וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורי גרמניה רוצים ללמד את "מיין קמפף"; היהודים: "סיכון גדול"

באיגוד המורים הגרמני סבורים כי הבאת פסקאות נבחרות מתוך ספרו של היטלר, שמהדורה חדשה שלו תראה אור בשנה הבאה, עשויה "לסייע במניעת קיצוניות פוליטית". בקהילה היהודית בגרמניה חושבים אחרת

אדולף היטלר – 1935. GettyImages
"ספר נורא ומפלצתי". אדולף היטלר בצעירותו/GettyImages

בעוד בגרמניה ממשיכות לסעור הרוחות סביב הכוונה להוציא לאור מהדורה חדשה של מניפסט המפלגה הנאצית, "מיין קמפף", ישנם כאלה שדווקא מעוניינים להכיר את הספר הידוע לשמצה לדורות הבאים. "הכנסת היצירה לתכנית הלימודים עשויה לסייע במניעת קיצוניות", טענו השבוע באיגוד המורים הגרמני שמעוניין ללמד מובאות ממנו בבתי הספר התיכוניים.

הספר שכתב אדולף היטלר, בשבתו בכלא הגרמני, לא ראה אור באופן חוקי מאז נפילת המשטר הנאצי. זאת בהוראת מדינת בוואריה, שהחזיקה עד כה בזכויות היוצרים. בשל העובדה כי תוקפן של זכויות אלה פג בשנת 2016, תכנן המכון להיסטוריה מודרנית במינכן להוציא לאור מהדורה מאוירת שתלווה בהערות.

עוד בוואלה! NEWS:
הדוגמנית נזרקה מהאח הגדול בגלל פוסט נאצי בפייסבוק
חשיפה בארגנטינה: שר החוץ לשעבר הודה באחריות איראן לפיגוע
"סכנת נפשות": 16.5 מיליון תינוקות נולדו ב-2015 באזורי סכסוך

"מובן שמחנכים לא יכולים להתעלם מהנפיצות של הטקסט", הדגיש ראש האיגוד ג'וזף קראוס. בשל כך, הוא הציע כי האמונים על העברת החומר לתלמידים יהיו "מורים להיסטוריה מודרנית ומדעי המדינה", בעלי יכולת "לחסן מתבגרים מפני קיצוניות פוליטית".

עטיפת הספר מיין קאמפף. David Silverman, GettyImages
עטיפת הספר "מיין קמפף"/GettyImages, David Silverman

ההצעה זכתה לתמיכתו של המחוקק הדמוקרטי ארנסט דיאטר, שמסר לעיתון "הנדלסבלט" כי "מיין קמפף הוא אומנם ספר נורא ומפלצתי, אך זוהי משימתו של החינוך המודרני להפשיטו מהתעמולה האנטישמית ולהסביר את אסטרטגיית השכנוע שלו מפי מורים שהוכשרו לכך". מנהיגת הקהילה היהודית בגרמניה, שרלוט קנובלוך, חלקה על הדברים ומסרה כי "שימוש בהסתה אנטישמית כחומר לימוד הוא מעשה חסר אחריות".

עם צאת השבת בברלין התייחס הרב יהודה טייכטל, רב הקהילה היהודית בבירה הגרמנית, להצעה לשלב את הספר בתכנית הלימודים. "הסיכון גדול יותר מהתועלת. מדובר בספר תעמולתי שהרעיל את מוחם וליבם של מיליוני בני אדם. הסיכון שהכנסתו לתכנית הלימודים תנוצל לרעה על ידי גורמים בעייתיים להפצת הרעיונות המופיעים בו, גדול יותר מהתועלת, המוטלת בספק, של הוראתו כחיסון מפני דעות קיצוניות. בעיניי, מהלך כזה הוא מסוכן וחסר אחריות".

בתוך כך, מוקדם יותר הבוקר פרסם "הבילד" דוח שחשף היסטוריון גרמני, המעיד כי לצורר הנאצי היה רק אשך אחד. הדוח נכתב בעת מעצרו של הפיהרר בשנת 1923, ומדגיש כי על אף היעדר האשך היטלר היה אדם "בריא וחזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully