וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום השיחות: האו"ם אימץ לראשונה החלטה לקידום תהליך השלום בסוריה

חמש המעצמות החברות במועצת הביטחון הסכימו על טיוטת ההחלטה, הכוללת צעדים לשיחות בפיקוח האו"ם, להפסקות אש ברחבי המדינה ולסלילת הדרך לבחירות. צרפת: "התמודדות אסד בבחירות אינה מקובלת"

עריכה: טומי שלז שפריר

מועצת הביטחון של האו"ם הסכימה אמש (שישי) לראשונה על טיוטת החלטה לקידום תהליך השלום בסוריה. זאת, על מנת שהאו"ם יוכל להעניק את אישורו הסופי למאמצים להשגת הפסקת אש ושיחות פוליטיות במדינה השסועה, השרויה במלחמת אזרחים כמעט חמש שנים. ההחלטה כוללת צעדים הנוגעים להפסקת אש בין הצדדים הלוחמים, לתחילתן של שיחות שלום שיתווכו על ידי האו"ם ולקיומן של בחירות, בסופו של דבר, שיאפשרו לאזרחי סוריה לקבוע את גורל ארצם.

הטיוטה בת ארבעת הדפים מציעה הפסקת אש כוללת בכל רחבי סוריה שתיכנס לתוקף "ברגע שנציגי הממשלה בדמשק ונציגי המורדים יתחילו בצעדים ראשוניים לקראת מעבר פוליטי תחת פיקוח האו"ם". כמו כן, מבקשת הטיוטה להביא נציגים מהממשלה ומקבוצות המורדים למשא ומתן בפיקוח האו"ם שיחל בינואר. "כל הצדדים צריכים להפסיק מיידית את המתקפות נגד אזרחים ומטרות אזרחיות", נכתב בטיוטה. כמו כן, נכתב כי "העם הסורי יצטרך להחליט על עתידה של סוריה".

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ציין עם אימוץ הטיוטה כי נותרים "חילוקי דעות משמעותיים" בין המעצמות בנוגע לגורלו של נשיא סוריה, בשאר אסד. כמו כן, שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, אמר כי הממשלה בדמשק לא הראתה נכונות למשא ומתן רציני לסיום הסכסוך. כמו כן, אמר פביוס כי "התמודדותו של אסד בבחירות בסוריה אינה מקובלת עבורנו".

לקריאה נוספת:
איראן על חידוש השיחות על סוריה: "לא רואים הסכם באופק"
האו"ם אימץ תכנית ל"ייבוש" מקורות המימון של דאעש
מצביא אכזר ואליל העלאווים: "הנמר" של אסד

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
ארצות הברית וצרפת הביעו אופטימיות לגבי הטיוטה. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

על פי דיפלומטים מערביים, טורקיה, ערב הסעודית ומדינות נוספות הסכימו בחוסר רצון לאפשר לנשיא אסד, להישאר בשלטון בתקופת המעבר שבמהלכה יתנהלו שיחות השלום. ואולם, הטיוטה עצמה ככל הנראה לא מזכירה באופן מפורש את אסד כלל. ההסכמה נעשתה כפשרה לצורך המשך המגעים עם רוסיה. הממשלה במוסקבה הבהירה למערב כי אין לה התנגדות לנסיגתו של אסד מהשלטון בסופו של דבר, כחלק מתהליך השלום.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, החלה להתקשר לעשר החברות הנותרות במועצת הביטחון על מנת לתדרך אותם על הטיוטה בקצרה לקראת פגישה שבה יאשרו את המתווה. פאוור ומקבילה הצרפתי הביעו אופטימיות לגבי אימוץ ההחלטה בידי שאר החברות. גם סגן שר החוץ של רוסיה, גינאדי גטילוב, הצהיר שחמש המעצמות הגיעו להסכמה ואמר זאת לעיתונאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון בלשכתו. דמשק, ספטמבר 2013. AP
ככל הנראה יישאר בשלטון בתקופת המעבר. אסד/AP

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר במהלך נאום שנשא אמש כי נשיא סוריה, בשאר אסד, איבד את הלגיטימציה שלו בעיני רוב ארצו, ועל כן עליו לעזוב כדי שיוכל להיפסק "מרחץ הדמים" בסוריה. "אני חושב שאסד יהיה חייב לעזוב כדי שדם יוכל להפסיק להישפך בסוריה וכדי שכל הצדדים המעורבים יוכלו להתקדם לקראת דרך בלתי אלימה", אמר אובמה.

את השיחות שהתקיימו אתמול הובילו ארצות הברית ורוסיה, והן היוו המשך ישיר לשיחות בינלאומיות בנושא שכבר התקיימו בחודשים האחרונים. בפגישה האחרונה בווינה, שבה היו נציגים של 20 מדינות, סוכם כי ינואר 2016 יהיה המועד האחרון לתחילת שיחות המשא ומתן בין הצדדים בסוריה. המחלוקת העיקרית בשיחות היא עתידו של אסד, סוגיה שבה לא מצליחות רוסיה והמערב להגיע להסכמה. בעבר עלתה האפשרות לבחירות חופשיות בהתאם לחוקה שיתקיימו תוך כשנה וחצי, אך נציגי חמשת המעצמות טרם הגיעו להסכם בעניין.

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully