וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חרדים ממקרה עדי אזר 2": חשש במערכת המשפט מהסתה נגד שופטים

22.12.2015 / 16:48

היועץ המשפטי של הנהלת מערכת בתי המשפט מזהיר מאמירות בגנות שופטים ברשתות החברתיות ואף מאלימות פיזית על רקע הגברת האבטחה סביב השופט שפסק בפרשת דומא. "לאחרונה היה מקרה של אבן שנזרקה לעבר שופט ומקרה של גילויי שמחה לאיד כשנודע כי שופט שכל את בנו"

צילום מסך

(הפגנה מול ביתו של השופט נוריאלי, השבוע)

"אנחנו בהחלט חוששים מאירוע עדי אזר נוסף אם ההסתה במרחב הווירטואלי תעבור למרחב המעשי, אנחנו מאוד חרדים מזה", כך אמר היום (שלישי) היועץ המשפטי של הנהלת מערכת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, בשיחה עם וואלה! NEWS על רקע החשיפה אתמול כי תוגברה האבטחה סביב שופט בית משפט השלום בפתח תקווה ארז נוריאלי.

שופט השלום האריך השבוע את מעצרו של אחד החשודים בהצתת בית משפחת דוואבשה הפלסטינית בכפר דומא שהביאה למותם שלושה בני משפחה. אתמול אף נערכה מול ביתו שבראש העין הפגנה תחת אבטחה משטרתית, וגם היום התקיימה במקום הפגנה קטנה נוספת. בעקבות האירועים וכן בגלל מידע מודיעני ופרסומים שונים ברשתות החברתיות נגד השופט נוריאלי נחשף בוואלה! NEWS כי הוחלט להצמיד לשופט אבטחה על ידי משמר בתי המשפט. כזכור, השופט עדי אזר נורה למוות בפתח ביתו בשנת 2004 והיה לשופט הראשון והיחיד שנרצח בישראל.

עו"ד לייזר, שבמהלך השיחה ביקש שלא להתייחס ספציפית למקרה של נוריאלי, אמר כי כיום קיימת אבטחה מצד משמר בתי המשפט על שופטים בודדים. "אפשר לספור אותם על כף יד אחת", כהגדרתו, אולם לדבריו החשש לפגיעה בשופטים קיים ואמתי. "כשיש חשש והאיום הופך מדבר תיאורטי לדבר ממשי אז יש מערך שלם של היערכות שמתגברת את האבטחה סביב השופט במקום מגוריו ובמקום עבודתו וזה מגיע על בסיס מידע מודיעיני והנחיות של השב"כ". לייזר לא פירט את רמת האבטחה אך הזכיר כי "על סמך הניסיון של משמר בתי המשפט, המשטרה והשב"כ, לאחר הערכת מצב תופרים 'חליפת אבטחה' שמתוכננת לכל שופט".

לקריאה נוספת:
גינויים להסתה נגד השופט בפרשת דומא; לבני: "דה-לגיטימציה של מערכות החוק"
נתניהו יוצא להגנת שב"כ: "המתקפות נגדו אינן מקובלות עליי"

כרזה שהופצה נגד השופט ארז נוריאלי על ידי פעילי ימין בפייסבוק. 21 בדצמבר 2015. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
"חוששים שההסתה במרחב הווירטואלי תעבור למרחב המעשי". פוסט נגד השופט נוריאלי/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

במערכת בתי המשפט רואים בדאגה רבה את העלייה בהסתה נגד שופטים ברשתות החברתיות ובעיקר בפייסבוק בשנים האחרונות. לדבריו, לא רק נוריאלי נחשף להסתה נגדו. "ההסתה היא תופעה מאוד חריפה והחשש הוא הסלמה של התופעה שתביא לפגיעה פיזית בשופט. זה לא מאפיין דווקא מגזר מסוים כפי שראינו במקרה האחרון אלא מגזרים שונים שאינם שבעי נחת מהחלטות שופטים". לדבריו, שופטים סובלים מהטרדות במקום העבודה ובשכונת מגוריהם, מהפגנות פרועות שבהן מחולקות כרזות בגנותם, מצילומים של שופטים במדי אס-אס וכחלק מתמונות פורנוגרפיות. "באחרונה אף ראינו פגיעה ברכב של שופט ומקרה שבו נזרקה אבן לעברו. היה מקרה שבו שופט שכל את בנו והייתה שמחה לאיד, קיימת בהחלט הסתה מאוד פרועה שהיום אתה לא יודע איזה רעיון ייכנס למישהו לראש ואנחנו לא יכולים להשלים עם המצב הזה".

האם קיים חשש מפני מקרה של רצח שופט כמו במקרה של עדי אזר?
"החשש קיים, בוודאי. אנחנו חוששים ממצב שהכתובת תהיה על הקיר ולכן אנחנו נמצאים בהיערכות מיוחדת. בין היתר הקמנו גוף שנמצא בקשרי עבודה שוטפים עם רשויות האכיפה, בהן פרקליטות שב"כ והמשטרה וכשיש מקרה אנחנו פועלים מולו ואף מגישים כתבי אישום. יש כיום גם מי שעוקב אחר פרסומים נגד שופטים בפייסבוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההפגנה מול ביתו של נוריאלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד נוריאלי, לאחרונה אובטחו נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, בין היתר מתוקף היותה סמל שלטוני וכן השופט עוזי פוגלמן, לאחר שהורה לעכב הריסת בתי מחבלים, החלטה שגררה תגובות בוטות ברשתות החברתיות. "אין לנו מאה אחוזי הצלחה והיינו רוצים לראות את התופעה נעלמת אבל כן יש מהלך משמעותי מתוך רצון להימנע ממקרה עדי אזר ושיותר הרסן. כלומר שההסתה תעבור מהמרחב הווירטואלי למרחב המעשי. אנחנו מאוד חרדים מזה".

לייזר מציין כי האינטרס שלו הוא שהמערכת תפעל בעצמאות ובאופן שאינו מושפע מהרוח הציבורית. "מערכת השיפוט הוא גוף שאמור להיות מנוטרל מהלכי הרוח בציבור. לא תמיד הציבור מכיר את התשתית שמונחת בפני השופט לפני שהוא פוסק ובית המשפט כן חרד לרגישויות ולזכויות של עצורים. לא אחת, בתי המשפט לא נעתרים לבקשות של המשטרה בשל טעמים שיורדים לשורש הזכות לחפות והליך הוגן, אז להאשים אותו בהאשמות כאילו הוא מתעלם מזכויות, זה דבר מופרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully