטיל ספק, לשאול שאלות, ולנתח את המצב כראות עיניו, וטוב שכך", הבהירה טובירה בריאיון לכלי התקשורת במהלך ביקורה באלג'יריה. "אנחנו חיים בדמוקרטיה, וזה בדיוק מה שהטרוריסטים ביקשו לעשות – למנוע את הטלת הספק ואת הדיון החופשי". למרות התנגדותה לשינוי המוצע, הבהירה: "לא היססתי לומר כי אלה שהפנו נשק נגד בני עמם, מוציאים את עצמם מהקהילה הלאומית".

מארין לה פן, מנהיגת "החזית הלאומית", לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות המחוזיות בצרפת. רויטרס
"ההשפעה הראשונה של התמיכה ב'חזית הלאומית' בבחירות". לה פן/רויטרס

בניגוד לדבריה המאופקים של טובירה, היו כמה חברי פרלמנט שנקטו טון תקיף הרבה יותר נגד השינוי החוקתי שהציע ואלס. פסקל שרקי, חבר מפלגת השלטון הסוציאליסטית ובן למשפחה יהודית-אלג'יראית, טען בריאיון לרשת "פראנס אינפו" כי "הפעם היחידה שבה שללנו אזרחות באופן קולקטיבי הייתה תחת משטר וישי".

שרקי התייחס למשטר הצרפתי בתקופת מלחמת העולם השנייה, ששיתף פעולה עם השלטון הנאצי. המשטר הזה שלל אזרחות מיותר מ-15 אלף צרפתים, כמחציתם יהודים, ומעוד 110 אלף היהודים שהיו אזרחי צרפת באלג'יריה. "ואלס יודע שההצעה לא תרפה את ידיהם של הטרוריסטים, אלא רק תיצור אזרחים צרפתים סוג ב'", טען יאסר לואטי, דובר ה-CCIF, ארגון הפועל נגד איסלאמופוביה. "ראש הממשלה מחזיר אותנו לתקופת וישי, עם אלה שעלולים לאבד את אזרחותם – ואלה שלא".

"התכנית המצערת הזאת היא רעיון ישן של הימין הקיצוני", נמסר בהודעה רשמית מארגון נוסף הפועל נגד איסלאמופוביה, MARP. על פי ההודעה, ההצעה "נותנת משנה תוקף לרעיון שיש שתי קטגוריות של צרפתים, גם בפשיעה. יש את אלה שהם קצת פחות צרפתים מאחרים בפני החוק".

(עדכון ראשון: 23:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully