וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל האבטלה הגבוהה והשחיתות: בספרד בוחרים פרלמנט חדש

ראש הממשלה ראחוי ינסה לזכות בכהונה נוספת, אך מפלגתו השמרנית לא צפויה לזכות בדי קולות כדי להקים ממשלה לבדה. אחריה דולקות מפלגות חדשות מהשמאל ומהמרכז, שפונות לציבור המיואש

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

הקלפיות לבחירות הכלליות בספרד נפתחו הבוקר (ראשון) ברקע האבטלה הגבוהה ופרשות השחיתות שפגעו בתמיכה במפלגת השלטון. מערכת הבחירות הנוכחית צפויה לבשר על סיום השליטה המוחלטת של שתי המפלגות המסורתיות - השמרנים והסוציאליסטים - לנוכח עלייתן של כוחות פוליטיים חדשים.

מבין 36 מיליון בעלי זכות הבחירה הבוחרים את נציגי הבית התחתון ואת נציגי הסנאט, רבים צפויים להעדיף את מפלגת הימין-מרכז "סיודדנוס" ואת מפלגת השמאל "פודמוס", שציירו את שתי המפלגות הוותיקות כמנותקות מרחשי הציבור.

הסקרים צופים למפלגת "העם" השמרנית ניצחון, אך לא כזה שיספיק לה כדי להרכיב לבדה קואליציה. ראש הממשלה מריאחנו ראחוי כבר הבהיר כי הוא יחפש לחבור למפלגות נוספות כדי למנוע את הקמתה של ממשלת שמאל - כפי שקרה בפורטוגל השכנה בחודש שעבר.

בין הקואליציות האפשריות הן חבירה של המפלגה השמרנית ל""סיודדנוס" המונהגת בידי אלברט ריברה או שיתוף פעולה בין הסוציאליסטים ל"פודמוס". ישנה גם אפשרות שהסוציאליסטים ושתי המפלגות החדשות יקימו יחדיו קואליציה כדי להפיל את השמרנים מהשלטון.

לקריאה נוספת:
בית משפט בספרד השהה את ההתנתקות של קטלוניה – שנשבעה להמשיך
לקראת עצמאות לקטלוניה? הפרלמנט אישר היפרדות מספרד
בחירות בקטלוניה: ניצחון גורף לתומכי ההיפרדות מספרד

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי מצביע בבחירות לפרלמנט בקלפי במדריד, 20 בדצמבר 2015. רויטרס
ינסה למנוע הקמת קואליציית שמאל. ראש הממשלה ראחוי, היום/רויטרס

סוגיה בוערת נוספת היא עצמאות חבל קטלוניה. ראחוי ויריביו התייחסו כולם לנושא במהלך מסעות הבחירות שלהם. ב"פודמוס" הבטיחו לאפשר קיום משאל עם בנוגע לעצמאות קטלוניה, בדומה לזה שנערך בסקוטלנד ב-2014 ובחבל קוויבק שבקנדה לפני כ-20 שנה. בדומה לה, המפלגה הסוציאליסטית הציעה להפוך את קטלוניה למדינה פדרלית הדומה באופייה למדינות ארצות הברית. "סיודדנוס" מעוניינת לבחון מחדש את הכוח שנתנה ממשלת ספרד למחוזותיה האוטונומיים – ונחשבת לאחת מהמתנגדות למשאל העם.

קטלוניה היא אחת מ-17 מחוזות אוטונומיים בספרד, והיא בעלת שפה ותרבות נפרדת מזו של שאר המדינה. במצב הנוכחי, לחבל הארץ יש מידה גבוהה של חופש בכל הנוגע לשירותי חינוך, בריאות ושיטור, אך תושביו בכל זאת מעוניינים להיפרד מהמדינה האיברית השולטת עליו. הסיבה העיקרית לכך, לטענת רוב הקטלונים, היא כובד המסים המוטלים על האזור בידי הממשלה במדריד, הגורמים לכך שרובם מרגישים שהם "תורמים יותר לממשלה מאשר מקבלים בחזרה".

על מנת להפעיל לחץ על מדריד, נשיא קטלוניה ארתור מאס קרא לבחירות לפרלמנט בחודש בספטמבר. הקואליציה בראשותו, שהבטיחה לקדם את ההיפרדות מספרד, זכתה ברוב מוחלט בפרלמנט המקומי. בנובמבר, המחוקקים בפרלמנט הקטלוני אישרו החלטה שתקדם את עצמאות החבל עד לשנת 2017 – שבוטלה על ידי בית המשפט העליון בספרד. עתירה בנושא הוגשה בידי הממשלה הקטלונית, כך שהסוגיה נותרה פתוחה בבחירות הנוכחיות לממשלה במדריד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ראש "המפלגה האזרחית" בספרד, אלברט ריברה. 18 בדצמבר 2015.. רויטרס
מפלגתו מעוניינת לבחון מחדש את זכויותיהם של המחוזות האוטונומיים בספרד. ריברה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully